Spanningshoofdpijn

Hallo meiden,

Eind maart ben ik naar de huisarts gegaan vanwege hoofdpijnklachten. Door de hoofdpijnklachten kan ik namelijk niet altijd naar school en ben ik heel snel heel moe. Mijn huisarts heeft mij toen verteld dat ik last heb van spanningshoofdpijn doordat ik mijn schouders optrek gedurende stress waardoor de spieren onder spanning staan. Hij heeft mij hiermee doorverwezen naar de fysio.

Ik ben sindsdien acht keer naar de fysio geweest alleen waarschijnlijk is de volgende keer de laatste. Ze heeft namelijk niet het idee dat ze mij kan helpen, omdat het maar niet beter wordt. Is dit een van jullie gebeurd en hoe hebben jullie dat daarna gedaan? Zou ik opnieuw naar de huisarts moeten gaan?

Ik loop wel bij een psycholoog voor de stress, maar het ziet er niet naar uit dat de stress snel minder wordt. Wel wordt er dus aan gewerkt.

Bedankt voor het lezen en ik hoop dat jullie advies hebben!

Ik wordt bij mijn fysio ook behandeld voor stijve schouders, wat ook door spanning komt en ook wekelijks weer terug is. Ik blijf daar wel gewoon heen gaan om het wat losser te houden, maar als de spanningsbron die alles veroorzaakt niet minder wordt, snap ik je fysio wel.

Misschien met je psych over hebben? Aangezien het waarschijnlijk samenhangt?

^Het is zeker dat het samenhangt en ik heb het er met haar ook wel over gehad, maar het is niet realistisch dat dit snel verbeterd. Daarom was het volgens haar ook hadnig als het fysiek minder kon worden, omdat ik door de hoofdpijn ook weer stress ervaar.

Nja het gaat het probleem uiteindelijk niet oplossen, want dat is stress. Maar om je schouders wel wat losser te houden, zodat het niet alleen erger wordt, zou ik wel naar de fysio blijven gaan.

Mijn huisarts heeft me jaren lang verteld dat ik spanningshoofdpijn had wat niet het geval was. Ik zou gewoon teruggaan.

Ik heb idd ook last van spanningshoofdpijn, afgelopen avond/nacht nog.
Dan moet ik uiteindelijk gwn echt m’n ogen dicht doen om de pijn te verzachten.

Ik merk aan mezelf wel dat ik niet heel veel activiteiten moet plannen op één dag of meerdere dagen achter elkaar, omdat dat veel prikkels geeft en veel energie kost. Waardoor ik ook weer over van alles ga nadenken.
Probeer ontspannen activiteiten te zoeken. Ik merk doordat ik constant op m’n telefoon zit dat ik sneller gespannen raak. Heb je ook al die oefening meegekregen dat je je héle lichaam moet aanspannen voor een paar seconden en dan alles moet ontspannen? Probeer ook aan positieve dingen te denken en niet alles te overdenken/je veel zorgen maken.
Meer weet ik even niet :frowning_face: Succes!

x

Relaxietherapie bij een kinesist (fysiotherapeut) heeft bij mij echt geholpen. Je hebt relaxatietherapie waarbij ze je naar wat muziek en vogeltjes laten luisteren maar dat hielp niet bij mij. De relaxatietherapie die ik nu kreeg was echt puur op de spieren gericht.

Ze leren je om je spieren eerst op te spannen zodat je het verschil tussen spanning en ontspanning leert. Daarna leren ze je om je spieren, als ze al ontspannen zijn, nog verder te ontspannen. Door zelf controle uit te oefenen op je spieren leer je ze ook beter ontspannen als je toch last krijgt van stress. Ze leren je dus terug controle krijgen over je eigen lichaam. Bij mij heeft het écht goed geholpen!

Ik heb ook spanningshoofdpijn, maar gelukkig nu niet meer dagelijks. Eerst had ik dit wel dagelijks en kon ik ook sommige dagen niet naar school en stage.

Ik ben toen doorverwezen naar een neuroloog ook voor een mri scan, zodat dit al meer geruststelling gaf dat er verder echt niets geks in mijn hoofd aanwezig was. Daarna ben ik naar een ontspanningstherapeut geweest. Aan het begin geloofde ik er niet zo in maar uiteindelijk heeft het toch heel goed geholpen!