hey! ik kwam er net achter dat ik luizen had. ik denk dat dit kwam door het openbaar vervoer.
in ieder geval, ik heb al mijn kleding en beddengoed in de was gedaan. en ik heb geprobeerd het merendeel uit mijn haar te krijgen met een luizenkam die ik nog kon vinden. alleen nu zijn de winkels dicht dus kan ik geen luizenshampoo vinden.
zou het misschien werken als ik met mijn stijltang (op een hete stand) door mijn haar ga dicht vanaf mijn hoofdhuid?
ik dacht dat het misschien de overige eitjes en eventuele beestjes zou doden…
iemand anders een idee hoe ik tijdelijk met huiselijk gerei dit aan kan pakken?
De levende luizen zou je in theorie er wel mee kunnen pakken. Maar de neten, daar kom je niet bij met een tang. Je moet echt kammen kammen kammen, minimaal 2x per dag, 2 weken lang. En wanneer je dus kunt, antihoofdluismiddel kopen. Nu zeggen ze (in heel veel luizenprotocollen op verschillende scholen) dat dit officieel niet hoeft. Maar ik zou het toch maar wel doen. in ieder geval kammen tot je erbij neervalt.
http://landelijksteunpunthoofdluis.nl/default.asp?pg=Over_Hoofdluis/Help!_Hoofdluis!&pid=104
Misschien dat je hier ook nog wat aan hebt. Maar kut voor je zeg! Om mij heen hebben ook behoorlijk wat mensen luizen. Ik word er helemaal panisch van en heb de afgelopen tijd mijn haar standaard omhoog.
ah heel erg bedankt. ik heb het toch maar gestijld ( ik heb ook lang slag/krul haar dus het is makkelijker om te kammen met stijl haar, anders blijft de kam vast zitten in mijn haar)
en ik zou je haar inderdaad ook maar omhoog houden. ik heb het normaal ook altijd in een knot. alleen voor een presentatie had ik mijn haar van de week netjes naar beneden, en ik ging met het openbaar vervoer naar mijn school dus ik weet wel zeker dat ik het daar op heb gelopen. want voor de rest van de tijd ben ik een kluizenaar deze tentamenperiode.
Jeetje balen zeg! Nou heel erg veel succes met je strijd haha, En vergeet echt niet te blijven kammen zovaak je kan. Als je het even een tijd vergeet kun je weer van voor af aan beginnen.
Dat is echt super vervelend. Ik denk niet dat met een stijltang zo dicht mogelijk bij je hoofdhuid gaan een goed idee is. Stel je voor dat je je hoofdhuid verbrand!
Vaak zijn apotheken in een ziekenhuis tot laat open. Die hier zelfs 24/7. Zij verkopen ook gewoon lotion (etc.) tegen luizen. Succes!
Een stijltang werkt inderdaad niet! Maar je hebt inderdaad van dat lotion dat de luizen dood. Daarna moet je ze er nog wel uitkammen! Net zoals de neetjes!
Het is niet heel erg als je een dag later je haar pas insmeert met dat lotion. Het is vervelend maar van een dagje luizen op je hoofd ga je niet dood hoor!
Inderdaad je haar vast dragen, ook als je al luizen hebt. Dan geef je ze minder snel door aan iemand anders!
Succes!
Wat iedereen hier boven zegt. En trouwens, al je spullen wassen is achterhaald, want luizen kunnen max een paar uur zonder gastheer en dan zijn ze al zo verzwakt dat ze zich niet meer kunnen voortplanten. En de luizen die zomaar uit je haar vallen zijn bijna altijd sowieso al oud en half dood. Dus je hoeft niet bang te zijn dat je er niet vanaf komt omdat je dat niet goed gedaan hebt.
Ik had een maand geleden ook luizen maar toen heb ik ook even al mn beddengoed gewassen voor het idee. Ik moest toen ook echt vet veel mensen inlichten die het zouden kunnen hebben door mij. Heb je dat al gedaan? Maar je bent dus echt niet de enige op deze leeftijd. Ik woon op kamers en had ze ook opeens.
Je moet trouwens als je niks meer kunt vinden ook nog een paar weken blijven kammen. Luizen die net uitkomen zijn zo klein dat het lijkt op een stofdeeltje en je kan ze niet zien. Ze lopen op je hoofdhuid en nog niet via de haren dus ze gaan ook niet mee met de kam. Ze gaan wel dood door luizenshampoo, maar eventuele overlevers kan je er pas later uithalen.
Je kan ook haarlak in je haar doen, daar houden ze echt niet van.
Doe je netenkam eerst in de azijn en dan door je haar. De azijn (schijnt) de ‘lijmlaag’ van de neten los te maken, waardoor je ze er eerder uitkamt.
Hier staan ook nog een hele hoop huis, tuin en keuken tips waarbij je geen shampoo nodig hebt!
De laatste keer dat ik luizen had was toen ik 15 was… Ik weet nog hoe vervelend het was. Iedere keer als ik jeuk heb op m’n hoofd word ik er helemaal panisch van. Succes!
moet ik natuurlijk wel de link erbij zetten.
bedankt allemaal voor de reacties en tips ! ik heb iedereen die ik de afgelopen week heb gezien ingelicht. en ik heb nu wel luizenshampoo gekocht en gebruikt.
ik moet wel zeggen dat ik geen neten en luizen meer heb gevonden na mijn stijlbeurt, van gister (ik had het heel dicht bij mn hoofdhuid gesteild. zo stond het op internet).
@ nachocheese ik heb al mijn knuffels van het bed gehaald gister, maar kan ik ze dan nu toch terugleggen? omdat ze dan toch dood zijn? ik heb ze niet gewassen want ik heb geen droger en dat zou dan een hell geweest zijn :’)
Luizen kunnen niet langer dan 2 dagen zonder bloed. Je zou je knuffels voor 2 dagen in een vuilniszak kunnen stoppen? Net zoals met plaids en/of winterjassen/andere jassen die aan de kapstok hangen.
Dan ben je in ieder geval zeker van je zaak.
Je zou ook alles 24 uur in de vriezer kunnen leggen, dat versnelt het proces. Als je ze gewoon in een zak doet, moet dit minstens 48 uur. Daarna moet je alles even goed afkloppen of schudden zodat alles er uit is.
Ik heb ook wel eens luizen gehad, mijn kleding/dekbed/kussen deden we dan inderdaad in een plastic zak voor een bepaalde tijd. Ik had ook een hele fijne lotion waardoor ze bijna meteen allemaal weg waren. Volgens mij was het deze maar weet het niet helemaal meer zeker https://www.kruidvat.nl/dr-swaab-luizenlotion/p/1769167 Die hebben we na een week nog een keer herhaald en toen was alles weg. Daarnaast natuurlijk ook nog kammen.