Lieve involved,
Je maakt je lichaam helemaal kapot. Ik snap wel dat je niet wilt aankomen, maar waarschijnlijk heb je een te laag gewicht en dan is het nou eenmaal nodig… I’ve been in your shoes. Toen ik zo min mogelijk at (toen ik ook diep in mn eetstoornis zat), kwam ik ook van elk klein beetje meer al aan. Echter, toen ik bij Amarum in behandeling kwam en normaal leerde eten, stabiliseerde alles. Eerst kwam ik aan ja, maar toen ik eenmaal die basislijst bleef volhouden, viel ik uiteindelijk al het aangekomen gewicht weer af en ging mijn lichaam naar haar setpoint gewicht. Ik had alweer een gezond gewicht toen ik bij Amarum kwam (ivm eetbuien helaas) en ik heb nu nog steeds dat goede, gezonde gewicht als wanneer ik klaar was met mijn deeltijd behandeling daar.
Ik weet dat je dit niet wilt horen, maar de enige manier om je stofwisseling te herstellen is om weer te gaan eten. En dan bedoel ik niet een cracker meer, nee, jij weet ook wel wat een basislijst inhoudt (zo niet, kijk dan maar eens op www.proud2bme.nl Daar staat btw ook een stappenplan om op te bouwen naar de basislijst). Het is ontzettend moeilijk en dat ga ik ook echt niet ontkennen, maar het is de enige manier om te herstellen. En je kan niet genezen en ook afvallen tegelijk, zo werkt het niet.
Maar ja je hebt dit al zó vaak van mij gehoord. Waarom blijf je dit soort vragen stellen op girlscene? Waarom vraag je advies als je zelf stiekem dondersgoed weet wat je moet gaan doen? Een leven met een eetstoornis verpest ALLES. Echt, alles. Toen ik diep erin zat, was ik zo verschrikkelijk bang om de controle los te laten… Om een moddervet varken te worden, om geen grip meer te hebben, om die eetstoornis kwijt te raken. Maar nu, achteraf, zie ik pas hoeveel het me heeft gekost. Ik ben veel vrienden verloren, veel jaren, studievertraging, ik heb mijn ouders pijn gedaan, ik heb jaren van ontwikkeling gemist (ik was altijd bezig met eten ipv wie ben ik en wat wil ik)… Meid, open je ogen nou een keer.
xxx
(ps: ik hoop dat je dit niet als een aanval ziet, maar als een welgemeend advies, omdat ik weet wat je meemaakt. You’re not alone in this)