Soa test

Hoi allemaal,

Ik heb nog nooit een soa test laten doen, maar dat wil ik wel laten doen. Hoe werkt dit precies en waar kan je dat laten doen? Moet je hiervoor naar de GGD of naar je huisarts en hoe werkt het dan verder? Ander vraagje erbij, moet je dit zelf betalen of wordt het door je verzekering vergoed? (Mijn ouders betalen die namelijk en misschien beetje raar als ze dit dan tegenkomen :sweat_smile:)

Heel erg bedankt alvast!

ik zou eerst starten bij de huisarts en vanaf daar werder werken. Ik heb er geen ervaring mee maar als je oudershiervoor betalen, hoop ik dat ze begrijpen dat het puur voor je gezondheid is om te checken en niet dat ze het in het verkeerde daglicht zien als ‘Oh jee, ik ben stom geweest en nu wil ik het rechtzetten’

Ik heb gehoord dat via je huisarts soatest doen, geld kost. GGD is meestal gratis en anoniem

Ggd is gratis en anoniem inderdaad

Dus zou dat doen.

Ik heb ooit bij een aflevering van spuiten en slikken gezien dat je het alleen gratis bij de ggd kunt laten doen als je tot de risicogroep behoort, maar ik weet niet precies hoe en wat.

O.a. jongeren t/m 25 jaar

Oh oké dat wist ik niet haha

Ik zou inderdaad naar de GGD gaan. Ik heb het laten doen, heb hele fijne ervaring. De inentingen voor op reis gaan en soa testen was in 1 ruimte dus het was redelijk anoniem, je kon er zeg maar voor 2 redenen zitten. De vrouw zelf stelt gewoon heel veel vragen. Ze heeft zelf in mijn keel met zo’n wattenstaafje gedaan en ik mocht zelf op het toilet rectaal en vaginaal doen. Ook nog bloed geprikt. Bij de GGD is het voor risicogroepen gratis en wij jongeren zijn dat. Ik heb het ook ooit bij de huisarts laten doen omdat ik toen klachten had maar niet meteen dacht aan een soa (was ook een schimmelinfectie).