Social media is gericht op jongere mensen?

Ik denk dat social media niet gerichter is op jongeren, maar dat jongeren over het algemeen actiever zijn op social media waardoor het zo lijkt.

Zelf heb ik alleen Facebook en daar ben ik niet erg actief meer op, maar als ik kijk naar een aantal jaar geleden, dan postte ik elke dag wel een berichtje, foto of iets dergelijks. Doordat ik geen Twitter, Instagram, enz. heb, zou ik niet weten hoe het er daar aan toe gaat, maar ik merk wel dat mijn jongere broertje en zijn vrienden/vriendinnen veel waarde hechten aan likes/volgers op social media.

Ouderen zijn denk ik minder bezig met het hoogst aantal likes of volgers halen en gebruiken social media om in contact te komen met anderen en hun verhaal te kunnen delen.

Dit. Blijkt zelfs uit onderzoek van Facebook zelf dat jongeren hun interesse verliezen en afhaken. Facebook is eerder gericht op jongvolwassenen. Als je al naar de ontstaansgeschiedenis kijkt…

Ik denk niet dat social media gericht zijn op jongeren, maar ik denk dat de aandacht die mensen online zoeken minder wordt in de jaren dat je ouder wordt.

Als puber ben je onzeker en zoek je zekerheden in allerlei soorten dingen. Dit kan bijvoorbeeld door het verzamelen van likes op je profielfoto die je om de 2 dagen verwisseld. Of door een stoere tweet de wereld in te sturen en hier zoveel mogelijk retweets mee proberen te halen. Daarnaast denk ik ook dat jongeren gezien willen worden. Hoe meer ze posten, hoe populairder ze lijken en hoe interessanter hun leven lijkt. Elke zucht en scheet komt online te staan en iedereen die jongeren die dag zien wordt getagged in een nieuwe status.

Wanneer je ouder wordt besef je dat je leven niet meer per se zo nodig open en bloot op het www hoeft te staan. Je wordt je bewust van de uitspraak “les is more”. Je weet wie je echte vrienden zijn en opeens heb je niet meer de behoefte om voor elk afspraakje met die vrienden een nieuwe status aan te maken. Want je beseft je dat het veel specialer is wanneer níet de hele wereld ervan af weet.

Ik denk dat daar het verschil in zit. Niet dat social media niet voor volwassenen is, maar dat je kijk op social media en het delen op social media volwassen geworden is.

Ik ben 20 maar ik ben wel echt van de social media. Ik merk wel dat ik het aantal volgers en likes veeeeeeeel minder belangrijk vind. Vroeger wilde ik zoveel volgers en zoveel likes en zoveel vrienden, nu denk ik bij de 100 (vrienden) van wow dat is best veel haha.