Sojamelk of koeienmelk?

Hoi hoi,

Ik sta voor een dilemma. Ik ben al jaren vegetariër en had besloten om ook geen koeienmelk meer te drinken. Met name omdat koemelk niet goed is voor je als mens. Vervanger voor melk, soja! Het is goed voor je gezondheid in tegenstelling tot koemelk. Het bevat veel goede voedingsstoffen. Echter heeft sojamelk nog een staartje. Namelijk het regenwoud. Er wordt veel gekapt voor sojaplantages. Met name importeren we uit Brazillië & Argentinië. (Oorspronkelijk komt het uit het oosten…)

Ik zou bijna het eten van een koe minder erg vinden dan het kappen van het regenwoud.

What to do? Ik kan wel biologische sojamelk gaan drinken, maar weet ik dan zeker dat de bomen die er NU staan, er morgen nog steeds zijn?

Rijstmelk drinken?

Amandelmelk, havermelk, rijstmelk. Er zijn ook nog andere soorten melk dan soja dus die kan je ook kiezen denk ik :slightly_smiling_face:

Rijstmelk bevat juist weer meer koolhydraten en minder eiwitten dan sojamelk. Sojamelk is zo’n goed alternatief voor melk/vlees. Alleen de plaats waar het verbouwd wordt bevalt me niet.

Eens zien of ik havermelk kan vinden. Wellicht dat dat ook wel te doen is :slightly_smiling_face:

Havermelk, amandelmelk en rijstmelk heb ik gezien bij de Albert Heijn en Hoogvliet, net als hazelnootmelk. Het is wel wat duurder dan normale melk, maar dat heb je er dan misschien ook wel voor over. Het staat bij de ‘houdbare’ melken, dus niet in de koeling.

Speltmelk, amandelmelk, hazelnotenmelk, kokosmelk. Er zijn zo enorm veel vervangers. Vooral van noten. Maar als ik jou was zou ik toch voor kokosmelk gaan. Veel voedingsstoffen enz.

Trouwens als je iedere dag een paar macedamianoten eet krijg je al de juiste hoeveelheid eiwitten binnen.

En waarom is precies koemelk niet goed? Je moet alleen wel zorgen dat je de room er af haalt ja, maar buiten dat zie ik denk ik het probleem niet? Het is nog steeds beter dan die smerige rommel uit pak waar ik helaas al jaren aan vast zit…

Amandelmelk is beter dan rijstmelk en vind ik vooral ook lekkerder.
In de amandelmelk die ik drink zit overigens ook toegevoegde calcium, zink en een aantal vitamines.

@Judith, koemelk is moeilijk te verteren door je darmen en kan als je het veel drinkt dus problemen opleveren. Bij mensen met gevoelige darmen kan dat dus zelfs al in kleine hoeveelheid vervelend zijn of problemen opleveren. Veel mensen krijgen er een opgeblazen gevoel van of gasvorming etc. Schijnt dat als je er dagelijks veel van drinkt je een koemelk allergie kunt ontwikkelen of je darmen kunt beschadigen, maarja ik ken mensen die er glazen van per dag wegdrinken en nog niks hebben dus dat verschilt ook maar weer per lichaam denk ik dan zo.

Uhm je kunt toch van alpro soja of van provamel sojamelk kopen??
daarvoor wordt geen regenwoud gekapt.

oja en om even hier op te reageren:

‘Ik zou bijna het eten van een koe minder erg vinden dan het kappen van het regenwoud.’

het grootste gedeelte van de soja waarvoor regenwoud is gekapt, wordt gebruikt als veevoer…
dus het is niet óf je eet een koe óf je veroorzaakt het kappen van regenwoud…
nee je eet én koe én regenwoud wordt gekapt.
of je eet geen koe én geen regenwoud wordt gekapt (als je de juiste soja koopt of geen soja koopt).

& iedereen maar denken dat koemelk ‘goed’ voor je is.

Ik eet regelmatig broccoli, spinazie en bonen. Ik eet ook altijd een goede portie groente. Fruit & noten gaan er ook altijd goed in. Haal hier bij een notenzaak ongezouten noten. Errug lekker! En vers!

Maar waarom ik een vervanger wil voor specifiek melk, is omdat ik iedere ochtend altijd 7-granenontbijt eet. Maar dat maak je klaar met melk. Met water is het echt niet te nassen. Het eerste wat in me opkwam was sojamelk. Dus dat heb ik gekocht, en heb sowieso nog 1,5 pak staan. Dat gaat eerst gewoon op. Verder drink ik nooit melk. Ik houd alleen niet zo van kokos, dus denk niet dat 'm dat gaat worden. Ik kijk van de week gewoon wat er hier verkrijgbaar is aan melksoorten. En welke ik dan ook echt lekker vindt, anders eet ik het toch niet… Tenzij het het laatste is wat in huis is…

@Judith: Waarom is koemelk slecht voor je? Hier is een duidelijk artikel over hoe het komt dat wij koemelk drinken. En waarom het nou eigenlijk zo slecht voor je is. Het is toch ook vreemd dat het goed voor je is, terwijl 70% van de wereldbevolking lactose-intolerant is?
http://www.welenzijn.nl/koemelk-p3165-nl.html

@Lolita: Ik koop nu soyamelk van AH eigen merk. Ik zit op de website van Alpro Soya te kijken. Als het werkelijk zo is als daar staat. Pff, ik ben altijd zo wantrouwig wat dat betreft. Een paar cent meer betalen per pak vind ik dan ook niet erg. Doe 4/5 dagen met een liter. Dat is wel te overzien.

Met de uitdrukking: “Ik zou bijna het eten van een koe minder erg vinden dan het kappen van het regenwoud.” Wil ik eigenlijk zeggen dat bijna ik in staat ben om gewoon weer vlees te eten, als ik daarmee het bos kan laten staan. Maar eigenlijk slaat het nergens op. De wereld zit raar in elkaar. Zoals dat we hier geen eieren willen van de legbatterij, en onze boeren er alles aan moeten doen om hun kippen goed te behandelen. En ondertussen halen we legbatterij-eieren uit Polen. What went wrong?!

@Galaxyglitters: Goed filmpje! :slightly_smiling_face:

Amandel melk! Koe kan ik niet drinken vanwege de lactose, soja vind ik niet lekker. Amandel melk is echt de uitkomst!

Al die melksoorten zijn wel echt onbetaalbaar.
Twee euro voor n pak.
Dan is soja stuk goedkoper :") of heeft iemand wat goedkope adresjes voor me?

Ik haal altijd amandelmelk in zo’n pak uit de koeling en daar doe ik een week mee, ik vind 2 euro voor een week nou niet echt veel :’)

Filmpje even gekeken.
Dat overigens de 70% van de wereldbevolking lactose-intolerant is verbaasd me niks… kijk dan gelijk even naar de bevolkingsdichtheid van met name azië…

Maar buiten dat wist ik niet dat het zoveel effect kon hebben! Kan merken dat ik dus echt een boerenmeid ben, haha. Drenthe loopt echt achter blijkbaar :stuck_out_tongue:

Ik ga ook eens kijken naar Sojamelk oid… Hoewel ik bang ben dat ons krappe budget dat niet echt toe gaat laten :S Kokosmelk hou ik helemaaaal niet van, heb laatst een keer gehad, ugh…

waar smaakt amandelmelk of rijstmelk naar ? Net zoals sojamelk , of meer gewone melk ? Ik kan ook niet goed tegen melk maar vind sojamelk niet echt lekker , dus ik heb een tijdje minus L gedronken , maar nu neem ik gewoon geen melk meer enz. Gelukkig kan ik beter tegen yoghurt haha

Is alsnog 50 cent per portie en dat vind ik wel duur. Ik gebruik sowieso dagelijks melk, dus dan is het alsnog duur.

Je bedoelt natuurlijk 28 cent. Want 2/7=geen0,50!