Soms heb ik het gevoel alsof ik 'niks' kan

Ja… ik weet t niet. Ik doe overal zo m’n best voor maar ik heb het gevoel alsof gewoon alles ‘mislukt’ in mn leven. Vooral vergeleken met mijn vriend. Mijn vriend heeft een havo diploma, al 4 jaar een vaste baan, leuk huis en leuke goede ouders, studeert HBO en het gaat gewoon perfect. Ook zit hij al jarenlang op een sport en zit nu op een heel hoog niveau. Ondanks dat ik overal zo mn best voor doe, heb ik het gevoel als of niks lukt. Ik heb een VMBO diploma, daarna heb ik een jaar gestudeerd maar ben van opleiding geswitcht. Ik studeer nog wel, maar heb al een tijdje geen bijbaan. Ondanks dat ik zo mn best voor doe, ik kan gewoon geen baan vinden. Ik heb geen mooi huis en thuis gaat het ook slecht. Het is nooit gezellig thuis en heb echt vaak ruzie met mn ouders. Ook ben ik niet goed in een sport of dergelijke. Ik zit alleen op fitness… Daar voel ik me wel eens rot over omdat ik denk dat mn vriend een ‘betere’ vriendin kan vinden. Ik weet niet wat jullie hiermee moeten. Misschien kunnen jullie je mening vertellen? Of herken je jezelf hier ook in?

Het heeft volgens mij te maken met je instelling. Ik denk dat je behoefte hebt aan rust om wat tijd voor jezelf te maken. Je komt namelijk vrij overspannen op me over.

Je kunt trouwens niet ‘‘niks’’. Ieder mens heeft zijn eigen kwaliteiten, ook jij.

Ga dingen doen die jou blijmaken, dan lijkt alles een stuk minder zwaar dan het eigenlijk is. En probeer positieve dingen te zien en doen, want je krijgt al snel ruzie als je thuiskomt en zegt ik ben chagrijnig en ik heb een kutdag gehad. Je kan beter thuiskomen en zeggen ‘hallo leuke ouders wat een fantastische dag vandaag’ en dan lachen om je eigen uitspraak ofzoiets

De laatste tijd heb ik ook het gevoel dat ik niks kan, maar dat is meer omdat mijn baas dat zo graag aan mij duidelijk maakt. Gelukkig ben ik daar na volgende week weg.

Misschien moet je uitzoeken wat je echt leuk vind om te doen, het is makkelijker om daar in uit te blinken.