Social Work Nijmegen

Hoi allemaal,

Ik zit momenteel op de universiteit maar ik merk toch dat ik onderzoek, statistiek en de droge literatuur lezen ontzettend saai vind. Ik dacht vroeger al om naar het hbo te gaan maar dit leek me “zonde”. Nu overweeg ik dus toch om naar het hbo te gaan, in dit geval de HAN.

Zijn hier mensen die naar op de HAN zitten/hebben gezeten en specifiek op de opleiding social work. Hoe hebben jullie het ervaren qua stof, docenten, opdrachten, tentamens etc.

Alvast bedankt guys!

Ja, leuke studie. Het belangrijkste is dat social work je wel ligt. De stof kan je zeker aan denk ik, belangrijkste is dat het werk later bij je past. Je loopt vaak al snel stage, dus daar kom je ook wel achter.

Ik zit sinds september op de HAN op de opleiding Social Work. Ik heb zelf VWO afgerond, maar vond de uni niks voor mij dus vandaar dat ik voor HBO heb gekozen. Momenteel ben ik aan het twijfelen om te stoppen met de opleiding. Ik voel me in de lessen regelmatig behandeld als kind van 15 jaar: elke les zit weer vol met dingen als: ‘wat zijn jouw kwaliteiten?’ ‘wat zijn dingen waar je nog aan wilt werken?’ ‘hoe voel je je hierbij?’. Leuk als je nog niet goed weet wie je bent, maar ik heb het gevoel dat ik dat stadium al wel voorbij ben.

Daarbij is het allemaal gewoon erg makkelijk. In de tentamenweek moesten we een groepsopdracht voorbereiden. Hier zijn we een avond van tevoren mee begonnen en vervolgens kregen we een 7,5 als cijfer. En dat terwijl we geen verplichte literatuur hadden gebruikt, niks hadden geoefend… Wat ik wil zeggen: de opleiding is echt een appeltje eitje (al helemaal als je van het vwo afkomt) en dat geeft mij niet echt de motivatie om echt aandacht in de opdrachten te steken. Plus dat constant reflecteren, feedback geven, je ‘vooruitgang’ monitoren… Mijn ding is het niet. En dat terwijl ik het werkveld wel heel leuk vind, vandaar ook de twijfel om wel of niet te stoppen. Maar goed, da’s mijn probleem.

Verder moet je je een soort grotere middelbare school indenken: klaslokalen met ongeveer 30 mensen, vakken en docenten en je SLB’er (soort van mentor). Je hebt één theoretisch vak waarover je elke zeven weken een tentamen maakt en ook hierbij geldt: ik begon twee avonden van tevoren en haalde een 7 (andere klasgenoten hebben voor dit tentamen wel in de stress gezeten though). Verder heb je creatieve vakken en een algemeen vak dat wordt gegeven door je SLB’er. Dit gaat voornamelijk over je werkhouding, werkwijze, casussen, stage-ervaringen en… Reflecteren!

Ik hoop dat dit je een beeld geeft van waar je wel echt rekening mee moet houden als je deze opleiding gaat doen en als je vragen hebt, je weet de weg. :slight_smile:

1 like

Het wordt wel intensiever later in de opleiding. Zeker de stages waarin je echt belangrijke sociale vaardigheden moet aantonen of omgaat met mensen die (zeer) kwetsbaar zijn. Volgens mij ervaart iedereen wel wat jij ervaart het eerste jaar, zeker sinds maatschappelijk werk en pedagogiek zijn samengevoegd. Maar als het niks voor jou is, moet je natuurlijk niet doorgaan hoor!

Je kan natuurlijk ook het zo moeilijk maken als je zelf wil. Ik ben na het eerste jaar gestopt (naar opleiding met numerus fixus), maar met reflecteren probeerde ik vooral diepgang op te zoeken en kritisch te kijken naar mezelf. Natuurlijk wist ik veel dingen al, maar ik leerde ook veel bij op mijn stage en kon daardoor op een nieuwe manier naar mijn vaardigheden kijken.