Soa test, aub help mij.

Ik heb een paar keer, niet geheel vrijwillig onveilige seks gehad. Ik vertrouw die mensen voor geen meter, ik zit er al heel lang aan te denken om een keer me te laten testen… maar waar begin ik? Ik wil ECHT niet dat mijn ouders erachter komen, ik ben 18 dus mijn ouders hebben er inprincipie niks mee te maken. Maar waar moet je dat doen? huisarts? En kost dat geld of ben je daarvoor verzekerd? Ik weet echt niet wat ik moet doen…

Je kunt naar een GGD of Sense punt (Sense.info) voor een anonieme en ‘gratis’ (gratis is relatief, maar overheid betaalt het) soatest. Nu las ik wel in de krant dat deze instellingen stoppen met de testen, als je niet in een risicogroep valt. Maar omdat je aangeeft dat het niet geheel vrijwillig was, kan je er misschien toch terecht.
Anders moet je naar de huisarts. Deze heeft geheimhoudingsplicht, dus mag niet aan je ouders vertellen waarom je kwam. Volgens mij moet je een bijdrage betalen via je eigen risico, maar hier staat nooit bij wat voor onderzoek het was. Als je ouders vragen wat je voor ‘laboratorium-onderzoek’ je hebt gehad, kan je altijd nog een smoesje vertellen. Bijv dat je ijzergehalte werd getest omdat je nogal moe was.

Als je die gene niet vertrouwde, waarom had je dan seks met ze ?
Je kan terecht bij een soa-poli of gewoon bij je huisarts
een Soa-poli kan je bellen om een afspraak te maken, en ja er zijn kosten aan verbonden zo ver ik het heb gehoord
Succes.

Ik wil gewoon naar iemand toe die mij kan helpen dus ik kan sowieso naar de huisarts toe en daar mijn verhaal doen?

Lees goed, er staat niet geheel vrijwillig.

Ga naar de GGD het is gratis en anoniem. Volgens mij moet je ze eerst bellen voor een afspraak ofzo. Heb het zelf nooit gedaan maar een vriendin van me wel. En je krijgt de uitslag per sms (als je dat wilt)

ja dat kan!!! Daar is de huisarts voor. Daar kan je je verhaal kwijt, die kan je eventueel ook nog naar andere organisaties verwijzen, mocht jij dat willen en die kan je met testen helpen. En hij mag niks zonder jouw toestemming, door geven.

ik zou bij je huisarts langsgaan, is ineens ook een vertrouwenspersoon en die zal je zeker begrijpen als je heel je verhaal doet. Het wordt denk ik als huisartsenbezoek aangerekend dus het zal normaal gezien toch grotendeels terug betaald worden. Ken je probleem, veel succes!

Ohja sorry.
Ga gewoon naar je huisarts en vertel je verhaal en lucht je hart, een arts heeft zoiezo beroepsgeheim dus het komt niet bij je ouders terecht
Zelf heb ik nog nooit een soa-test gedaan of iets, dus je kan het proberen

Een bezoek aan de huisarts wordt geheel vergoed en niet via je eigen risico. Maar eventueel laboratoriumonderzoek (uitstrijkje voor soa’s en bloedonderzoek voor Hepatitis en HIV) gaan soms wel via je eigen risico en dan moet je dus zelf een bijdrage betalen.

Ow sorry dan :slightly_smiling_face: en bedankt voor de volledige info!

via de huisarts heb ik dat laten doen,
en je hebt daar de verzekering voor,
maar je hebt natuurlijk wel je eigen risico van 220 euro

Je kan gewoon naar de GGD gaan. Je bent 18 en valt dus in de risicogroep en hierdoor zijn er geen kosten aan verbonden. Toen ik daarheen ging, ging ze eerst allemaal vragen stellen o.a. of het vrijwillig was. Als je dan ‘nee’ zegt, denk ik dat ze je er nog wel advies over kunnen geven over wat je hiermee kan doen en bij wie je terecht kan.

ik bedoelde het niet onaardig! Meer om idd de volledige info te geven :wink:

Haha neee weet ik wel :grinning: vond het gewoon stom van me dat ik foute info gaf :stuck_out_tongue: (en het is ook wel handig voor mij dat ik het nu weet hoe het echt zit… heb zelf ook een ongelukje gehad vorige maand dusja :slightly_smiling_face: echt gewoon super bedankt dus!