''Spam'' nummer blijft bellen

Ten eerste: Dit gaat niet over mijn eigen mobiel, maar over onze huistelefoon.

Oke, twee dagen terug werden wij via de huistelefoon gebeld door het nummer: 0107980010
Er werd slechts 3x gebeld en ik zelf was net te laat met het opnemen van de telefoon, dus ik dacht dat het van die verkooppraatjes waren. Nu worden wij net weer gebeld, door hetzelfde nummer. Mijn moeder nam op en meteen zegt een vrouw: ‘‘Moment, ik moet even iemand te woord staan.’’ vervolgens hing ze op. Mijn moeder en ik hebben even het een en ander opgezocht via internet en we kwamen op deze site uit:

http://www.zoeken-op-nummer.nl/nummer/0107980010

Lijsten vol met klachten over dit ‘‘spam’’ nummer wat iedere keer belt, op verschillende tijdstippen. Sommigen worden slechts een paar keer per maand gebeld, anderen meerdere keren per dag. Maar op internet kan ik niet vinden waar het nou precies vandaan komt. Ook kwam ik op dezelfde site al reacties tegen over dat mensen dit nummer wilden blokkeren, maar dat hun provider (in hun geval KPN) het nummer niet wilde blokkeren, omdat het zogenaamd voor een Europees onderzoek zou zijn. Verschillende mensen hebben hierna de politie gebeld maar die vinden het raar dat KPN dit nummer niet blokkeert bij deze mensen. Waarom zou het überhaupt om een onderzoek gaan? Bij de meeste gevallen wordt er niet eens opgenomen.

Ik vind het een beetje eng allemaal. Hebben jullie misschien hetzelfde? Of weten jullie waar dit nou vandaan komt/gevaarlijk is?

Oh jakkes… Ik zou ook je provider bellen en vragen om een blokkade van het nummer, zodat je zelf kan horen wat je provider hierop te zeggen heeft. Klinkt wel gek!

Oh, en ik zou niet opnemen met je naam, maar alleen met ‘Hallo’. Ik heb wel eens gehoord dat er mensen waren die het gesprek zo vervormden, dat het leek dat mensen akkoord waren gegaan met bestellingen en rare dingen. Dus geen naam geven en sowieso weinig zeggen haha.

Nee inderdaad. Mijn moeder dacht dat het mijn vader was dus het was meteen: ‘‘heeee hoi!’’ dus ze heeft geen naam etc gezegd. Als ze vaker bellen gaan we er zeker achter aan

Heb zelf ook geruime tijd last gehad van dit soort spam telelfoontjes, maar deze kun je als je belt via het zg VOIP systeem gewoon blokkeren, zelfs als het een onbekend (afgeschermd) nummer is. Tenminste bij mijn provider (XS4ALL) kan ik een zg ‘‘Black list’’ instellen en dat werkt goed tegen ongewenste telefoontjes en stalkers.