Soa

Hooi, ik had op wikipedia iets opgezocht over soa’s maar daar kan ik mijn vraag niet op vinden. Hoe krijg je nou eigelijk een soa? Ik weet wel dat het bijv bij geslachtsgemeenschap is maar mijn vriendin die heeft een vriend en die heeft het nog nooit gedaan en zij wel. Haar vorige vriend was in haar klaargekomen. Zij is aan de pil. Als ze het zelfde doet met die jongen krijg ze dan een soa?

xx

Je kan alleen een soa krijgen als je geslachtsgemeenschap hebt met iemand die ook een soa heeft. Het is zegmaar besmettelijk. Dus jou vriendin kan het niet van haar vriend krijgen, want die heeft nog nooit seks gehad. Tenzij hij hiv heeft georven maar dat lijkt me niet.

ik vraag me soms echt af hoe de “soa” is ontstaan… XD want je krijgt het van geslachtgemeenschap, maar hoe heeft ooit de eerste persoon op aarde het dan gekregen?

Ja inderdaad dat vroeg ik me net ook af haha. Maarja dat kan je je bij alles afvragen. Hoe is de eerste mens ontstaan?

Hahahhaa precies… dat denk ik ook weleens met andere dingen ja…

Mmm oke… dankjewel! (:

Dat vraag ik me dus ook af!

Ik had ooit iets gelezen dat aids van de apen kwam, maar ik heb geen idee of dat waar is.

Oja trouwens je zei iets over de pil maar de pil beschermt haar niet van soa’s hè, ik weet niet of je dat wist. Maar als zij het doet met iemand die een soa heeft en ze gebruikt geen condoom omdat ze toch aan de pil is kan ze toch die soa overkrijgen.

oh oke dankjewel :grinning:

de eerste soa´s stammen van parasieten af dacht ik…

jaa door 1 of andere bacterien ofzo kunnen soa’s toch ontstaan?
of ben ik nu dom? :flushed:

^virus toch?

Oorspronkelijk hadden alleen apen soa’s…

Het wordt fouter als je er verder over nadenkt. (’:

De korte uitleg :
‘‘Bijna al deze aandoeningen zijn virussen of bacteriën die in sperma, bloed of vaginaal vocht kunnen leven.’’

Bron : http://www.dokterdokter.n…raagbare-aandoeningen-soa

De uitgebreide uitleg :
''Hoe loop je ze op?
Soa’s worden overgedragen via sperma, bloed, vaginaal vocht en bij contact van slijmvliezen. Deze zitten onder andere in de anus, de penis, de vagina en de mond.
De meeste soa’s worden opgelopen bij onveilig vrijen. Onveilig vrijen is:
vaginale geslachtsgemeenschap zonder condoom (penis in vagina)
anale geslachtsgemeenschap zonder condoom (penis in anus)
orale seks (pijpen en beffen) zonder condoom of beflapje
gezamenlijk gebruik van seksattributen, zoals een dildo, zonder deze tussendoor schoon te maken.

Een aantal soa’s is ook overdraagbaar via bloed. Hiv, hepatitis B en syfilis kun je oplopen als gevolg van een onhygiënisch aangebrachte tatoeage of piercing. Of als je voor drugsgebruik de naalden, spuiten of andere attributen van een ander gebruikt.
Tijdens zwangerschap kunnen hiv, hepatitis B en syfilis worden overgedragen van moeder op kind. Hiv, hepatitis B, syfilis, chlamydia, herpes genitalis en gonorroe kunnen tijdens de geboorte worden overgedragen op de baby. ‘’

Bron : http://www.soaaids.nl/soa

Heel even off topic, sorry, maar heb je twee accounts?

Ah gatver

@justxdreaming. haha zon beetje wel, mijn zusje zit hier weleens op