Sociale faalangst

Meiden, ik loop al een tijdje rond met een probleem en ik wil er eens wat aan gaan doen. Mijn vraag gaat dus over sociale faalangst.

Zijn er meiden die dit ook hebben?
Zo ja, wat heb je er tot nu toe aan gedaan?

Zijn er ook meiden met ervaringen met therapie of iets in die richting?

Ik hoop dat er meiden zijn die me kunnen helpen!
Alvast bedankt! x
-------------------------------------------------------------------------------------------
Update 13 mei 2012

Okee, ik heb t aan mijn moeder vertelt. Ik ga er wat aan doen.
Maandag of dinsdag ga ik bellen naar de schoolpsycholoog en dan zien we weer verder. Bedankt allemaal voor jullie hulp :slightly_smiling_face:

kan je eens uitleggen wat het precies inhoudt aub? x

Ben je bang voor reacties op wat jij gaat zeggen? Dat je probeert te ontwijken dat je niet aardig gevonden wordt of mogelijke afwijzing te voorkomen?

ik zal ook wel willen weten wat het inhoud, volgens mij heb ik daar ook last van.

Op veel scholen zijn er speciale lessen, faalangstreductie training. Ik heb deze ook gevolgd. Misschien even informeren op jouw school?
Het heeft mij erg geholpen. Ervan af helpen doet het niet, maar het kan je zeker ondersteunen hoe je ermee om gaat. Ik heb het toegepast in meerdere situaties, als ‘oefeningen’ zeg maar.

Hoe langer je ermee loopt, hoe langer het duurt om ervan af te komen. Dus het is goed dat je er wat aan wil doen.

Ik volg een training via school, voor sociale faalangst en perfectionisme dat de pan uit loopt. Helpt beter dan ik verwacht had! Op de meeste scholen hebben ze er wel trainingen voor.

Ik vind het heel erg dapper van je dat je een topic opent hierover! Dat is zeker een stap in de goede richting!!

Ik heb zelf faalangst en naar mijn weten ook op sociaal gebied. Ik ben namelijk altijd heel erg bang wat anderen van mij vinden. En ik kan bijvoorbeeld niet geloven dat mensen mij echt leuk en aardig vinden, ook al zijn er bijvoorbeeld wel echt tekenen dat iemand mij aardig vind en ik weet het, toch is het een diepste gevoel dat ik enorm bang ben voor de mening van anderen over mij.

Het is denk ik inderdaad misschien wel handig om een training te volgen etc. Ik denk dat het wel echt helpt!

Faalangst is de angst om te falen, te kort te schieten of om aan bepaalde verwachtingen van jezelf of anderen niet te kunnen voldoen… De nadelen hiervan is dat je jezelf compleet blokkeert en geen risico’s durft te nemen. In plaats van denken ‘ik probeer het gewoon!’ denk je ‘ik kan het niet’.
Vaak word dit gevormd door een reeks negatieve ervaringen. Zo gingen presentaties bij mij altijd fout, of als ik supergoed geleerd had voor een toets, kreeg ik alsnog een onvoldoende. Ik begon te denken ‘het heeft toch geen zin’. Ik leed vooral aan prestatiedruk. Ik wilde alles goed doen. Fouten mochten niet.
Bij sociale faalangst kan het gaan om angst voor afwijzing, commentaar, kritiek, pesten en uitlachen.

Dank jullie allemaal voor jullie reacties.

Bij mij is het vooral de belemmering die ik merk. ik word zenuwachtig als bijvoorbeeld klasgenoten vragen of ik wat met ze wil gaan drinken. dan ga ik zweten en word ik slap en misselijk, en wil ik het liefst naar huis.

als ik denk aan sociale bijeenkomsten, vooral met mensen die ik niet ken, word ik gewoon ziek. ik zou gewoon minder angstig willen zijn.

Inderdaad!
Ik ben ook heel bang voor dingen die in de toekomst moeten gebeuren en ik ga er al vanuit dat het niet lukt. Heel vervelend.

volgens mij heb ik dit ook… naar een familiefeestje gaan vind ik al eng…
als ik iets moet zeggen in de klas schaam ik me dood, ik word rood enzo,
ik praat altijd heel stil in de klas en daar maken ze dan opmerkingen op,
mensen associeren me altijd met ‘dat stille, verlegen, brave meisje’

Dan is zo’n training perfect voor jou =) En ja, het zal moeilijk zijn voor je om er heen te gaan. Ik weet echt hoe dat is. Niet als persoonlijke ervaring, maar ik zag het bij klasgenootjes. Het komt vaak voor dat iemand niet kwam opdagen omdat die niet durfde. Of iemand die op de drempel stond en dan zegt ‘ik doe het niet’ en wegloopt. Zo dichtbij!
Het mooie is, is dat iedereen in zo’n klas hetzelfde heeft als jij. En die band kan je erg goed helpen om te oefenen samen.
Zo’n les zal dus zwaar zijn, vooral in het begin omdat je niemand kent. Maar vaak zie je die mensen toch nooit weer dus wat kan jou het schelen? Niet geschoten is altijd mis. Zeker doen dus! =)

@Silverbleed
het lijkt me wel fijn om met mensen te zitten die hetzelfde hebben.
mijn school bied dit alleen niet aan.
heeft iemand een idee waar ik nog meer een training of therapie kan doen?

Er zijn tests op scholen (elke school moet zo’n test hebben) die kunnen peilen of je zo’n blokkade hebt. Maar zelfs al zou die zeggen dat je geen faalangst hebt, mag je rustig een faalangstreductie training volgen. Vooral als je zelf ervan overtuigd bent dat je het hebt. Zo was voor mij in de 2e van de middelbare de test negatief. Maar 2 jaar geleden scoorde ik een 10 in faalangst, het hoogste. De tijd ertussen was maar 4-5 jaar. Hoe sneller je er wat aan doet, hoe makkelijker je ervan af komt. Bij mij kan het wel 10 jaar duren voor ik er geen last meer van heb.

Misschien kan iemand (vertrouwenspersoon?) je helpen om dat met jou te zoeken. Of misschien je ouders? Weten zij ervan? Of misschien is er een aardige leraar die je kan inschakelen om jou te helpen.

@silverbleed
jja dat moet wel lukken.
waar ik nu het meest nieuwschierig naar ben is ervaringen van anderen.
ik ben vooral benieuwd naar ervaringen met therapie in plaats van trainingen

Wauw, heftig voor je.

Wil je verder wel met mensen afspreken of nieuwe mensen leren kennen? Dat is namelijk wel de sociale norm op dit moment maar als jij daar geen behoefte aan hebt hoeft dat natuurlijk totaal niet.

Therapie of training is in principe wel hetzelfde. Alleen bij therapie gaan ze vooral focussen om de achterliggende reden, terwijl bij training je oefent met je gevoelens en je gedachten, zodat je niet blokkeert. De training heb je nodig om vooruit te gaan, want bij therapie ben je niet ineens genezen. Dan weet je wel de reden, maar moet je er nog mee werken.

Nou dat heb je niet helemaal goed… training en therapie is helemaal niet hetzelfde. wel heel lief van je dat je zo veel advies voor me hebt.