Sociaal leenstelsel en Moslims

Zoals jullie misschien wel weten willen veel politieke partijen de studiefinanciering vervangen door een sociaal leenstelsel.

Wat ik me afvroeg, is dit niet een probleem voor Moslim jongeren die zouden willen studeren? Aangezien zij niet mogen lenen. En natuurlijk zijn er ook genoeg Moslims die zichzelf Moslim vinden en wel alcohol drinken of iets anders doen wat niet mag, maar als je je aan de regels van je geloof zou willen houden zou je dus alleen kunnen studeren als je heel rijk bent.

Aan de Moslima’s hier op GS: wat vinden jullie hier van en hoe lossen jullie dit op?
Aan alle andere mensen: wat vinden jullie hier van?

Linkje: http://financieel.infonu…verboden-in-de-islam.html

Mag je als moslim niet lenen? Apart :V

Nee, je mag niet lenen en je mag ook geen geld verdienen met je geld lenen aan anderen. Officieel mag je dus ook geen rente ontvangen van je bankrekening. (De vader van een vriendin van mij zit bij een speciale bank waar je je rente aan een goed doel kunt geven.)

Oohja? Hier weet ik niks van!

*gnif* Religies…:'3

Pfoe, zo maak je je leven wel erg moeilijk :")

uhm… daar maken ze dan wel een uitzondering voor, zoveel moslims die roken/ drinken alcohol, dat mag toch ook niet?
ik weet het niet, ben geen moslim(vind het trouwens ook geen strak plan hoor afschaffing)

Oh?
Merk hier niks van, zodra je kan profiteren word er geprofiteerd. En dat niet drinken, niet roken etc word al hélemaal genegeerd ;3

Ben jij Moslim dan? Want ik weet niet of dat alleen in bepaalde stromingen is of wat dan ook, maar ik ken Moslims die zeggen dat het echt niet mag, en het staat ook heel veel op Internet.

http://financieel.infonu…verboden-in-de-islam.html

Misschien handig om in de openingspost te zetten als link.

Ik had nog nooit eerder ervan gehoord, en ik ga me er ook niets van aantrekken. De moslims die ik ken lenen nu ook al bij bij hun studiefinanciering - meeste jongeren zijn niet meer zo streng gelovig.

Maar ik ga vooral om met mensen die aan de ramadan doen, geen alcohol drinken en geen varkensvlees eten.

Want een hoop andere dingen die in de Koran staan vind ik ook onzin… geen deodorant of parfum dragen tijdens de ramadan… dat doe ik toch liever wel.

Als religie hoor je ook mee te groeien met de tijd vind ik.
Dit is een vrij normaal iets? (als je Frisia Financieringen niet meetelt)
Maar dat is een discussie die thuis hoort in een ander topic.

Daar ben ik het volledig mee eens. Dingen die in dergelijke boeken zijn geschreven zijn dusdanig verouderd… Als je daar aan vast wilt houden, ga je het een beetje moeilijk krijgen.

Er zijn weinig religies die meegroeien met de tijd. Kijk naar het celibaat en de Kerk…

Er is toch ook iets van een Halal hypotheek? Dan zal hier toch vast ook wel (zo)iets mee te regelen zijn?

Moslims mogen wel geld lenen, rente ontvangen enz;’] en nee ik ben zelf geen moslim maar mijn broers vriendin wel vandaar.

dat leven op rente begrijp ik nog wel, ik vind het juist supergoed als je je rente aan een goed doel afstaat, en ikzelf leef ook liever niet op mijn rente of, nja ik heb liever niet dat k rente zie als ‘geld’ dat ik ga uitgeven, vandaar dat ik ook altijd al mn geld van mn bank afhaal, want ik vind dat je alleen geld mag gebruiken wat je zelf verdient hebt.

dat lenen voor je studie/ huis etc… dat moet haast wel tegenwoordig, ik snap ook niet dat dat een grote zonde is, want je betaalt dat later toch terug lijkt me

Ja, je betaalt het terug… met rente. En dat mag dus niet.

Eh, rente van de bank is niet iets wat je zomaar krijgt…

het gaat erom dat je geen rente gebruikt als geld om uit te geven,
niet dat als je iets terug moet betalen.
je mag dus niet zelf geld uitlenen aan mensen met rente, maar tegenwoordig als je ergens leent (bij een bank ofz) moet je zélf rente betalen aan die mensen,
als jij uitleent mag je géén rente vragen. dat is wat ik bedoelde