Sparen voor auto

-

Ikzelf ben nu bijna 18, en heb sinds 4 maanden al een auto voor de deur staan.
Dit was voor mij eigenlijk een spontane actie, maar ik ben gegaan voor een fiat 500. (deze is bekostigd door het voorschieten van mijn 18+ rekening waar ik wel een deel van moet terugbetalen). Ik heb hier 7000 euro voor neergelegd maar mijn ouders hadden zoiets van dat ik dan wel gelijk een goede zou hebben.

Ik weet niet hoe lang je precies bent, maar het zal wel niet veel groter zijn dan mijn 1.82 meter en ik pas makkelijk in een fiat 500 (en mijn vader van 2.02 meter vind het voor zo nu en dan een klein stukje ook geen ramp), maar als ik jou was kan je anders ook even bij een dealer langs al is het puur om te kijken of je in die auto zou passen. (heb ik ook gedaan)

Een auto zoals een ford ka, fiat 500, toyota aygo, citroen nogwattes, suzuki alto, zijn allemaal ook wel redelijk qua wegenbelasting (denk aan rond de 20 euro per maand) waar je met een jeep zeker wel op rond de 100 euro per maand wegenbelasting zal zitten. Ook qua benzineverbruik kan je zeker beter een kleine auto nemen, waar deze bovengenoemde auto’s zo rond de 1 op 20 (als je heel zuinig rijd dan ) rijden, zullen jeeps/suv’s praktisch 1 op 8 rijden.

Begrijp me niet verkeerd, als ik het geld zou hebben zou ik zeker gaan voor een of andere mega landrover, lijkt me helemaal geweldig, maar dat is financieel voor mij in ieder geval niet haalbaar, en ik denk ook niet voor jou. Begin anders gewoon met een wat kleinere auto, je kan later altijd nog een andere nemen!

Succes! en als je nog vragen hebt hoor ik het wel!

o, en qua verzekering, die van mij staat op mijn moeders naam, eigenlijk net zoals mijn auto omdat ik die anders niet kon aanschaffen omdat ik nog geen 18 ben (en is goedkoper) en is bullshit dat je de lul bent als je ongeluk hebt.

Ik denk dat het handig is dat je eerst weet wat het gaat kosten om een auto te onderhouden en te verzekeren.

Als je een lichte en kleine auto hebt heb je vaak een benzinetank van 45 liter. 1 liter kost vaak al minsten € 1,70. Dat is dus minsten € 76,50 per tankbeurt. De gemiddelde benzine verbruik van een kleine, lichte auto is ongeveer 1 liter op 14 km, je kan dan op één tank ongeveer 630 km rijden. Echter moet je hiervoor wel extreem zuinig rijden wil je dat halen… Hou rekening met 550 km per tankbeurt als je ‘normaal’ rijd.

Ik weet niet hoe vaak je de auto gaat pakken en of het voor dagelijks gebruik is? Maar zo’n benzine tank is dus vrij gauw leeg. 550 km heb je zo gemaakt, een keer straal gas geven en er vliegt weer een liter benzine doorheen.

Indien je op dagelijkse basis gaat autorijden moet je toch zeker rekening houden met 3 a 4 keer tanken per maand. Dit kost dus zo’n € 229,50 tot € 306,-.

Dan kom je nog met de verzekeringen. Dit kan in principe vrij goedkoop zijn voor een wat oudere, lichte, kleine auto aangezien allrisk vaak teveel kost aangezien de auto een te lage dagwaardeprijs heeft. Vrienden van mijn betalen € 25,- per maand aan verzekering.

Bij elkaar op geteld kom je dan op € 254,50 tot € 331,- per maand uit aan tanken en verzekering. Daarbij moet de auto jaarlijks APK gekeurd worden. Oudere auto’s mankeren 9/10 sneller iets, kosten hiervan lopen ook vaak minsten in de getallen met drie cijfers. Misschien kies je er ook nog voor om lid te worden van de ANWB voor als je pech krijgt, geen idee hoe duur dit is, maar dit is ook een maandelijkse kostenpost.

En natuurlijk moet je eerst nog een auto kopen… Een redelijke starters auto kost toch vaak al minstens € 1000,- tot € 1500.

Ik zou dus alleen ene auto nemen, als je voldoen verdient. Dit is namelijk de reden dat ik geen auto heb

Mijn auto is 1 op 20 maar daar kan maar rond de 40 euro aan benzine in hoor :stuck_out_tongue: ikzelf heb een peugeot 107 van 7000€. Ik zou geen auto onder de 1000/2000 kopen, vaak zijn die toch minder goed. En ja ik heb gewoon heel mijn leven gespaard, rijlessen ook zelf betaald (2000€).

Ik denk dat dit rekensommetje echt puur theorie is en dat jij net even iets te weinig van praktijk weet (niet lullig bedoeld)

Mijn fiat 500 rijd 1 op 20 (gecombineerd bebouwde kom/ snelweg), net zoals de meeste kleine auto’s tegenwoordig mits je ze van zo ongeveer 2006-heden koopt qua bouwjaar. Op een tank van 35 liter, kan ik dus ongeveer 700 km rijden voor 60 euro (al vind ik deze theorie raar, want meestal tank ik als ik nog 1/8e in mijn tank heb en betaal ik zo’n 40 euro).

verzekering is bij mij 45 euro per maand, belasting 19, en tanken ligt bij mij zo rond de 1,5x per maand.
Al met al betaal ik per maand all in zo rond de 120 euro per maand. En die apk van 20 euro hoef je ook niet wakker van te liggen denk ik.
Het is zeker niet goedkoop. Maar 300nogwat euro per maand is zeker overdreven hoor.

PRECIES DIT
(alleen dan niet me hele leven gespaard, en rijlessen gekregen… :flushed:)

Mijn eerste auto was een Peugeot 206, was toen 9 jaar oud en betaalde hem 2000 EUR. Prima auto, als ik er geen ongeluk mee kreeg, reed ik er nog mee rond. Leuke autootjes, megazuinig (4,5l oftewel 1100km met een dieseltank) en licht als een veertje waardoor je niet veel pk nodig hebt om toch vlot te kunnen rijden.
En jawel, daar pas je heus wel in, want je kan een autostoel verzetten. Zelfs in de oudere wagens.
Ik raad het niet aan om als beginnende bestuurder een duurdere wagen te kopen want neem het aan van mij, je gaat er nog accidentjes mee hebben, niet perse met andere wagens maar wel hier een kras en daar een streep omdat je gewoon nog ervaring moet op doen en dan is het “vernielen” van een duurdere wagen enkel maar zonde en krijg je spijt.

Over verzekeringen en dergelijke kan ik je geen uitleg geven, want ik weet niet of dit hetzelfde is als in België.

Ik heb een 2ehanda daihatsu uit 1996, rijdt prima.
En ik vind bovenstaande berekeningen niet echt reeel.
Veel kleine auto’s hebben een tank van 35 of 40 liter, als mijn tank helemaal leeg is tank ik nooit meer dan €55,-
Mijn vader heeft een flinke auto en die tankt voor €80 dus €76 lijkt me niet voor een kleine auto.
Ik betaal voor mijn verzekering €40 en wegenbelasting €21.
Benzine oer maand hangt natuurlijk af van hoeveel je rijdt, maar het hoef dus echt niet altijd zo duur te zijn als wordt gezegd

Ja, prima dat het niet lullig bedoeld is. Maar wie ben jij om te zeggen dat mijn woorden niet waar zijn en die van jouw wel? Ben jij wel een professional dan? Ik heb zelf een rijbewijs, dus die opmerking mag je wel gewoon weg laten. :wink:

Mijn moeder heeft een auto van 600 euro en rijdt er nu al 4 jaar prima in. Ik wil later zelf ook een 2ehandsje kopen van tussen de 500-800 euro. Heb al mijn rijbewijs maar gebruik vaak de auto van mijn tante, die heeft een dikke auto maar rijdt er amper in omdat ze bang is :") mja wil toch wel echt een eigen autotje.

Ze zegt toch ‘ik denk’? En we hebben allemaal een rijbewijs en mijn verhaal is ook anders dan die van jou. Fijn als dit voor jou klopt, maar iedereen mag zijn verhaal vertellen.

Ik denk ook wel eens wat, maar dat hoef ik niet altijd te roepen. Zij is nu juist degene die commentaar heeft op het verhaal van een ander en niet ik. Ik hoef hier ook niet op aangesproken te worden. Mij heb je nergens horen zeggen dat zij, of wie dan ook, zijn verhaal niet mag vertellen.

ik ben zelf nu ook aan het sparen maar ik merk dat het erg moeilijk is. ik heb zelf ook me rijbewijs betaald. ik heb 1 jaar een auto gehad die was van me ouders maar mocht ik hebben was een ford ka uit 1997. helaas heb ik die bij de keuring moeten laten weghalen hij was van onder helemaal door geroest. en nu ben ik druk aan het sparen voor een ander alleen ik verdien niet erg veel en moet ook gewoon wat rekeningen betalen dus ik vind het sparen best lastig.

ik ben nu wel aan het kijken voor een andere ford ka of renault twingo dat zijn niet echt hele dure auto’s maar rijden wel erg lekker

anwb kost 55 euro per jaar onder de 23 dus dat is goed te doen. ik vind trouwens dat je voor benzine veel rekent ik ben nooit zoveel aan benzine kwijt geweest per maand en ik gebruikte mijn auto echt elke dag zo’n beetje

Ik bedoelde dat die som best overdreven was. Ik probeerde alleen maar mee te denken voor careless, en te laten zien dat het echt niet zoveel geld kost als jij berekend. Je geeft zelf al aan geen auto te hebben, die ik wel heb, ik zie wat er van mijn rekening afgaat elke maand voor mijn auto aan verzekering, belasting en benzine, en dat klopt totaal niet met dat sommetje dat jij hebt gemaakt.
En die opmerking over dat je een rijbewijs hebt? wat heeft dat er nu mee te maken als ik vragen mag? Een rijbewijs hebben is niet hetzelfde als een auto hebben.

Ik betaal 81 euro pm aan verzekeringen en belastingen, meer niet.

Ik zou zeker een goedkoop autootje nemen aangezien het je eerste word want het is zeker waar: je rijd gewoon schade in jee eerste jaren van je rijbewijs.
Ik dacht ook dat t onzin was maar een ongeluk zit in een klein hoekje en er is ook wel eens iemand tegen mij aan gereden en dat is gwoon zonde met een dure auto.
Ikzelf heb een fiat seicento abarth gekocht.
1550 euro incl apk heb ik ervoor betaald.
Hij is uit 1999 maar rijd nog prima en kwam makkelijk door de apk heen.
Ik betaal 15 pm aan belasting en verzekering 45 per maand
Als je beginnend bestuurder bent kost verzekeren altijd meer omdat die groep de meeste schades rijden en je nog geen schadevrije jaren hebt.
Ook maak het natuurlijk uit wat voor verzekering je neemt.
Ik heb gewoon Wa plus met inzittende verzekeringen omdat er soms mensen mee rijden.
Het beste is natuurlijk om gelijk zelf met verzekering te beginnen.
Mn ouders hebben veel schadevrije jaren en betalen maar 15 per maand maar je kunt beter zelf beginnen.
Over een paar jaar hoef je dan niet opnieuw te beginnen en heb je zelf al wat opgebouwd.
Qua overige kosten betaal ik voor een volle tank 50 euro.
Ik tank voor ong 120 euro per maand.
Verder moet je rekening houden met bijv apk, afschrijving en overige kosten.
Ik had bijv na 1 week al pech en moest mn distributieriem vervangen en dit kosten 350 euro.
Een grote beurt kost ook wat en dan heb je natuurlijk nog het belangrijkste: je banden.
Om de zoveel jaar of zoveel km moeten je banden vervangen worden en dat kost ook aardig wat.
En met die distributieriem, deze moet om de zoveel jaar of zoveel km vervangen worden.
Mn auto is uit 1999 en had maar heel weinig km (83.000 km)
Maar wss was hij nooit vervangen dus dat was gewoon mijn pech.
Verder zou ik vooral goed rondkijken naar goedkope autootjes.
Laat je goed informeren.
Heeft de auto een nap?
Krijg je er een apk bij?
Mag je hem op de brug bekijken? (Soms zit er namelijk roest onder de auto en dat zie je dan niet) vooral bij oudere autos is dit verstandig.
Hoeveel km heeft ie gelopen?
Ik zou zeker niet meer als 130.000 km doen want hoe meer km hoe meer onderhoud hij nodig heeft.
Wil je een benzine of diesel?
Diesel is wel goedkoper aan de pomp maar je moet heel veel rijden om het eruit te halen.
ook betaal je ontzettend veel belasting voor een diesel en als er iets stuk gaat kost het meestal veel meer met een diesel.
Wat voor eisen stel je aan je auto?
Bijv wil je airco, lederen bekleding enz.
Neem ook iemand mee met verstand van autos dan kan die voor je kijken of het een goede auto is.
En maak natuurlijk een proefritje, dan kun je gelijk voelen hoe de auto rijd.
Een auto is hardstikke leuk en handig maar kost zoals je ziet ook veel.
Ik ben 180 euro per maand kwijt aan alleen mn auto dus ik heb zeker werk nodig.
Als je iig je maandelijkse kosten laag houd kun je als je wat minder geld hebt ook de fiets pakken en kost je auto niet zoveel.
Benzine kun je zelf bepalen maar belasting en verzekering niet.
Succes iig en hoop dat je hier wat aan hebt!

Ik heb nu 2 jaar mijn rijbewijs en rij nog steeds in de auto van mijn ouders. Ik heb en geen geld voor een eigen, en ik vind het voor mij nu ook gewoon nutteloos om een eigen auto te hebben. De komende 2 jaar komt er ook nog geen auto waarschijnlijk.

Waar ik wel laatst aan zat te denken is om dan een lease auto te nemen. Misschien dat je daar ook eens wat info over kunt opzoeken. Sowieso koop/huur ik mijn eerste auto met mijn vader erbij ^^ Denk dat ik zelf een aardig eind kom, maar hij denkt toch altijd aan dingen waar ik niet aan denk.

En hierboven over in het eerste jaren rijd je de meeste schade. Ik heb in die 2 jaar nog geen enkel krasje op de auto gereden dus het is ook wel een beetje hoe je zelf rijd :stuck_out_tongue: Maar opzich heb je wel gelijk.

Ik heb afgelopen vrijdag mijn rijbewijs gehaald en wil ook sparen voor een auto. Ik heb ook geen idee hoe en wat dus ik volg dit topic even :grinning:.

Ik had geluk met een erfenis van mijn overgroot oma.

Maar ik zie allemaal dure auto’s voorbij komen… Ik heb een Mazda uit 1996 en daar heb ik 700 euro voor betaald. 1 apk (jaja let daar ook op!!!) Kwamen de kosten uit op 400 euro (Remmen en nieuwe banden enzo) Maar verder komt hij fluitend door de apk en hij heeft mij nooit laten staan :grinning: