Sociologie studeren

Dag dames,

Op dit moment zit ik in het eerste jaar van HBO toegepaste psychologie. Ik ga mijn propedeuse bijna zeker halen, en wil daarna de stap maken om sociologie te gaan studeren.
Hier heb ik een aantal vragen over, en ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

• Hoe is de overstap van HBO naar WO? Valt dit erg zwaar?
  • Zijn er misschien meer meiden die sociolgie willen gaan studeren? en waarom?
  • Als je sociologie studeerd, waar studeer je dit en waarom heb je voor deze stad/universiteit gekozen?
  • Wat wil je later met deze opleiding gaan doen?
  • Hoe is de man/vrouw verdeling bij deze studie?

Vertel me alles wat je kwijt wilt (: alvast bedankt!
Liefs, haasisdenaam

UP!

ik heb geen idee, maar zie dit dan maar als upje!

ik heb overwogen om sociologie te gaan studeren, maar heb toch besloten om criminologie te gaan doen.
zijn er geen opendagen meer voor deuniversiteit waar je heen wilt?

Nee helaas zijn de opendagen pas weer in november, dus dat is best jammer! vandaar ook dat ik het even via dit topic probeer (:

iemand met ervaringen? tips? meiden die van Hbo overgestapt zijn op Wo?

Een vriendin van mij heeft haar propedeuse op het HBO gehaald, en zit nu in het tweede jaar van sociologie aan de UvA. Daarvoor heeft ze havo gedaan. Ze haalt nu allemaal 8en, dus het is zeker wel te doen! Alleen is het wel belangrijk dat je een wiskunde inhaal cursus doet, maar dat wordt op de meeste universiteiten wel gegeven.

Ik kan je inhoudelijk niet veel vertellen, maar misschien dat je hier al wat aan hebt!

ooo dankjewel voor je reactie! ik zit namelijk ook een beetje met die wiskunde … maar dat kun je dus in principe tegelijkertijd doen met dat je de opleiding volgt, als ik het goed begrijp?

ik ga ook sociologie studeren, in Antwerpen. Omdat ik het gewoon ontzettend boeiend vindt om me te verdiepen in fenomenen in de maatschappij, ik wil later misschien bij de overheid werken of de politiek in.

waarom heb je gekozen om in Antwerpen te gaan studeren? Heb je bijvoorbeeld nog andere universiteiten bezocht?

Ja, rotterdam, amsterdam, utrecht, leiden en nijmegen (alles wat enigzins aan te reizen was) en geen van dat alles was het echt voor mij. Toen ik in antwerpen kwam voelde het meteen goed. Het is bovendien goedkoper en beter geregeld.

okee ja, dat snap ik dan! hoe vond je amsterdam? ik weet dat je het niet hebt gekozen, maar wat voor indruk heb je op de vu en uva gekregen?

up!

someone?

De VU vond ik niks, de sfeer, de docenten en het gebouw spraken me echt totaal niet aan. Het klinkt misschien stom, maar ik vind dat je wel een soort klik moet hebben met de uni. Ik ben daar overigens niet naar sociologie geweest, maar naar geschiedenis en wijsbegeerte geloof ik. Beiden voorlichtingen vond ik niks, de studenten wisten nauwelijks waar ze het over hadden en bepaalde vakken waren ook op het geloof gericht. De UVA vond ik van alle uni’s die ik heb bezocht nog wel de leukste, goede sfeer, aardige docenten. Mijn keuze ging vooral tussen Amsterdam en Antwerpen, en toen heb ik voor Antwerpen gekozen, omdat op kamers gaan daar veel makkelijker is en alle redenen die ik al eerder noemde (beter onderwijs, goedkoper etc.)

^ Ik snap dat de UvA je meer aansprak hoor, maar ik zit zelf op de VU en veel vriendinnen van mij op de UvA en ik heb het idee dat alles daar echt gewoon heel slecht geregeld is. Bij ons is er natuurlijk ook wel veel gezeur, dat heb je overal… maar ik heb het idee dat omdat de UvA zo veel verschillende gebouwen heeft door heel de stad en zo groot is dat het een stuk chaotischer is.
Daarnaast heb je daar bij bijna alle studies je herkansingen in de zomer waardoor je als je pech hebt maar 2 weken zomervakantie hebt. Bij ons zijn die door het jaar heen waardoor de stof nog verser is en je gewoon op vakantie kunt.
(Dit waren in ieder geval mijn redenen om voor de VU te kiezen, als ziet de UvA er wel veel mooier uit.)

Ohja ontopic:

• Hoe is de overstap van HBO naar WO? Valt dit erg zwaar?
    Ik vind het niet erg zwaar. Ik studeer geen sociologie maar Bestuurskunde en ik vind eigenlijk alleen het vak statistiek moeilijk. Het is alleen even wennen omdat het leren heel anders is. Ik moet er wel bij zeggen dat ik eigenlijk op het VWO had moeten zitten maar door luiheid Havo ben gaan doen. Misschien valt het zwaarder als je echt gewoon een ‘Havo-score’ had toentertijd.
  • Als je sociologie studeerd, waar studeer je dit en waarom heb je voor deze stad/universiteit gekozen?
    Ik weet dus niet zo veel over sociologie, al hebben we wel een aantal gezamenlijke vakken. Mijn reden om voor de VU te kiezen staat hier boven. Ik wilde per se naar Amsterdam, dus ik heb alleen naar de VU en de UvA gekeken.
  • Wat wil je later met deze opleiding gaan doen?
    Ik dus niets, maar ik hoorde laatst wel van iemand die het studeerde dat (ondanks wat veel mensen denken) je baankans dus bijna 100% is. Toch mooi meegenomen denk ik.
  • Hoe is de man/vrouw verdeling bij deze studie?
    Meer vrouwen dan mannen.

@1207 @LaConasse
hmm, ja ik twijfel vooral tussen Utrecht en Amsterdam, eigenlijk wil ik gewoon naar Amsterdam, ik hou van die stad haha.
Maar, ik heb zojuist de UU, UvA en de VU gemaild met daarin een aantal vragen. Tot nu toe spreekt de UvA mij het meest aan. Dit komt denk ik ook doordat ze site wat verzorger oogt e.d. Ik wacht de mailtjes af en hoop dat ik nog een paar meeloopdagen kan doen.

Ik maak me opzich geen zorgen over de overstap. Voor mij havo-examens ben ik met een gemiddelde van een 8 geslaagd, en ook op het hbo heb ik niet lager gehaald dan een 7,5. Ik denk inderdaad wel dat statistiek gaat tegenvallen, ik ben slecht en wiskunde en zal ook bijscholing moeten daarvoor.

Als je voor de UvA kiest zou ik wel van te voren vragen wanneer de herkansingen zijn. De kans is namelijk groot dat je wel iets moet herkansen en een vriendin van mij kan nu niet op vakantie omdat ze in juli en in augustus 1 herkansing heeft. :’)

Hmm ja inderdaad, dat is wel echt een nadeel zeg! goed dat je het zegt, ga het gelijk vragen (: