SOA

Tijdje geleden is mijn ex, toen vriend, vreemd gegaan. Na heel veel pijn en ruzies, zijn we toch doorgegaan met de relatie. Hierbij heb ik onbeschermd (slik wel de pil), seks met hem gehad. Hartstikke dom natuurlijk, want wie zegt dat hij geen soa heeft opgelopen?

Soms had ik wel een branderig gevoel bij het plassen, maar dat kan ook komen door de wrijving na de seks. Na een dag was het vaak alweer weg. Maar, nu wil ik toch voor de zekerheid een SOA test laten doen. Het zekere voor het onzekere nemen.

Dit kan bij de GGD of de huisarts. De huisarts vind ik helemaal niks. Geen anonimiteit of iets + verzekering, aangezien alles nog steeds bij mijn ouders binnen komen zien ze het ook. De GGD heeft anonimiteit, maar heel eerlijk gezegd schaam ik me ervoor om daar met mijn benen wijd te moeten liggen terwijl ik diegene helemaal niet ken.

Nu zag ik op het internet doe-het-zelf testen. Hierbij kon je zelf een monster afnemen, testen en heb je gelijk een uitslag of je Chlamydia hebt of niet. Heeft iemand hier ervaring mee? Is deze test betrouwbaar?

Ik heb een maand geleden een soa test laten doen bij de ggd. Het enige dat ik moest doen was naar de wc, met een wattenstaafje in mijn pussy roeren en dat inleveren zodat ze het slijmvlies na kunnen kijkeb. Verder nog enkele vragen beantwoorden en that’s it. Ze bellen je dan na een week of je een soa hebt, zo niet dan krijg je een appje.

Dit was trouwens alleen een test voor chlamydia en gonorroe.

Oh, dat is wel easy. Gewoon bellen en een afspraak maken? Of kan je gewoon zo binnenlopen?

Weet je trouwens hoe dat dan gaat als je chlamydia hebt? Je krijgt antibiotica, maar gaat dat via de GGD of via je apotheker, want dan is die anonimiteit eigenlijk weer weg…

Heeft hij met het vreemdgaan onveilige seks gehad? Zo niet, dan hoef je je geen zorgen te maken dat je een SOA hebt. Zo wel, via de ggd is het gratis geloof ik, bij de huisarts moet je betalen.

Ja, helaas wel… Daarom wil ik juist die test doen. Als ik moet kiezen tussen de GGD of huisarts, wordt het sowieso de GGD, anders komt alles bij de verzekering terecht.

Nee je moet wel een afspraak maken. Vaak is er ook een redelijk lange wachttijd dus het kan zijn dat je dan naar een andere stad moet. Ik heb dit gedaan omdat een test via de dokter redelijk duur is geloof ik.
Verder durf ik niet te zeggen hoe het zit met de medicatie, ik denk dat je dat gewoon kunt vragen als je de ggd op belt.
Je moet wel wat persoonlijke informatie doorgeven aan de ggd, ik weet niet of je dat een probleem vindt?

Ja, misschien moet ik morgen maar eens even bellen. Wat versta je onder persoonlijke informatie?

Naam, adres, telefoonnummer enz.
Verder moest ik daar vragen beantwoorden over aantal sekspartners, of ik ook eens anale seks heb gehad, vrouwen of alleen mannen enz.

Doet je vriend er ook 1, laat hem voor je kosten opdraaien. Hij veroorzaakt de stress

Hmm… Niet helemaal anoniem zoals ze dus beweren. Nja, het gaat over m’n eigen gezondheid, dus ga morgen wel een afspraak maken denk ik.

Ex inmiddels. Heb ook geen contact meer met hem en dat wil ik ook zeker niet meer.

Verstandige keuze. Succes ermee.

Excuus, ex… dan nog: laat hem voor de kosten opdraaien

Nee maar anders krijg je ook nooit de uitslag te weten he, dat moet nu eenmaal. Het wordt alleen niet gedeeld met iemand (huisarts, verzekering), dus in dat opzicht is het anoniem.

Wanneer je iets bij de apotheek gaat ophalen, of je bekend bent of onbekend, iedereen die daar werkt heeft een beroepsgeheim. Dus stel dat jouw ouders iemand van daar kennen, mag degene die jou geholpen heeft niks erover zeggen. Niet eens dat je daar geweest bent.

Oh bij mij moest de dokter enkel een paar staaltjes bloed aftappen en een week laten kreeg ik de uitslag voor de meest voorkomende SOA´s. Nja, dat was dan in België, maar als dat in België kan hoort dat in Nederland ook wel te kunnen.

Bij de GGD vond ik het maar een ramp. Toen ik belde vroegen ze meteen naar mijn naam, en heb hun verteld dat ik anoniem wou blijven. Vervolgens toch naar adres, postcode en telefoonnummer vragen. Hier hadden ze er dus geen respect voor dat ik anoniem wou blijven dus heb maar opgehangen.
Ik ben toen naar de huisarts geweest om uitstrijkjes te laten maken. Dit hebben ze met een eendenbek gedaan, en het is absoluut niet fijn, maar zo weet je wel zeker dat het goed gedaan word. De uitslag is er ook veel sneller (bij de GGD duurt het volgens mij 10-14 dagen, bij de huisarts 2-3). Dus mijn advies: Het is misschien een stuk minder fijn, maar ga toch naar de huisarts! Je ouders hoeven het helemaal niet te zien. Je arts heeft geheimhoudingsplicht, daar heb ik ook gebruik van gemaakt en mijn ouders zijn ook nergens achter gekomen. Gewoon vertellen dat je liever niet hebt dat je ouders het te weten krijgen.

Ik ben ook bij de huisarts geweest voor een uitstrijkje maar bij mij hebben ze ook geen eendenbek gebruikt, dus dat was helemaal chill. Gewoon doen als je het niet vertrouwt, het is zo’n kleine moeite!

Hoe gaat dit bij de huisarts? Ik wil ook een test laten doen, maar ik zie het niet zo zitten dat iemand even gaat koekenloeren daar :stuck_out_tongue: Ik hoor van veel dat je dit zelf op het toilet kunt doen, maar is dit over al zo? Of verschild dit per huisarts?