spanning voor nieuwe school

hoi! ik volg op dit moment een mbo opleiding maar ik ben van plan om na dit jaar te stoppen omdat het niks voor mij is. ik wil hierna graag een havo diploma gaan halen omdat ik merk dat er veel meer opleidingen zijn op het hbo die ik leuk vind dan op het mbo (op het mbo heb ik eigenlijk vrij weinig opleidingen die mij aanspreken). ik ben van plan om dit op de vavo te gaan doen en er is mij ook al verteld dat ik zeer waarschijnlijk wel toegelaten word daar omdat ik cum-laude ben geslaagd voor mijn vmbo-tl diploma.

alleen nu het schooljaar langzaam tot zijn eind komt begin ik steeds meer spanning te krijgen voor volgend jaar. niet persé voor de school zelf omdat ik dit heel graag wil maar meer voor de mensen. ik heb het altijd al lastig gevonden om contact te zoeken met nieuwe mensen wat er voor heeft gezorgd dat ik best wel veel schooljaren de ‘loner’ van de klas was en weinig tot geen vrienden had. dit komt omdat ik een lichte vorm van autisme heb en daarbij ook nog een sociale angststoornis wat het voor mij sowieso al wat lastiger maakt om contact te leggen met mensen.

ik wil het volgend school jaar heel graag anders aanpakken door zelf meer initatief te nemen met het aanspreken van mensen. ik weet dat het geen ramp is om weinig vrienden te hebben op school, maar het is natuurlijk niet bepaald leuk. zijn er meiden die tips voor mij hebben of een soortgelijk iets hebben meegemaakt en ervaringen kunnen delen?

Toen ik naar de middelbare ging, had ik precies hetzelfde. Maar ook dat is uiteindelijk goed gekomen. Dus mijn advies; rustig blijven, ademhalen. Ik denk dat je bang bent om raar gevonden te worden door de rest, maar dat is echt nergens voor nodig. De mening van anderen, dat is niet jouw probleem. Blijf dus vooral lekker jezelf en als je iets wilt zeggen, maar het eigenlijk niet durft, DOE het dan gewoon. Geef jezelf geen tijd om na te denken, maar zeg het.

Dus, stel, even een casus van hoe dit kan gaan:
Jij wilt naast iemand zitten die je niet kent. Je hebt geen idee wat je moet zeggen en je bent bang dat het een ongelofelijk ongemakkelijke zitting wordt. Maar diegene ziet er aardig uit. Wat kan er misgaan? Of wacht… misschien word je wel raar aangekeken… Nee. Je vraagt gewoon of ik hier mag zitten. “Mag ik hier misschien zitten?”
Bedenk je even, wat is het ergste wat diegene hierop kan zeggen? Precies: het ergste antwoord is “nee”. Nou, dat viel toch wel weer mee. Dan loop je gewoon naar een andere plek, of niet?
Maar stel nou dat die persoon “ja” zegt, hoe knoop je dan een gesprek aan? Wees zo geïnteresseerd mogelijk in de ander, en praat zo min mogelijk over jezelf, totdat diegene dat vraagt natuurlijk. Mensen vinden hunzelf altijd het interessantste onderwerp, en dit is, voor mij in ieder geval, een belangrijke manier om vrienden te maken.
Je hoeft niet “cool” te zijn. Sterker nog, de meeste coole mensen zijn populair omdat veel mensen bang voor ze zijn. Gek hè?
Kortom: blijf jezelf en word een goede luisteraar. En weet dat het niet erg is als het misgaat, diegene is dat morgen alweer vergeten.