Sollicitatietips.

Hello.

Ik heb straks een sollicitatiegesprek bij de eigenaar van Etos / Gall&Gall / Primera én Albert Heijn (zit allemaal naast elkaar)
Afgelopen maandag heb ik een open sollicitatiebrief verstuurd en werd dinsdag direct gebeld dat hij me graag zou willen zien, donderdag om twee uur, vanmiddag dus!

Nu wil ik dit baantje dolgraag, aangezien ik nu bij een andere AH werk, maar dit een uur reistijd en ongeveer ¤80,- per maand aan reiskosten scheelt.

De meeste dingen kan ik wel redelijk beantwoorden, maar dan komen er natuurlijk van die vragen als;

• Waarom wil je precies bij ons werken?
  • Waarom moeten wij voor jou kiezen en niet voor iemand anders?

En dan weet ik niet meer wat ik moet zeggen. Dus heeft er iemand tips en dergelijke, wat vooral belangrijk is om te zeggen, maar ook wat ik beter niet kan doen?

Alvast bedankt! (:

- Waarom wil je precies bij ons werken?
Omdat je graag afwisselend werk doet, je houdt van mensen helpen, je vind het contact met de klanten leuk.
- Waarom moeten wij voor jou kiezen en niet voor iemand anders?
Omdat jij goed bent in contact met mensen, je werkt graag?

Vooral dat contact met klanten vind hij belangrijk.

En verder gewoon jezelf zijn en een nette spijkerbroek aantrekken. Niet eentje met gaten.

dit volg ik even, want ik weet ook nooit wat ik moet zeggen op die vragen

Waarom moeten ze voor jou kiezen?
Omdat je denkt dat je een waardevolle aanvulling bent voor de winkel :slightly_smiling_face: Dat is een lekker vaag antwoord, maar het klinkt wel goed haha.

Ja, totdat hij vraagt waarom ik dat dan denk haha. xD

Omdat je denkt dat je een waardevolle aanvulling bent voor de winkel → Je bent gemotiveerd (te bewijzen doordat je ergens werkt met zoveel reistijd), hebt al ervaring, bent sociaal, vindt contact met klanten leuk en werkt hard?

Draag rood. Men zegt dat rood een kleur is die je zelfverzekerd doet overkomen!

En ach, je moet wel eerlijk zijn maar niet direct negatief. Als ze je bijv. vragen of je iets kunt wat je dus niet kan, moet je niet alleen zeggen “Dat kan ik niet”, maar eerder iets richting “Ik wil het graag leren”.

Maar echt, de voorwaarden van de AH zijn niet zo hoog hoor. Als je gewoon laat zien dat je niet zo’n typische asociale tiener bent dan zit het wss al goed.

- Waarom wil je precies bij ons werken?
Zeg het gewoon eerlijk. Je werkt al bij de AH, dus dat je er weer solliciteert betekent dat je het al leuk vind. Als veel reizen scheelt dan schrikken ze daar echt niet van.

- Waarom moeten wij voor jou kiezen en niet voor iemand anders?
Je bent al ingewerkt. Je vindt je werk leuk etc. etc.

Waarom wil je precies bij ons werken?
Mijn ander baantje is verder weg,het zou voor mij veel praktischer zijn als ik hier kon werken.

• Waarom moeten wij voor jou kiezen en niet voor iemand anders?
    Ik heb al ervaring dus ik kan direct meedraaien in de winkel zonder problemen. Ik ben sociaal en kan goed overweg met mensen

Het schijnt dat regelmatig oogcontact tijdens het gesprek heel belangrijk is. En ik heb laatst gehoord dat de interviewer ook kijkt naar hoe je erbij zit, dus ook naar zwarte nagelrandjes e.d. Verder is het de kunst om altijd positief te blijven, zoals hierboven wordt gezegd.

Haha dit doet me aan iets denken, waarschijnlijk niet heel nuttig voor jou… maar mijn opa heeft al heel vaak gezegd ‘Ruby, als je later gaat solliciteren en je ziet een bezem op de grond liggen, raap hem dan op!’
Mijn opa had vroeger een eigen bedrijf en deed deze ‘stunt’ altijd op sollicitatie gesprekken, hij liet gewoon een bezem liggen op een abnormale plek, en je ziet meteen welke mensen lui genoeg zijn om hem te laten liggen.
Dus, als je een bezem ziet liggen: je weet het!

Upje voor jou.

Hahahah die vind ik wel echt heel grappig. xD

HAHAHA handig om te weten!

Wat je op die vragen moet beantwoorden is inderdaad lastig, maar ga geen dingen zeggen die niet waar zijn, alleen maar om aangenomen te worden.
Ze letten ook vaak op de houding, dus ga niet met je armen over elkaar zitten (dit komt gesloten over), maar ga rechtop zitten, schouders recht en zo voorts. Kom zelfverzekerd over. :slightly_smiling_face:

Haha Ruby die is geniaal! :'D

Ik heb straks ook een sollicitatie D: succes iig!

zorg dat je op alles een positief antwoord hebt, bij bijv de vraag (die je wss gaat krijgen) wat zijn je negatieve punten of waar moet je nog aan werken ect. kun je dingen antwoorden als: ik werk te hard, ik ben soms te sociaal. Dus dingen die negatief kunnen zijn, maar vooral ook positief.
Kijk ook voor je zelf of je er zou willen werken. Aan het einde hebben ze vaak of je nog vragen hebt, dan kun je zeggen nee, alles is duidelijk, of ja, hoe zit het lunch (of een andere luchtige vraag die nog niet beantwoord is)
alleen nee komt vaak ongeintresseerd over :slightly_smiling_face:

Omdat je mensen graag helpt, je bent service gericht, je bent sociaal en je wilt graag het beste uit jezelf halen :slightly_smiling_face:

Heel erg bedankt allemaal! Ik ga over 10 minuten weg.

^ Heel veel succes!

Geef een stevige handdruk!

Succes!