SnapChat: onschuldig of juist niet?

SnapChat, een app waarmee je via je smartphone al dan niet vreemde of gekke foto’s kan versturen en die, wanneer de ontvanger de foto heeft gezien, na enkele seconden weer verdwijnt.

Wat zegt de ontwikkelaar zelf over snapchat?
[i]Snapchat is a new way to share moments with friends. Snap an ugly selfie or a video, add a caption, and send it to a friend (or maybe a few). They’ll receive it, laugh, and then the snap disappears.

The image might be a little grainy, and you may not look your best, but that’s the point. It’s about the moment, a connection between friends, and not just a pretty picture.

The allure of fleeting messages reminds us about the beauty of friendship - we don’t need a reason to stay in touch.

Give it a try, share a moment, and enjoy the lightness of being![/i]

We believe in sharing authentic moments with friends. It’s not all about fancy vacations, sushi dinners, or beautiful sunsets. Sometimes it’s an inside joke, a silly face, or greetings from a pet fish.
Sharing those moments should be fun. Communication is more entertaining when it’s with the people who know us best. And we know that no one is better at making us laugh than our friends.
There is value in the ephemeral. Great conversations are magical. That’s because they are shared, enjoyed, but not saved.

Op 2013-08-20 zag ik op een Belgische nieuwsuitzending een reportage over deze app. Het punt dat werd aangehaald was de onveiligheid van de app. Jonge koppeltjes gebruiken de app niet voor het verzenden van grappige foto’s, ze gebruiken het liever om pikante foto’s naar elkaar te sturen met de gedachte: “Over enkele seconden verdwijnt de foto toch.” Niets is minder waar. Het is heel simpel om zo’n foto op te slaan want wat dacht je van een simpele printscreen? Die kan iedereen met zijn telefoon maken toch? Maar ook bestaat er een programma “SnapSave” waardoor de foto’s die verzonden worden, worden opgeslagen en verspreidt over het internet en daar gaan de foto’s, niet bestemd voor het grote publiek, al. De kans bestaat er zelfs in dat deze foto’s worden gebruikt door internetpedofielen.

SnapChat is dus helemaal niet zo onschuldig als je denkt.

Wat is jouw mening over deze app? Heb je hem ooit al eens gebruikt voor het oorspronkelijke doeleind of zelfs voor het verzenden van minder onschuldige foto’s? Vind je dat er iets aan moet gedaan worden door instanties of vind je dat het aan de personen die de app gebruiken zelf is om de risico’s in te schatten? Wordt er voldoende campagne gevoerd rond deze app om (jonge) mensen op de gevaren te wijzen? Geef je mening!

Zolang je er verstandig mee om gaat is het leuk, zoiets moet je niet voor seksuele doeleinden gaan gebruiken, maar ik ga er van uit dat iedereen met een gezond verstand dat ook niet doet.

Snapchat is onschuldig, de mensen die naaktfoto’s sturen niet. eigen schuld als het opgeslagen wordt.

Ik doe wel snapchat, maar niet voor seksuele doeleinden. Gewoon grappige foto’s sturen, dan is het wel leuk.

ik wist niet dat die andere app bestond, wel wist ik dat sommige mensen screenshots maken, dus ik stuur ook geen pikante foto’s, alleen gekke foto’s of foto’s van dingen die ik op dat moment aan het doen ben. (Bijv op het terras zitten ofzo.)

Ik gebruik de app alleen voor grappige foto’s naar vrienden en vriendinnen van me. Ik ben sowieso niet van de pikante foto’s, het ligt er maar net aan waarvoor je de app zelfs gebruikt. Elke app is onschuldig, het is gewoon wat de gebruikers willen bereiken met het gebruik.

Precies dit.

Ik had er nog nooit van gehoord, dus heb het even opgezocht. Als je gaat googelen kom je al snel tot de conclusie dat het absoluut niet onschuldig is :’)

Inderdaad

Mag ik vragen hoe je aan die informatie komt?

SnapChat is voor niet zulke mooie foto’s te delen met je vrienden. Dat sommige mensen naaktfoto’s gaan sturen, is hun eigen schuld, als die op 't internet komen. Ze zullen zelf wel weten dat er een screenshot van kan worden gemaakt.

Oh, bij mij was dat niet? En voor de rest ook niet bij m’n familie/vriendinnen. Vreemd?

Ik vind je moet er zelf verstandig mee omgaan!
Als je nou allemaal naaktfoto’s gaat sturen ben je zelf niet goed bezig en weet je dat er altijd gevolgen aan kunnen komen.

Ik krijg ook wel eens een friendrequest van mensen die ik niet ken, die accepteer ik dan gewoon niet. Verder vind ik het wel een leuke app om af en toe eens een fototje te sturen als je iemand zn mening nodig hebt over kleding bv.

Bij mij is dat namelijk ook niet gebeurd, maar vervelend!

Tja, moet je maar niet zo stom zijn om naaktfoto’s te versturen hoor.
Dat is je eigen schuld vind ik.
Ik vond het zelf wel leuk, alleen spacete mijn telefoon helemaal weg, dus heb ik het maar weer verwijderd.