Spaarstand

hoi,

Ik ben op dit moment genezend van een eetstoornis, maar ik heb geen ondergewicht en hoef dus niet aan te komen. Alleen door een lange periode te weinig eten is mijn lichaam in de spaarstand geraakt. Ik zit nu bij een diëtiste en zij raadde mij aan om ± 1600 kcal per dag te gaan eten om te kijken hoe mijn lichaam daarop zou reageren. Dat heb ik gedaan en ik merkte dat ik bet rap aankwam, anderhalf pond per week, terwijl ik weet dat 1600 kcal eigenlijk nog te weinig is en ik er ±2000 zou moeten eten. maar toen ik aankwam ging het weer een tijd heel slecht en inmiddels ben ik weer terug bij af. er zijn 2 theorieën hoe je je lichaam uit de spaarstand kan halen:

1. in één keer je behoefte eten
  2. Elke week je dagelijkse intake met 100 kcal verhogen.

Is er iemand die ervaring heeft met de spaarstand en weten jullie hoe je eruit komt en daarbij zo weinig mogelijk aankomt?

liefs,

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zou gewoon lekker 1600 calorieën aankomen. Zolang het gezond is is het geen probleem toch?

Lastige kwestie. Ik kan me niet voorstellen dat - als jij herstellende bent - jouw onderhoud ( Dagenlijkse behoefte + evt. sport zonder gewicht aan te komen) 2000 kcal is.

Wat ik je persoonlijk aanraad is op onderhoud gaan eten;
dat bereken je bijv. hier: http://www.fitness-weetjes.nl/

En dat wekelijks bij gaan houden! En bedenk ook dat je geen ondergewicht hebt betekent niet dat je gewicht gezond is… Maar daar weet ik niets van.

Ik vind het vreemd dat jouw dietiste je hier niet mee verder helpt overigens?

Ik denk dat dat aankomen met name in het begin zo gaat zijn, omdat je lichaam alles gaat opslaan wat er binnen komt als reactie op de tijd dat je eigenlijk ondervoed bent geweest.
Na een tijdje is je lichaam gewend aan de grotere porties en zal je weer stabiel blijven.

Ik vind eigenlijk dat je dit met je dietist zou moeten overleggen. Waarschijnlijk zal zij zeggen dat je eerst die 1600 kcal moet volhouden en dan als je gewicht stabiel is, langzaam moet opbouwen. Dan zal je hoogstwaarschijnlijk niet meer aankomen in gewicht, maar wel uit de spaarstand raken.

Google eens op mini maud methode.
Dat is 3000kcal en daar kom je dan juist niet zozeer van aan, want je herstelt je lijf dan eindelijk.
Sowieso nieeeet zo weinig eten als die 1600kcal.

Weet niet of je lid bent van proud2bme, maar ik zit op n ander forum en daar was n meisje met een eetstoornis die zei dat er een heel actief topic over is op dat forum.
Waar iedereen het samen doet en elkaar steunt, maar vooral: veel informatie erover heeft.
Anders de link in t Engels: http://www.youreatopia.com/blog/2013/3/31/minniemaud-guidelines-for-recovery-from-a-restrictive-eating.html

Zij at trouwens nog minder intake en kwam al aan. Nu eet ze 3500 zonder beweging en komt nauwelijks aan, want haar lijf kan nu die voeding gebruiken om alle schade te herstellen van binnen. Ze voelt zich dus ook stuk energieker.

Ho ho ho dat kan echt ontzettend slecht voor je zijn als je een lange tijd nauwelijks hebt gegeten :astonished: Google maar eens op refeeding syndrome…

Praat met je dietiste en kijk wat zij aanraad, niet zomaar zelf iets gaan doen!

bedankt voor jullie tips! ik denk dat ik het maar langzaam ga opbouwen.

Jaa zeker, staat er ook in. Ken het, ook bij mijzelf. Dit is als je al wel wat basis eet. Las verkeerd en dacht dat ze juist al 2000 at. En daardoor aankwam.
Ging me meer qua informatie, dat ze herkenning kan vinden dat het heel normaal is met n spaarstand-situatie. Erover lezen dus, want ze wilde ervaringen vroeg ze in de beginpost. : )