Spaarstand

hoi,

Ik ben op dit moment genezend van een eetstoornis, maar ik heb geen ondergewicht en hoef dus niet aan te komen. Alleen door een lange periode te weinig eten is mijn lichaam in de spaarstand geraakt. Ik zit nu bij een diëtiste en zij raadde mij aan om ± 1600 kcal per dag te gaan eten om te kijken hoe mijn lichaam daarop zou reageren. Dat heb ik gedaan en ik merkte dat ik bet rap aankwam, anderhalf pond per week, terwijl ik weet dat 1600 kcal eigenlijk nog te weinig is en ik er ±2000 zou moeten eten. maar toen ik aankwam ging het weer een tijd heel slecht en inmiddels ben ik weer terug bij af. er zijn 2 theorieën hoe je je lichaam uit de spaarstand kan halen:

1. in één keer je behoefte eten
  2. Elke week je dagelijkse intake met 100 kcal verhogen.

Is er iemand die ervaring heeft met de spaarstand en weten jullie hoe je eruit komt en daarbij zo weinig mogelijk aankomt?

liefs,

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zou gewoon lekker 1600 calorieën aankomen. Zolang het gezond is is het geen probleem toch?

Lastige kwestie. Ik kan me niet voorstellen dat - als jij herstellende bent - jouw onderhoud ( Dagenlijkse behoefte + evt. sport zonder gewicht aan te komen) 2000 kcal is.

Wat ik je persoonlijk aanraad is op onderhoud gaan eten;
dat bereken je bijv. hier: http://www.fitness-weetjes.nl/

En dat wekelijks bij gaan houden! En bedenk ook dat je geen ondergewicht hebt betekent niet dat je gewicht gezond is… Maar daar weet ik niets van.

Ik vind het vreemd dat jouw dietiste je hier niet mee verder helpt overigens?

Ik denk dat dat aankomen met name in het begin zo gaat zijn, omdat je lichaam alles gaat opslaan wat er binnen komt als reactie op de tijd dat je eigenlijk ondervoed bent geweest.
Na een tijdje is je lichaam gewend aan de grotere porties en zal je weer stabiel blijven.