Spaans

Heey ,
Ik zit op 4vwo en in de 3e had ik de mogelijkheid op mijn school om Spaans te kiezen.
Maar ik hoor nu van mensen dat wat je bij Frans in 6 jaar doet, je bij Spaans nu in 3 jaar moet doen.
Klopt dit? En is het dan wel mogelijk om het te halen, want we zijn nu begonnen met een boek uit 1 vwo…

Groetjes.

Ik denk eigenlijk niet dat je het goed kan vergelijken. Ik ga ervanuit dat je bedoelt dat je bij Spaans met 3 jaar op hetzelfde niveau moet komen als met Frans in 6 jaar, maar Spaans is dan ook grammaticaal een stuk makkelijker. En dat leer je dus ook veel sneller.

Ik heb al 5 jaar Frans gehad, en nog steeds kan ik amper zinnen maken, haha. Ik denk niet dat je je zorgen moet maken.

Het is vast mogelijk, anders werd het niet aangeboden neem ik aan

Spaans is - naar wat ik hoorde - iets makkelijker te leren dan Frans.
Maar ik denk dat je in 3 jaar Spaans misschien net zo ver komt als 4-4,5 jaar Frans.
Ik heb expres geen Spaans gekozen, omdat ik het nuttiger vond om 6 jaar Frans en 5 jaar Duits (kregen wij vanaf de 2e) te volgen dan 3 jaar Spaans.

Heb er wel veel aan gehad, na 3vwo had ik echt niet het idee dat ik een gesprekje kon voeren in het Frans, maar na 5vwo zeker wel (in 6vwo is het alleen examenvoorbereiding, dus vooral lezen omdat je dat op je CSE krijgt en dus 50% van je cijfer uitmaakt, en verder vooral schrijven. We hadden wel een luistertoets en een mondeling, maar daar werd dus weinig aandacht aan besteed).