Snelle rijen voor mensen met een (tijdelijke) handicap.

Ik kan jullie denkwijze best begrijpen, en zonder mijn knieblessure had ik er zeker ook zo over gedacht, maar nu snap ik wel hoe vervelend het is. Ik ben wel eens in de efteling geweest en omdat ik het niet had vol kunnen houden had ik ook een rolstoel. We waren echt met een grote groep en het is heel jammer om steeds apart met 1 iemand te gaan omdat er een andere ingang is enzo. Ik ben daarom ook wel eens uit de rolstoel gestapt en gewoon in de rij gaan staan, maar het slentertempo van de rij doet op een of andere manier nog veel meer pijn dan gewoon lopen. Rolstoelen passen meestal niet door de smalle hekjes waarin de rijen gevormd worden en het is ook heel vervelend om zo laag tussen allemaal mensen te zitten die duwen en tegen je aanlopen. Je ziet niks en het is een heel claustrofobisch gevoel. Ik zou liever met krukken dan met een rolstoel gaan maar dit is echt niet vol te houden. Ik zou liever een uur in de wachtrij staan zonder pijn, maar een rij met pijn is echt niet te doen. De fastpass voor gehandicapten gaat er dan ook niet om om lekker snel in de attractie te mogen, maar gewoon deze vreselijke rij niet in te hoeven, wat voor (tijdelijk) gehandicapten echt ondoenlijk is!

En wat mij betreft valt het voorbeeld uit het stukje makkelijk te controleren door bij invalides die zich voordoen als familielid het paspoort te controleren?

wauw, om even voor mij te spreken. ik zit in een pretpark in een rolstoel, dit is omdat ik niet lang kan lopen of staan. ik vind het echt stom dat het is afgeschaft. niet omdat ik er graag “misbruik” van maak maar omdat het echt geen pretje is om in een rolstoel in de rij te staan. waarom? stel je voor zo’n wachtrij is minstens een uur lang. wat doen mensen, ze grijpen naar een sigaret, en waar zit je als rolstoeler, juist in de as van die sigaret, en echt met je neus erbovenop. ook is kleine stukjes opschuiven in een rolstoel heel vervelend voor de begeleider en voor mij. iedere keer moet je alert zijn op dat je niemand op zn enkels rijdt of dat mensen opeens achteruit stappen en je een scheldserenade naar je hoofd krijgt, want ja het doet ook wel pijn. verder mis je in een rolstoel alle gesprekken omdat alles geblurred wordt op dat niveau. ook lijkt het me heel vervelend om met bepaalde leeftijden in de rij te staan. ik heb regelmatig dingen naar mijn hoofd gekregen als, zit je lekker? mij lijkt het eerlijk gezegd veiliger voor zowel rolstoeler als lopende mens om wel aparte rijen te houden, maar ik ben zeker niet tegen het even moeten wachten. in walibi wordt er ook regelmatig tegen ons gezegd, wacht 20 minuten want mensen hierbeneden staan nu een uur in de rij.

Goed dat je het eerste bericht en artikel hebt gelezen. :cold_sweat:

prioriteiten stellen :’) dus genieten van het leven ookal ben je gehandicapt kan geen prioriteit voor iemand met een handicap zijn? en leven met een handicap is niet alleen vermoeidheid in je lijf, echt absoluut niet, ook heel veel is mentaal zwaar. en genieten van het leven en lol maken zorgd in ieder geval voor meer zin om door te gaan met je leven.

ik vind dat van mensen inhuren als gehandicapten echt heeel laf by the way

heb ik gedaan?

Ja. Je kan op duizende manieren van je leven genieten.

dat is waar, maar waarom dan een uitje als een pretpark bemoeilijken voor een gehandicapte. ook die mensen verdienen zo’n uitje, ik wil best wachten. maar niet in de rij.

Ah ik begreep je zin dan verkeerd denk ik.
Ik begreep van ‘Ik vind het afschaffen juist goed’ en vervolgens ‘mn vader kan niet te lang staan’.

Ja en als ik langer dan 10 minuten sta ergens krijg ik enorme last van mijn rug, zo hebben we allemaal wel iets. Het klinkt heel gemeen en je kan het ook niet vergelijken maar ik vind eigenlijk dat het gewoon hetzelfde is, jij wilt een dagje uit dan weet je ook wat de gevolgen (niet het goede woord hm) zijn daarvan.

Ja precies. Ik bedoel, mensen die het misbruiken zijn natuurlijk heel vervelend, maar sommigen hebben het ook gewoon echt nodig?

Dat is het ook maar ik snap het dus wel heel goed dat disney land dit doet.
En niet alleen het mensen inhuren, het was een tijdje geleden ook al zo dat dikke mensen (en dan heb ik het echt over zware obesitas he.) op hun scootmobiel kwamen om zo niet te hoeven staan in de rijen en in de gehandicapten rij mochten.

Ze moeten gewoon betere regels instellen. Dat er bijvoorbeeld max 1 persoon mee mag in de speciale rij, als je met anderen in de attractie wil dan moet je gewoon in de speciale rij wachten tot je vrienden aan de beurt zijn en dan kun je erin. Misschien wel een soort van ticketsysteem, dan kun je een bonnetje trekken wanneer je klaar bent om in de rij te gaan staan zegmaar, en dan telt het bonnetje er de gemiddelde wachttijd bij op en zo lang moet je dan wachten. Dus als ik om 13:40 een bonnetje trek en de wachtrij is 20 min mag ik om 14:00 de attractie in.

Ja precies. Iedereen heeft wel iets en ja dat is kut maar daar moet je (vind ik) je leven op aanpassen.
Net zoals dat ik blut ben en geen dure shit kan kopen.
Niet dat ik blut ben maar je snapt me wel.

Sorry dat ik het zeg, maar ik vind dat mensen die het niet mee maken of mee hebben gemaakt wel heel makkelijk praten hebben. Mensen met een handicap die met of zonder krukken lopen kunnen vaak niet lang achter elkaar staan wat het dus niet mogelijk maakt om in een lange rij te staan en mensen in een rolstoel staan, net als wat evieefjuh net zei, niet fijn in een rij.

En om alle voordelen en nadelen van gehandicapt zijn tegen elkaar op te wegen… Ik weet niet hoor… Er zijn duidelijk meer nadelen dan voordelen dus ik vind dit belachelijk. Zo’n uitstapje naar een pretpark is best bijzonder en mag het hun dan niet gemakkelijk gemaakt worden?

Je zou het in Amerika maar een keer moeten zeggen en je wordt vol uitgelachen. Hoe het daar is ingericht op gehandicapten en hoe mensen daar met gehandicapten in zulk soort parken omgaan, daar kunnen we hier wel een voorbeeld aan nemen.

Heb ik toch nog een vraag.

Wat nu als er iemand in de rij voor gehandicapten staat en je niet aan die gene kunt zijn dat hij/zij gehandicapt is.

Ik keek net op de site van de Efteling en je komt daar dus o.a voor in ‘aanmerking’ als je autisme hebt.

Nu heb ik dit zelf, en vraag ik me af of jullie vinden dat je dan voorrang krijgt op iemand zonder beperking. Ik zal het zelf nooit doen omdat ik me er enorm ongemakkelijk bij voel. Omdat ik weet dat er mensen zijn die denken. Ja maar zij mankeert toch helemaal niks?

Wat een naastenliefde hebben sommigen weer. Jezus zeg, jullie eisen nu dat een gehandicapte in een drukke rij moet gaan wachten, alleen omdat ze toch al wist wat de gevolgen waren. Het is juist de bedoeling om de ‘gevolgen’ te voorkomen, daarom zijn er ook speciale gehandicapte liften voor op de trap, parkeerplaatsen e.d. We leven niet meer in de Middeleeuwen zeg…

Dat is echt bullshit :’)
Ik bedoel. Waarom zou je met autisme niet in een rij kunnen staan? Dan kun je overal een rij voor maken ‘oh zij heeft een depressie en als ze een uur moet wachten pleegt ze zelfmoord’

Maar waarom kan iemand met autisme niet in de rij staan dan?
Ik bedoel er is niks mis met de ‘lichamelijke staat’ van iemand met autisme.
Ik vind dit meer iets voor lichamelijke beperkingen…

Nee nee ik bedoel juist van dat het moest blijven! :"")

Ja ik begrijp dat het niet fijn is en wat erger dan als een niet gehandicapte in de rij staat maar de rij is voor iedereen lang en vervelend.

Tja helaas voor jou leven we in een verzorgingsstaat, een staat waarin je wordt geholpen wanneer je het moeilijk hebt. Ik denk dat jij ook heel blij bent wanneer je chronisch ziek bent, je gewoon medische hulp krijgt omdat je verzekerd bent.