"Sollicitatiebrief"

Bijvoorbeeld bij deze zinnen.

Zin 1: Ook heb ik…
Zin 2: Trots ben ik…
Zin 3: Ook ben ik…
Zin 5: Nog steeds…
Zin 6: Tegenwoordig…

Ik mis nog een (meestal zo’n standaard) afsluitende zin.

Klinkt wat minder irritant.

Indd, vind ik ook niet veel… Het stoort me eerlijk gezegt ook niet en als ze niet dikgedrukt waren geweest was het me waarschijnlijk nieteens opgevallen… Maar 1 dingetje, kun je pc niet beter veranderen in computer of laptop? Mij is geleerd dat we in officiele brieven beter geen “afkortingen” kunnen gebruiken.

+1 voor de Lady Catherine quote!

wauw ik vind het echt een super goeie brief, hier zou ik nooit van m’n leven zijn opgekomen.
vooral die quote vind ik echt toepasselijk (:
opzich begin je inderdaad veel met ik (dat natuurlijk al helemaal opvalt omdat het dikgedrukt is) maar ik denk dat dat niet erg is. ik persoonlijk vind het totaal niet storend en juist over komen als een sterke wil hebben.

succes, ik hoop dat je de kans krijgt :grinning:

Ik vind het een goede brief hoor! Lijkt me niet nodig om alle zinnen om te bouwen zodat ze niet met ‘ik’ beginnen.

Goed dat je het zegt, ga ik doen. :slightly_smiling_face:

En bedankt iedereen!

Ik weet het, maar om nou krampachtig elke zin om te gaan schrijven vind ik een beetje geforceerd overkomen. :slightly_smiling_face:

Een goede brief, alleen misschien een beetje te lang als sollicitatiebrief? Of hoeft het er niet zo standaard uit te zien zeg maar? Aangezien het voor school is…

Zin 1: mijn boekenkast staat vol met… (misschien beter dan ‘ik heb…’)
Zin 2: ik ben er trots op, ik ken … (zou ik juist een ‘ik’ bijzetten in dat geval)
Zin 3: Daarnaast spreek ik ook graag. (ergens verderop moet staan: heb ik mezelf weten te ontwikkelen, het is toch een infinitief?)
Enkele suggesties hoe je die zinnen ook kan schrijven, ik zeg niet dat het zo moet haha. De andere zinnen kunnen wat mij betreft sowieso wel, het is toch ook onmogelijk om nooit met ik te beginnen!

Het ziet er goed uit! Ik zou i.p.v. ‘verdoemde’ eerder ‘verdraaide’ hebben gebruikt, maar dat komt omdat ‘verdoemde’ verder weg in mijn woordenschat ligt dan ‘verdraaide’, misschien is dat bij jou niet zo.
Die acht ik-zinnen vind ik prima zo, het valt niet op.

Verder nog een interpunctiekwestie:
"Het organisatorische werk dat bij het hoofdredacteurschap komt kijken gaat me goed af, ik vind het leuk om over alles te waken, mee te groeien met het proces. "
I.p.v. een komma na ‘af’ zou ik een punt zetten en de volgende zin met een hoofdletter beginnen. En ‘en’ tussen ‘waken’ en ‘mee’.

Verder is het een hele mooie brief.

Oké mensen, ik heb 'm naar jullie kritieken herschapen. Ik hoor graag van jullie de eventuele overgebleven op/aanmerkingen!

Breda, november 2011

Geachte heren,

Mijn naam is *** en ik ben een lezer.

Al zo lang ik me kan herinneren lees ik: boekjes, tijdschriften, kranten, zelfs melkpakken. Tijdens het eten las ik, boek op schoot, kruimelend over de bladzijdes. Mijn boekenkast staat vol met allerhande boeken, in de loop van mijn kinder- en adolescentiejaren opgebouwd. Ik ben er trots op; ken van elk verhaal nog de plot en de belangrijkste personages. En nog steeds is er ruimte voor nieuwe verhalen, nieuwe gedachten, nieuwe ideeën.

Daarnaast ben ik een spreker. Praten is mijn hobby. De tijd dat ik om alles wat ik beter wist een discussie begon is voorbij, mede door het feit dat ik bij de debatclub van school ben gegaan. Op die manier heb ik mezelf weten te ontwikkelen en ik kan nu veel beter inhoudelijk spreken. Ik geniet nog steeds van praten (en eventueel een goede discussie hier en daar), maar laat me er niet meer zo door meeslepen; toch zegt men van mij: “You give your opinion very decidedly for so young a person.” (Lady Catherine, Pride & Prejudice)

Boven alles ben ik een schrijver. Geen schrijver van lange verhalen. Op mijn computer staan tientallen, zo niet honderden, onafgemaakte ideeën. Nee, ik ben een schrijver van columns, gedichten, krantenartikelen, interviews en opiniestukken. Niet voor niets ben ik dit jaar hoofdredactrice geworden van de schoolkrant. Niet voor niets wil ik Bèta-Gamma gaan studeren, een studie aan de Universiteit van Amsterdam die me onder meer voorbereidt op journalistiek werk. Niet voor niets lees ik elke ochtend als eerste de Volkskrant en ’s avonds als laatste de NRC: ik wil van schrijven mijn beroep maken.

Het zal u dan ook allerminst verbazen dat ik u wil vragen de kans te krijgen een dag mee te lopen met de (hoofd)redacteur van een grote, nationale krant. Het werk als hoofdredactrice van de schoolkrant leert me omgaan met verantwoordelijkheden. Het inspireert me en maakt me enthousiast. Ik praat er tegenwoordig zo veel over dat mijn vrienden zich wanhopig afvragen of ik niet alsjeblieft één keer mijn mond wil houden over die vermaledijde schoolkrant.

Schrijven zit in mijn natuur, schrijven doet me op een andere manier naar de wereld kijken. Het organisatorische werk dat bij het hoofdredacteurschap komt kijken gaat me goed af: ik vind het leuk om over alles te waken, mee te groeien met het proces. Het geeft me energie, hoewel ik laat naar bed ga omdat ik de hele avond bezig ben met het lezen van e-mails, het perfectioneren van de lay-out en het kritisch bekijken van mijn eigen stukken.

“Wie schrijft die blijft”, is mij ooit verteld. Ik wil blijven.
Mijn wens is iets betekenen in deze maatschappij, de onvolmaakte werkelijkheid voor een klein deel naar mijn idee te herscheppen. Met mijn stukken wil ik mensen inspireren, met mijn enthousiasme voor het vak streef ik ernaar andere mensen net zo gepassioneerd te maken. Als hoofdredacteur van de schoolkrant leer ik veel in korte tijd en ik zou graag de kans krijgen nog meer te leren door een dag mee te lopen met een (hoofd)redacteur van een nationale krant.

Bijgevoegd vindt u een uitgave van onze eerste schoolkrant van dit jaar. Ik hoop dat u hem met veel plezier leest en het voor u reden is mij te selecteren.

Met vriendelijke groet,

Up! :grinning:

Ja klopt heb je gelijk in :slightly_smiling_face:
Haha, geeft niet hoor, vond het juist wel leuk!

Ik zou op het laatst er nog iets inzetten als;

Mocht u nog vragen aan of over mij hebben, ik kom graag op gesprek zodat u een beter beeld van mij krijgt. Daarnaast ben ik ook telefonisch bereikbaar. Ik hoop snel iets van u te horen.

Dat hoeft niet, je krijgt een brief of je bent geselecteerd of niet. Komt geen gesprek of telefoon aan te pas. :slightly_smiling_face:

Hele leuke zinnen en goed taalgebruik :slightly_smiling_face:! Je schrijft met humor en het komt gewoon erg goed op een ander over. Dat zou hem toch echt wel moeten opvallen. Het enige ding dat ik zou kunnen bedenken is dat de lengte van de mail hem kan ‘afschrikken’, omdat je vraag (of je een dag mee mag lopen) tamelijk laat in de mail pas komt. Stel hij heeft weinig tijd dan zou hij ‘lang’ moeten zoeken zeg maar naar de vraag van de mail. Maar aan de andere kant, misschien heeft hij wel tijd en leest hij het heel aandachtig door! En waarschijnlijk maakt het onderwerp van je mail het ook wel duidelijk? :slightly_smiling_face:

De brieven worden naar mijn decaan gestuurd, die ze uitprint in als één geheel naar de Rotary stuurt. De rotary heeft zelf een bericht naar ons gestuurd dat zij dit voor ons willen organiseren, dus weten waar de brieven voor zijn. De vraag van elke leerling die zo’n brief stuurt is dus hetzelfde, hetzij met een andere professional. :slightly_smiling_face:

Ik vind het een leuke brief, waar uit blijkt dat je een eigen schrijfstijl hebt. Twee kleine dingetjes die mij opvielen:

• Je vervangt in opsommingen een paar keer het woord ‘en’ door een komma. Ik vind dat dat de vaart er een beetje uitneemt.
  • Je koppelt een paar keer hoofdzinnen aan elkaar met een (punt-)komma. Persoonlijk vind ik het mooier als je dan gewoon een punt neerzet en weer met een hoofdletter begint. Dat komt op mij krachtiger en vlotter over. Verder is mij altijd geleerd dat je heel erg voorzichtig moet zijn met het gebruik van punt-komma’s, omdat ze in bijna geen enkele situatie geschikt zijn.
    Ik hoop dat je geselecteerd wordt!