Sociale Studies: Avans of Fontys?

Hey allemaal,

Ik ga volgend jaar Sociale Studies volgen, dat weet ik zeker, alleen weet ik niet goed welke onderwijsinstelling ik moet kiezen; Avans of Fontys.
Mijn voorkeur ging eerst uit naar Fontys, omdat die voor mij dichterbij is en het me dus reistijd scheelt. Toen ben ik wat gaan Googlen, en kwam ik tegen dat Avans beter aangeschreven staat. Verder staat er niet precies waarom.

Zou iemand (die ervaring heeft met de studie(s)/Fontys of Avans goed kent) een idee hebben waarom Fontys Sociale Studies slechter aangeschreven staat dan Avans?

**antwoorden niet meer nodig, ik weet al voldoende**

Ik weet het niet precies, maar volgens mij zijn alle hogescholen een zooitje ongeregeld haha.

Ik heb hier vorig jaar ook enorm om getwijfeld, maar uiteindelijk toch voor Fontys gegaan. Elke hogeschool is nou eenmaal niet perfect en als ik aan het eind zelfde diploma krijg who cares.

Ik reageer morgen even uitgebreid over de min en pluspunten van Fontys :slightly_smiling_face:

Mijn vriend heeft social work gestudeerd aan Avans. Hij vond de opleiding niet leuk, dus daarom heeft hij misschien een meer negatieve mening dan een andere student. :’) Hij heeft zijn opleiding trouwens wel afgemaakt. :stuck_out_tongue:

Maar volgens hem staat Avans wel beter aangeschreven dan Fontys… En daar hoor ik wel meer verhalen over. Ik woon zelf in Brabant en ik ken mensen die op Avans studeren en eerst op Fontys zaten. De grootste groep vindt Avans als onderwijsinstantie beter.

Uit mijn ervaringen (!) van andere mensen (!) is gebleken dat Fontys een rot school is en de zaakjes totaal niet op orde had. Avans is voor mij dichterbij gelegen en straalt ook meer ‘volwassenheid’ uit. Ik vind dat Avans zijn zaken goed op orde heeft en ze ook maatwerk leveren. Een meisje die ik ken had op haar tentamen niet haar studentnummer ingevuld. De docent ging alle papieren door zodat haar tentamen toch nog gelde. Zoiets heb ik bijvoorbeeld op Fontys nog nooit gehoord. Ik vind Avans ook gewoon een mooiere uitstraling hebben plus dat veel kennissen/vrienden er naartoe zijn gegaan of naartoe gaan. Sommige hebben ook eerst op Fontys gezeten en hebben toen besloten naar Avans te gaan.

Ik heb ook meer met Avans. Ik doe geen sociale studies, maar ik ging naar een open dag op de Fontys toen voor een studie, en tijdens die presentatie zei zo’n docent steeds dat Fontys minder economisch is ingesteld dan Avans blabla. Daar knapte ik echt op af, waarom moet je jezelf vergelijken tijdens zo’n open dag? Beter maak je gewoon reclame voor jezelf zonder andere scholen erbij te betrekken :wink:. Volg nu studie HRM op Avans en ben echt dik tevreden.

Nee, hij werkt nu. Maar niet in het sociale werkveld, hij is met wat geluk binnengekomen in een commercieel bedrijf. Dat vindt hij wel veel leuker dan de hulpverlening en de zorg, nu nog wel in ieder geval.

Toen mijn vriend zijn diploma kreeg, vroegen de docenten wie er al een baan hadden (na een half jaar). Mijn vriend was de enige, en dan niet eens in dat werkveld. De baankansen zijn nu ook daarin heel slecht.

Ik heb ook Sociale Studies gestudeerd op Avans, in Den Bosch. Het is een hoge werkdruk, en heel veel samenwerken maar wel leuke stof, goede, deskundige docenten. Er wordt ook heel veel naar jou als persoon gekeken, naar jouw eigen ervaringen. Ik had wel het idee dat alles goed geregeld is op Avans, maar ik kan het niet vergelijken met Fontys aangezien ik daar niet heb gestudeerd.

Ik ben uiteindelijk gestopt, halverwege het eerste jaar omdat ik psychische problemen had. Maar de studie was wel echt leuk (en zwaar, maar niet TE)

@Cucumber: Het ligt er ook wel aan welke richting je kiest na het eerste jaar. Niet dat de baankansen veel beter zijn, maar het scheelt toch iets :wink:

Ik zit op Fontys, en bij mij zitten juist veel mensen die van Avans af komen. Het is maar net wie je erover spreekt, en met welk docententeam je te maken krijgt.

Ik ga van september t/m januari een minor doen bij Avans, dus daarna kan ik pas een afweging maken of ik mijn huidige studie niet in beginsel al beter bij Avans had kunnen doen :stuck_out_tongue:

FAAAAAAAAAAACK mijn leven, ik had een kei lange reactie getypt, ik verstuur en bam internet ligt eruit

achja vnv maar opnieuw