spaargeld

Hallo allemaal,

Even een vraag uit nieuwsgierigheid. Ik ben een student van 20, ik woon nog thuis. Hoef geen kostgeld te betalen omdat ik nog studeer en ik mijn steentje bijdraag in het huishouden verder financier ik alles zelf zoals ziektekosten, studiekosten, abbo, etc.

Mijn ouders hebben vroeger voor mij een bedrag gespaard voor ‘later’ en zelf probeer ik elke maand geld opzij te zetten op mijn spaarrekening. Ik ben dus actief bezig met sparen voor mijn idee. Het gaat niet hard maar al is het 20 euro, toch iets gespaard.

Mijn vraag is, hoeveel spaargeld is gemiddeld om te hebben voor iemand van 20 jaar? Of hoeveel hadden jullie gepaard toen je rond de 20 was?

Liefs!

*gekopieerd van het VIVA forum, omdat het zo goed verwoord is maar dat is al een oud topic*

Ik ben benieuwd naar jullie reacties! :slightly_smiling_face:

Ik heb inderdaad een potje van mn ouders/grootouders (vrij veel geld, 3 jaar collegegeld)
en een eigen ‘potje’ van zo’n 800 euro
niet citeren

-

De precieze bedragen ga ik hier niet neerzetten, liever dit ook niet citeren.

hahahah wat grappig, toevallig ging ik vandaag op googlen en kwam ik die tekst tegen, dus ik vond het al gek :stuck_out_tongue:

jullie hebben beiden dus eigenlijk best veel gespaard of gekregen van je ouders. Hoelang hebben jullie daar ongeveer overgedaan? En hebben jullie ook een bijbaantje of het meeste deel van familie gekregen?

hahaha jaa ik wilde dit dus hier vragen zonder dat ik als een creep overkwam dat ik perse jullie bankgegevens wil ofzo hahah. Dus ik dacht ik kopieer dat stukje maar dat ziet er wel als normale nieuwsgierigheid uit. :stuck_out_tongue: Ik kwam trouwens ook net dit tegen :
http://www.nibud.nl/fileadmin/user_upload/Documenten/PDF/onderzoeken/2012/Nibud_Studentenonderzoek_2012.pdf

misschien interessant om te kijken voor de gene die er überhaupt in geinteresseerd zijn

Zou je het geciteerde willen weghalen?
Ik zelf ben op best jonge leeftijd begonnen, denk vanaf de brugklas ongeveer. Mijn eigen gespaarde geld komt vooral door verjaardagsgeld, kerstgeld, oppaswerk, bijbaantje, overblijfselen van zak/kleedgeld etc. Het deel dat ik van een familielid gekregen heb is niet super veel, zeg ongeveer de helft van mijn rijlessen.

En hier een 20-jarige die niet veel spaart/kan sparen. :’) We moeten het evenwicht in dit topic behouden natuurlijk!

Ik heb op dit moment zo’n 2000 euro.

Edit: vergeten te vermelden, maar daar moet mijn school van dit jaar+mijn kleren nog wel van betaald worden. :’)

ohh haha ja beetje dom je had t er nog wel onder gezet datje niet geciteerd wilt worden.

Maar jij bent dus wel al van jongs af aan bezig geweest met sparen. Ik dus ook en ik had pas een gesprek met iemand die vertelde dat zij nog nooit een spaarrekening heeft gehad en ook vrijwel niets spaart. Hier was ik dus wel verbaasd over hoe die dan rond kan komen enzo

Hier schrik ik idd ook erg van, veel van mijn leeftijdsgenootjes hebben nog niks gespaard. Of zijn bezig met sparen voor hun rijbewijs maar hebben verder niks.

Ik heb zo’n 3000 euro. Daar heb ik afgelopen jaar mijn rijbewijs ook van betaald. Ik hoef echter niet veel zelf te betalen. Kleding en dat allemaal wel, maar schooldingen betalen mijn ouders.

Mijn tante werkt bij de bank en die heeft al sinds dat ik geboren ben een spaarrekening voor me geopend, en ik kan daar nog steeds niet bij. Die krijg ik als ik ga trouwen/op mezelf ga wonen/zwanger raak of iets.

edit: weet overigens niet hoeveel daar op staat :'D Ben best benieuwd.

Ik kan wel sparen alleen geef ik het altijd weer uit aan reizen. Momenteel woon ik in het buitenland en probeer ik elke maand wel 100 dollar te sparen. Ben 24 overigens en toen ik 20 was had ik meer geld dan nu, haha!

Ik ben bijna 20, en heb geen spaarrekening :/. Maar die ben ik wel van plan te openen, en dan zet ik er €750 op. Ik heb een dure particuliere opleiding gedaan van een jaar, en daar is al m’n geld aan opgegaan. Echt erg… En ook mijn ouders hebben toen meebetaald van de spaarrekening voor mij. Dus ik denk dat zij ook niet meer veel hebben.
Nu gaat het goed :slightly_smiling_face:. Ik betaal studie, boeken, boodschappen, kleding en alles allemaal zelf.

-weg-

Niet citeren.

Mijn mama en papa hebben samen gespaard (zijn gescheiden, maar maakte beide een bepaald bedrag over elke maand). Dit hebben ze gedaan totdat ik 18 werd. Ik heb hiervan rijlessen betaald en ga hier ook mijn vervolg opleiding van betalen :slightly_smiling_face:

Zelf sparen doe ik op dit moment niet, aangezien ik thuis studeer en niet veel uren kan maken op mijn werk + ik moet alles zelf betalen (kleding, telefoonrekening etc).

Mijn ouders hebben een vrij groot bedrag voor mij gespaard. Ik heb daar zelf vanaf mijn 16e 2000 euro bij gespaard.

Ik werk nu 32 uur en ik spaar nu dus echt veel meer.

Niet citeren.

Ik ben 19, heb 1500 op de spaarrekening staan en mijn ouders hebben niks gespaard voor me. Ze betalen wel vrijwel alles (huur, collegegeld etc).

De laatste tijd lukt het me steeds beter om te sparen omdat ik nu weer redelijk inkomsten heb ipv helemaal niets. Exacte bedragen vind ik niet zo fijn om open en bloot op internet te noemen, dus ik weet niet of je uberhaupt wat hebt aan deze reactie :grinning_face_with_smiling_eyes: