Sociale fobie.. help!

Hoi meiden,

Om het kort te houden, ik heb altijd al sociale fobie gehad. Vooral in mijn tienerjaren was dit het ergst. Ik durfde bijv. nooit alleen op straat te lopen, of in ruimtes te zijn waar veel mensen waren (openbaar vervoer, de stad etc). Naar school gaan deed ik met moeite, net alsof ik een spookhuis in moest, zo bang was ik. Je begrijpt dan vast ook dat ik nooit echt contact heb kunnen maken met mensen. Ik zat altijd alleen en zei geen woord. Op school had ik gelukkig wel 3 vriendinnen, zij waren ongeveer hetzelfde als mij (daarom waren we denk ik vriendinnen?). Zij waren ook op sociaal gebied niet de sterkste, maar uiteindelijk ben ik hun ook verloren omdat ik nooit tijd maakte om af te spreken of omdat ik ze gewoon geen aandacht gaf. Ik ben nu 20 en heb nog steeds geen vriendinnen. Ik zit alleen maar alleen thuis te niksen. Ik weet niet eens hoe het is om ‘vrienden’ te hebben.

Ooit heeft iemand tegen mij gezegd, je bent een heel leuk meisje alleen je stelt jezelf niet open voor anderen. Je duwt mensen weg als je contact met je willen maken. Dit is best wel waar, ik word al angstig als ik eraan moet denken. Hulp heb ik nooit gezocht, omdat ik heel moeilijk over mijn gevoelens praat, zelfs bij een hulpverlener.

Binnenkort ga ik in een andere stad studeren en op mezelf wonen, ik zie dit als een soort nieuw begin. Ik wil mezelf meer open stellen voor anderen, en meer contact maken. Ik ben zelfs van plan om bij een studentenvereniging te gaan. Toch weet ik niet precies hoe ik dit moet aanpakken, ik wil het niet weer verpesten.

Sorry voor het lange verhaal, ik hoop dat hier meiden zijn die mij kunnen helpen/adviseren.

Tja, ik ben eigenlijk best wel een sociale vogel en ik ben ook pas 14, dus ik weet niet echt hoe het is en of ik kan helpen. Misschien kan je een tijdje via instagram of iets dergelijks met internetvrienden praten en ze vervolgens een keer meeten? Misschien gaat dat makkelijker, omdat je degene al kent en dan dus niet op een wildvreemde afstapt… Op die manier heb ik bijna de helft van mijn vrienden leren kennen… Succes in ieder geval, 't komt goed en je gaat het heus niet verpesten :slightly_smiling_face:

Ik vind het heel stoer van je, en een heel goed idee, om je aan te sluiten bij een vereniging, dit helpt zo erg met contacten opbouwen! Zorg er voor dat je je daar niet altijd op de achtergrond houdt en praat met mensen om je heen en neem het initiatief om dingen op te zetten met je mede studenten, dat helpt heel veel!