Snel van slag bij nare opmerkingen

Hoi meiden.

Ik ben 18 jaar en zit in mn eenalaatste jaar van de havo. (Ja lang verhaal, ik weet dat ik al best oud ben daarvoor)
Ik ben totaal niet weerbaar en daar zit ik enorm mee. Als iemand al een nare opmerking maakt dan moet ik me al inhouden om niet te huilen. Het gaat zelfs zo ver dat ik zelfs van slag ben bij kritiek. Bijv op mn werk. Ik moet hierbij wel vertellen dat ik een lichte vorm van autisme heb, dus ik weet de oorzaak.
Maar het is zo naar, want ik moet toch een keer een opleiding volgen en zelfstandig worden. Maar ik vind de grote boze buitenwereld doodeng en ik ben zo bang dat ik het niet aankan. Heeft iemand tips of hier zelf ervaring mee?

Herkenbaar. Ik kan ook slecht tegen kritiek, of het nou op werkgebied is of op sociaal gebied. Opmerkingen komen heel hard bij mij aan en zal ik altijd blijven onthouden.

Ik heb er niet echt tips voor denk ik. Probeer je op de positieve dingen te richten misschien?

Ik herken het ook wel. En je kunt er ook niet heel veel aan doen, je kunt proberen je tranen in te houden door bijv rustig te concentreren op je ademhaling, maar dat lost het probleem voor jou niet op. Ik zou als ik jou was in ieder geval wel op je werk en toekomstige stages wel vertellen dat je autisme hebt, en dingen daarom bij jou harder aankomen, dan kunnen ze dat je in ieder geval niet kwalijk nemen. En ik weet dat het moeilijk is, maar probeer kritiek als een leermoment te zien waar je van groeit.

Als die nare opmerkingen gemaakt worden, probeer rustig te blijven.
Zet je beide voeten stevig op de grond en je handen op je buik. Probeer naar je handen toe te ademen zodat je je op iets anders concentreert en je niet in paniek raakt.