snel buiten adem / flauwvalneigingen.

Hallo,

als ik een stukje moet rennen of zelfs een stukje moet voorlezen (ja, voorlezen, uit een boek in de les bijv) raak ik buiten adem en word ik kortademig. Nu op school moesten wij pyramideloop doen en ik hield het echt niet vol zoals de vorige jaren, dus ik zei dat mijn voet pijn deed want ik kon echt niet meer. Morgen moet ik weer pyramideloop, ik zie er echt ontzettend tegenop.

Verder heb ik de laatste tijd ook vaak flauwvalneigingen, ik weet niet of het er wat mee te maken heeft, maar ik dacht ik zet het er maar bij.

Ook heb ik (al jaren) last van vermoeidheid. Dan heb ik bijv uitgeslapen tot 2 uur 's middags en dan plof ik om 7 uur weer op mijn bed omdat ik zo moe ben.

Iemand een idee wat dit allemaal kan zijn?

Hmm… misschien astma?
Ben je nooit een x langs de dokter geweest aangezien je al jaren last hebt van vermoeidheid?

mijn moeder wil al zo lang met me naar de dokter,
maar het probleem is dat ik ECHT niet durf bloed te laten prikken.

Btw: toevallig dat je astma denkt, dat zei een vriendin van mij ookal.

ja buiten adem zijn, wordt eigenlijk wel bijna altijd geassocieerd met astma, ga gewoon even naar de dokter en dan weet je het.

+1 keer bloed laten prikken en dan heb je er geen last meer van (misschien, want dan kan anyway een oplossing komen) dus ik zeg, toch laten doen!

voor astma hoef je geen bloed te laten prikken?

Het hoeft geen astma te zijn, ik heb precies hetzelfde als jou en bij mij dacht de dokter aan bloedarmoede/ijzer tekort vooral omdat je zo lang slaapt en dn toch weer snel moe bent! Dus gewoon even 1 keertje bloedprikken anders kom je er nooit vanaf! Ik ben nu bezig met “mijn herstel” maargoed, ik ben 2 maanden geleden naar de dokter geweest en ik merk nu gewoon al verschil terwijl ik nu ehm 4/5 weken weet wat het is. Ik heb vandaag zelfs mijn eerste keer weeer gejogged zonder dat ik zulke neigingen kreeg :grinning:

Adem je wel goed?
Je moet namelijk zo veel mogelijk via je buik ademhalen, als je heel oppervlakkig ademhaalt (dat dus alleen je borst beweegt), kan je kortademig worden.

Het kan inderdaad ook komen door verkeerd ademhalen, hyperventileren, stress…
Ik had dat ook, en had dezelfde klachten als die jij hebt.

Ik denk dat het toch het beste is om nog een x naar de dokter te gaan.
En als bloedprikken nodig is, moet je er niet teveel bij stil staan, gewoon dóen.
het valt heel erg mee, echt.
en als daaruit blijkt dat er iets aan de hand is dan kan het misschien wel verholpen worden. :slightly_smiling_face:

ooit van een dokter gehoord?

het kan ook klierkoorst zijn…
Dan ben je vaak heel moe nzo.
Het is echt wel belangrijk om naar de dokter te gaan hiermee, ookal heb je bang voor bloed te laten trekken :confused:

mhh als ik jou was zou ik toch even langs de dokter gaan.

Ik heb precies hetzelfde gehad, en bij mij lag het o.a. aan dat ik verkeerd ademde. Ik ademde door mijn borst, waardoor ik snel buiten adem was en ook met rennen kon ik mijn adem niet goed regelen waardoor ik ook bijna of helemaal flauwviel. Ook als ik tegelijk moet fietsen en praten met een vriendin als we naar school fietsen heb ik het moeilijk, ik raak dan meteen buiten adem omdat ik die twee dingen niet kan combineren. De huisarts kwam tot de conclusie dat ik verkeerd ademde (en ook inspanningsastma heb, maar dat hoeft bij jou niet het per se het geval te zijn) en raadde mij toen aan naar de fysio te gaan, en die heeft mij geholpen me goed te leren ademen wat echt veel heeft geholpen. Ik ben daar een aantal weken naar toe gegaan en ik kreeg steeds ‘‘huiswerk’’ op. Zo moest ik bijv. de eerste week elke dag 10 minuutjes op mijn adem letten en zorgen dat ik goed ademde, waardoor je lichaam automatisch aanpast aan een nieuw soort ademen.
Ik zou voor de zekerheid zeker wel naar de dokter gaan, vanwege ook je vermoeidheid wat kan wijzen op bloedarmoede of iets dergelijks, maar als jij het zelfde hebt wat ik heb dan is het gewoon te verhelpen.
(Trouwens, mijn gymleraar weet hiervan en als ik merk dat ik flauw ga vallen als ik lang moet rennen dan mag ik van hem stoppen. Ik weet niet of jouw leraar aardig is of niet, maar ik denk dat ze je niet gaan dwingen om jezelf kapot te lopen!)

Ik heb astma gehad en ik denk niet dat dit het is. Het kan ook zijn dat je als je je teveel gaat inspannen je gaat hyperventileren. Dit kan ineens komen en ineens verdwenen zijn, je moet je ademhaling onder controle zien te krijgen en niet in panike raken (;

Succes.

Bedankt voor alle reacties!
Ik denk dat ik toch een keertje een bezoekje aan de dokter breng.

Misschien handig om erbij te vermelden:
ik heb ook kinkhoest gehad (tenminste, dat dachten ze. Dat is niet te bewijzen of iets dergelijks). Na een kuurtje is dat verminderd.
(ik hoest nog steeds met slijm e.d. hoor, maar eerst kreeg ik ook ademtekort bij het hoesten, nu niet meer)

Ik zou toch een keertje bloedprikken, ookal vind je dat eng oid :slightly_smiling_face:

Inspanningsastma & waarschijnlijk verkeerd slaappatroon. Ben je ook duizelig?
Nja, ik heb 't allebei dus. Ik moet nu mezelf ‘uitputten’, dus pas gaan slapen als ik moe word. En ik zeg je, dat duurt láng.