Social media is gericht op jongere mensen?

Hoi,

Onlands had ik het met iemand erover dat ik Instagram zo aandachtstrekkerig vindt met al die volgers en likes etc. dat ik het niet meer interessant vond en heb verwijderd. Ik had het met diegene ook erover dat Facebook ook vol staat met allemaal rotzooi als “like deze foto als je tegen schelden met kanker bent etc.” en dat veel mensen ook niet meer zo actief lijken te zijn op Facebook.
Uiteindelijk hadden we het erover dat social media eigenlijk meer voor tieners lijkt te zijn.
Toen ik 15 was zat ik ook op Twitter altijd die Tieneraccounts te retweeten, best schaamtelijk als ik er nu op terug kijk. :’) Twitter zelf had ik trouwens verwijderd nog voordat ik 18 werd, ik zat op die site toen ik nog een blackberry had en toen ging die kapot maar volgens mij verminderde de interesse al in de tijd dat ik nog die telefoon had.
En in groep 6 zaten we op kindertent met al die glitterplaatjes en in groep 8 op een of andere rare breezersite waar z0 g3tYpt werd. (toen ontdekte ik dat er groepen tieners zijn die zich heel vulgair gedragen en dat vooral op internet laten zien en dacht ik een beetje dat dat normaal is, oei.)

Hebben jullie dat ook, dat hoe ouder je wordt, hoe minder interessant social media wordt?
Of is het gewoon vooral hier in mijn omgeving dat social media vooral wordt gebruikt door kinderen van 14 tot 16 jaar en dat in de jaren erna veel mensen hun interesse vermindert en de social media gaan verwijderen of veel minder gebruiken?

Denk ik ook ja. Ik heb geen zin of tijd om likes te verzamelen maar Facebook is voor mij bijvoorbeeld wel een stukje ontspanning en een middel om contact te houden met mensen.

Ik denk dat je er nu heel anders mee om gaat dan een paar jaar geleden, ik post zelf ook echt alleen nog maar memorabele momenten in plaats van dat ik elke week iets post.
De behoefte is veel minder, we zijn ouder geworden en hoeven niet meer van alles op de hoogte te zijn terwijl dat op het middelbaar juist belangrijk is.

‘Vroeger’ was ik wel actiever op social media dan nu, maar of het dan meer iets is voor jongeren… mwa.
Het is meer dat je er in de loop der jaren anders mee om gaat denk ik.

‘Vroeger’, (2/3 jaar geleden, toen 14/15) gebruikte ik vooral twitter heel veel en ging het mij om veel likes of retweets krijgen (ook wel op facebook en instagram). Nu boeit het me niet meer zo. Ik vind het leuk on af en toe wat te plaatsen (vooral twitter en instagram), maar niet voor de likes. Facebook vind ik helemaal waardeloos en zit er al een tijdje mee om het te verwijderen; vooral door altijd dat gezeik overal op.

Ik denk dat we ook onbewust naar onze omgeving kijken met social media gebruik

In groep 8 had ik thuis nog geen eigen computer en had ik op school me geregistreerd op een bepaalde BreEzAh website.
Reden: ik zag dat iemand anders uit de klas erop zat dus daarom wilde ik er ook maar op :’) En mijn ouders weten nog steeds niet dat ik daarop zat.
Man man man wat een herinneringen heb ik daaraan, op een gegeven moment was ik alleen maar actief om het getal bij posts en bezoekers op profiel hoog te krijgen…
Echt heel genant als ik terugkijk maar ik snap wel waarom op een gegeven moment als je hyves wilde aanmaken en je nog geen 16 was toestemming moest hebben van je ouders en dat facebook sowieso 13+ is.

En een keer was iedereen aan het haten op Hyves en ging ik me registreren op Hi5. Na een paar dagen had ik het volgens mij weer verwijderd want niemand zat daar op. (ja waarom zou je als je toen hyves had hahaha)

Ik denk dat als je zelf ziet dat mensen uit je vriendenlijst weinig actief zijn op Facebook je zelf ook minder gaat posten. Alleen van jongere mensen zie ik wel veel dat ze nog foto’s posten en status berichten als “schatje ik houd van je.”

Ik vind het persoonlijk wel echt erg dat ik social media ontdekt heb toen ik 9 was op funnygames.nl :’) Ik kwam via die website ook op sekswoordenboek waar ik over allemaal onderwerpen las waar ik nog niks mee te maken heb :’) En op Funnygames zat ik altijd in een chatbox waar mensen begonnen over seksonderwerpen haha -___-

Ik was vroeger ook actief op twitter toen ik 15/16 was en wat ik daar allemaal heb geplaatst… Daar schaam ik me ook voor. Het is gewoon echt onbewust “als jij dit plaatst doe ik dit ook”
Ik kwam er later achter dat jongere mensen die actief werden op Twitter ook allemaal rare dingen deden zoals een spel cijfergooien voor AANDACHT? O___o Het gaat echt veel over status op internet

Ach ja gelukkig is dat tegenwoordig allemaal veel strenger, ben wel blij met dat jongere mensen tegenwoordig meer beschermd bv worden doordat Facebook te jonge gebruikers van de website probeert te weren. En tegenwoordig is ook wel meer bekend over wat social media is en weten ouders er ook meer van etc etc.

Ik doe er ook vrij weinig mee maar dat is denk ik ook omdat bijna niemand nog actief dingen op facebook zet.

Ik zet nog wel heel soms iets op twitter maar dat is meer voor mezelf. Ik vind het leuk om over een paar jaar terug te kunnen lezen wat ik allemaal gedaan heb :slightly_smiling_face:.

ik was echt zeer actief op twitter en ask.fm en instagram toen ik 14 t/m 16 was. toen ik 17 werd werd het allemaal heel snel minder en nu zit ik nooit meer op die sites.
Facebook gebruik ik nog wel omdat mijn familie het leuk vind om te zien wat ik doe, en vragen ze regelmatig of ik fotos er op kan zetten.
maar stiekem heb ik wel echt een hekel aal social media omdat ik vind dat er zo veel reclame op staat ( en ik heb een hekel aan reclame) en het mij ook echt niet meer interesseert wat mensen van mij denken en hoe veel likes ik heb.

Ik denk zeker wel dat jongere mensen het vaker gebruiken, of in ieder geval op een andere manier. Meer echt voor vriendschappen en communicatie enzo, ik weet het niet precies. Echt die likes verzamelen en op elkaar reageren en ze hebben dan in hun instagram bio ook echt al hun vriendinnen staan (wat ik vroeger op msn had haha). Terwijl mensen van mijn leeftijd (22) het meer gebruiken om te delen ofzo. Ik kan het niet echt goed uitleggen, lekker verhaal wel dit. :’)

Ik zag ook pas bij EditieNL o.i.d. een test waarbij pubermeisjes hun telefoon een uur niet mochten aanraken, die kinderen gingen echt helemaal apeshit. Meteen na dat uur keihard instagrammen en weet ik het allemaal niet, terwijl ik me daar zó niks meer bij voor kan stellen (al waarschijnlijk zijn er oudere mensen die nog steeds aan hun telefoon geplakt zitten).

Meisjes die op Instagram in hun bio al hun vriendinnen zetten ken ik wel… Maar dan meestal meisjes onder de 14 jaar.

Ask.fm ken ik niet, dat is zeker van “na mijn tijd”? Hoe oud zijn de mensen die daarop zitten?

Zitten jullie eigenlijk nog op Snapchat? Ik vond het wel leuker dan bv Twitter omdat bij Snapchat niks bewaard wordt en het niet gaat om hoeveel likes je hebt en zo, maar het is ook zo zinloos al die dingen met mijn verhaal, tijd besteden eraan etc…

Ik gebruik Facebook veel meer nu ik een tussenjaar in het buitenland heb, maar dat is vooral omdat ik geen zin heb m’n hele familie losse berichtjes te sturen en ik ze allemaal daarop heb.
Instagram vind ik nog steeds fantastisch! Maar ik hou heel erg van fotografie. :slightly_smiling_face:

‘vroeger’ gebruikte ik social media wel meer dan nu. Maar ik moet zeggen dat ik misschien nog steeds wel een beetje ‘verslaafd’ ben aan social media hoor. Ik zelf vind het heerlijk om te weten wat iedereen aan het doen is/heeft gedaan. Het is een stukje ontspanning voor mij, tijdlijnen doorlezen en instagram bekijken.
Wel deel ik zelf veel minder dan dat ik eerst deed.

Leeftijden verschillen vaak per platform. Zo had ik altijd het idee dat Facebook aan zijn einde was aangezien de meeste leeftijdsgenoten er nauwelijks nog op actief zijn maar eigenlijk is de leeftijdsgroep gewoon veranderd (jongere leeftijdsgroep inderdaad maar ook een oudere leeftijdsgroep).

sociale media is een platform waarbij elke leeftijdsgenoot er iets wel aan heeft… communicatie.
het is alleen zo dat het voor jongeren veel belangrijker is qua communicatie dan voor oudere mensen, geloof ik.

Nee social media is niet gericht op jongeren. Dat lijkt misschien zo, maar tegenwoordig is vrijwel alle ‘reclame’ op internet gepersonaliseerd. Door jouw surfgedrag hebben ze een idee wat voor persoon jij bent. Je leeftijd en geslacht achterhalen is heel makkelijk en je krijgt daardoor waarschijnlijk gerichter reclame op je af. Een volwassen persoon krijg weer reclame die van toepassing is op zijn leeftijd en surfgedrag.

Vooral Facebook is hier een goed voorbeeld is. Geef je aan dat je net bent verhuist in regio bla-bla-bla? Dan kom je wss meer advertenties of post tegen die interieurspulletjes verkopen in die regio. Heb je net aangegeven dat je bent verloofd? Ineens krijg je allemaal trouw inspiratie suggestief weergegeven.

Ik gebruik alleen Facebook, maar ben het er zelf totaal niet mee eens dat het op jongeren gericht is, het gebruik tussen de twee groepen is alleen anders. Heb juist het idee dat ik nu veel meer aan Facebook heb, omdat ik steeds meer mensen uit verschillende gebieden leer kennen en het fijn is om van alles een overzichtje te hebben en zo toch op de hoogte te blijven van iemands leven. Het verschil is alleen dat ik niet meer telkens elk wissewasje post en sporadisch ben met het plaatsen van foto’s - alleen echt belangrijke dingen vermeld ik en ik denk dat dat vaak voorkomt naarmate je ouder wordt. Ouderen lijken dus minder actief te worden, maar dat hoeft niet per se zo te zijn. Alleen de doelen zijn anders.

Ik denk dat als je ouder wordt, je social media anders gaat gebruiken.
Ik ben nog heel actief op Twitter bijvoorbeeld, maar niet om domme dingen te posten en aandacht te zoeken.
Ik gebruik het om het nieuws te volgen en te netwerken. Daar is (vooral twitter) voor bedoeld.

Ik denk eigenlijk van niet. Mijn vriend vindt dat social media alleen maar draait om likes en het beste van je leven laten zien. Ergens snap ik dat hij zo denkt, maar het verschilt ook heel erg aan de manier waarmee je ermee omgaat.
Zelf gebruik ik Facebook nu enkel nog om op te hoogte te blijven welke evenementen er zijn in het lokale café, dat wordt immers alleen via Facebook bekend gemaakt, voor vrienden en familie die in alle uithoeken van de wereld wonen en contact met anderen. Dingen die ik er lang geleden op heb gezet, toen ik nog de drang voelde om met iedereen te oninteressante dingen te delen, heb ik alweer lang verwijderd. Sowieso vind ik dat social media op zich verandert, niet enkel wat mensen posten qua hun leeftijd.

Instagram zie ik echter weer als iets heel anders. Ergens is het misschien gericht op jongeren meer, maar van de andere kant is het een prachtige manier om een foto te delen zonder ‘rotzooi’ ertussen. Je hebt natuurlijk nu wel de advertenties, maar je hebt niet meer (tenminste ik heb ze niet meer gezien) zo’n doorstuur dingen en reblog dit anders gebeurt…