Solliciteren uitstellen voor bijbaan

Hoi iedereen,

Ik ben 17 en vorig jaar geslaagd voor de havo. Nou had ik met mezelf afgesproken om in de zomervakantie een baan te vinden om wat geld te verdienen. Ik heb dan ook wel een aantal sollicitatie gesprekken gehad en ook meegelopen, maar dat vond ik uiteindelijk niet leuk om te doen (Een baan moet voor mij wel leuk zijn). Door meerdere omstandigheden (Meerdere lockdowns, begin van het nieuwe schooljaar en het overlijden van een familielid :disappointed_relieved:) en het uitstel probleem, heb ik al een aantal maanden nergens meer gesolliciteerd.

In de loop van de tijd heb ik wel leuke banen gevonden, maar ik stel het solliciteren dus altijd uit. Dit komt omdat ik bang ben voor minder vrije tijd en ben stiekem een beetje onzeker over of ik alles wel kan doen. Ik vertel mezelf dan ook dat ik het kan leren allemaal, maar ik solliciteer uiteindelijk toch niet.

En uiteindelijk is de vacature dan natuurlijk al weg :face_with_hand_over_mouth:

Nu heb ik weer een vacature in de horeca gevonden en die lijkt mij dus wel leuk. Echter zit ik dus nog met het probleem van het uitstellen. Ik wil dus wel de baan, maar ik ben bang dat ik het weer uitstel…

Heeft iemand tips voor mij?

xxx agape

Misschien in plaats van een bericht te plaatsen op het forum, een sollicitatie te gaan schrijven? Op Google staan genoeg voorbeelden voor een goede basis/opbouw voor je brief, heb je misschien binnen een half uur al 1 brief klaar!

• Als je te weinig tijd hebt voor leuke dingen of je vind het werk moeilijk of saai, kun je ontslag nemen. (horeca is dan wel weer een bijbaantje wat rete druk kan zijn en je moet een bepaalde handigheid hebben, als je (hierover) onzeker bent is dit wel direct een lastige bijbaan)

Maar niet teveel piekeren over dat je het niet kan, dat zie je dan wel weer, ik denk dat dat wel goed komt met jou! Horeca kan namelijk ook heel leuk zijn als het allemaal gewoon goed gaat.

1 like

Met een bijbaan houd je minder tijd over voor vrije tijd, dat is één ding wat zeker is. Dat wil niet zeggen dat je je vrije tijd volledig kwijtraakt. Bij een bijbaan draai je vaak niet enorm veel uren tenzij je zelf aangeeft meer te willen werken. Op die manier kan je nog altijd leuke dingen plannen om je vrije tijd mee te vullen.

Werken is daarbij ook goed voor je persoonlijke ontwikkeling. Je leert nieuwe dingen, je leert nieuwe mensen kennen en wordt zelfstandiger. Alles valt te leren. Soms zal je dingen minder leuk vinden en soms vind je dingen juist wel heel leuk. Dat weet je pas zodra je iets hebt geprobeerd. Daarom is er ook altijd sprake van een proeftijd zodat jij en je werkgever kunnen kijken of het echt bij jou past.

De oplossing is vrij simpel, solliciteer en probeer. Je hebt de vacature gevonden, dus schrijf een motivatie en stuur hem op! Als je van jezelf weet dat je het te veel uit zal stellen, kun je het best meteen reageren. Dan heb je het maar gedaan en wie weet wat het je oplevert.

2 likes

Ik vond het als tiener ook altijd eng om ergens te gaan werken, maar uiteindelijk doe je er wel je voordeel mee. Het is inderdaad goed voor je zelfontwikkeling. Je leert niet alleen dingen voor je huidige werk, maar ook eigenschappen voor toekomstige banen. Ik was zelf altijd nogal verlegen en onzeker, maar ben een stuk mondiger geworden sinds ik in winkel(s) werk/ heb gewerkt. Als je het daarnaast treft met je team, kan het supergezellig zijn en kun je misschien zelfs nieuwe vriendschappen maken. Wees niet bang dat je dingen niet weet, je collega’s snappen ook wel dat je dingen nog moet leren, zeker als je nog jong bent. En als ze wel dingen van je verwachten die je nog moet leren, dan is het geen goede werkplek.

Ik heb er nu wel spijt van dat ik niet eerder bijbaantjes heb gezocht op jongere leeftijd, want ik weet zeker dat ik er een hoop aan gehad zou hebben. Al is het maar 3 uurtjes in de week, je verdient lekker bij, het staat weer op je cv, het kan alleen maar in je voordeel werken. :blush:

1 like

Ik sluit me volledig aan bij de vorige reacties: pieker niet te veel en ga ervoor!

Zelf heb ik ook in de horeca gewerkt in zowel de keuken als in de bediening/bar. En natuurlijk zal je niet alles in een keer weten, je bent er om te leren. Ik vond een bijbaan in de horeca heel leerzaam op meerdere vlakken. Je maakt contact met je gasten, werkt samen met je collega’s en leert ook meer over bepaalde gerechten/dranken. En mocht je ook nog eens leuke collega’s hebben, maakt dat het werk alleen nog maar leuker.

1 like

Een idee is nog om dit bericht op linkedin te plaatsen. Weet zeker dat er dan genoeg reacties komen van mensen die aanbod hebben voor je.

Goed idee