Snap mezelf niet

hello girls
zouden jullie me mischien tips kunnen geven ik weet zelf ook niet wat ik heb maar kijk:

als ik iets afspreek die hele week weetje wel dinsdag dit woensdag dat en iemand beld jah zullen we naar strand gaan ofzo zegmaar totaal niet wat ik had gepland dan raak ik helemaal gestresst en moet ik huilen enzo terwijl ik wel gewoon wil gaan gewoon omdat ik het niet verwacht
en ik dwing mezelf heel vaak om dingen te doen als ik ijsje heb gekocht dwing ik mezelf meteen weer weg te gooien enzo en dat doe ik dan ook .
ook word ik heel erg snel jaloers als me vriendin met iemand anders afspreek dan denk ik gelijk ik ben stom ze vind mij slechte vriendin bla bla
ik slaap ook niet goed want de hele nacht denk ik over vanalles

kunnen jullie me mischien helpen ?

Misschien komt het een beetje door de puberteit?
Je moet gewoon relaxen, en je niks van alles aantrekken. Klinkt makkelijker dan het is, maar toch proberen.

DeRozeAnus heeft gelijk,
je hebt het zelf al door, en verder er niet aan overgeven, zoals dat ijsje.
En als je afspreekt te gaan zwemmen, en iemand belt om te gaan winkelen, heb je al wat, dat is toch juist leuk dat je al iets hebt, waarom zou je dan huilen ofzo?

Mmm… Da’s kut.
Ik heb meestal pas dat ik iets bedenk om te gaan doen, 1 uurtje van te voren ofzo. xD
Misschien gewoon denken dat het wel goed komt xD
En relaxen idd.

Verandering kan soms heel lastig zijn!
Dan heb je iets helemaal ingepland, en dan komt er opeens weer vanalles tussen! Maar daar kun je weinig aan doen, behalve zoveel mogelijk van te voren vast te leggen en plannen wat je wel vantevoren weet. Verder moet je proberen niet al te erg gestressed te reageren op dat soort dingen. Plan rustig je week/dag opnieuw in, desnoods maak je een nieuwe hele uitgebreide planning zodat je helemaal weet waar je aan toe bent. Op deze manier zorg je ervoor dat je je opnieuw hebt ingesteld in wat je plannen zijn. En als het gezellige plannen zijn, vooral aan de gezelligheid denken en relaxen!

Wat dat ijsje weggooien betreft, je moet proberen sterker te zijn dan je hersenen die jou dwingen hem weg te gooien. Je kunt beter van te voren dwingen om hem helemaal niet te kopen (al heb je dit niet helemaal zelf in de hand misschien…) Als je hem dan toch hebt gekocht, probeer je gedachten niet de baas over je te laten worden (hoe moeilijk dit ook is) Bedenk van te voren goede argumenten waarmee je jezelf eigenlijk overhaalt hem niet weg te gooien. En geen weerargumenten!!!

Ojaa, en wat dat niet goed kunnen slapen betreft. Dat is harstikke lastig! Want als je ergens moe en gestressed van raakt, is het wel van niet relaxed kunnen slapen. Zelf vind ik het ook erg lastig om mn gedachtes uit te zetten voor het slapen. Ik lig zo drie uur in mn bed na te denken en te stressen en moeilijk te doen. Maar wat afentoe wel helpt, is met muziek gaan slapen. Of terwijl de tv aanstaat wegdommelen, terwijl je op de achtergrond heel vaag het geluid van de tv hoort.

Vroeger toen ik klein was ging ik altijd aan leuke dingen denken, maar dan zeg maar altijd aan hetzelfde ding. Ik had dan een heel scenario uitbedacht dat ik bijvoorbeeld ging picknikken met lekker weer en dan mn lievelingseten at. En dat verhaaltje speelde ik dan maar in mn hoofd af tot mn hoofd rustig was. En op de een of andere manier werkte dit altijd om in slaap te komen. Of iniedergeval om rustig in mn hoofd te worden.

Maarja, ik hoop dat je er wat aan hebt!

Maak je je ook veel zorgen om dingen, pieker je veel?

Misschien kan je proberen wat meer ‘op het moment’ te leven. Dus niet nadenken over wat je straks gaat doen of volgende week of morgen, je geen dingen in je hoofd halen over hoe het ZOU KUNNEN gaan, als er dan een zgn ‘verandering’ optreedt kan je er misschien beter tegen omdat je geen verwachting had van hoe iets zou gaan ofzo.

Het zou inderdaad ook kunnen dat het door de puberteit komt, maar misschien kan je gewoon heel slecht tegen niet goed georganiseerde dingen.

Kan dat niet… Oh hoe heet dat nou? … NLD of zoiets zijn?

Ik ken iemand die een vorm van autisme heeft en ook slecht tegen onverwachtse dingen kan en vaak dingen in een bepaalde volgorde moet doen of op een bepaalde manier, anders raakt hij in paniek.

Ooit op autisme getest? Verder, als je hier eerder geen last van hebt gehad, lijkt het me iets wat aan de puberteit ligt.

Nee, dat is iets anders.
Maar autisme zou wel kunnen.
Probeer eens wat StoneHeart en alle anderen zeggen. :slightly_smiling_face:
En als je het echt wilt weten, kun je je laten testen op autisme. :slightly_smiling_face: Succes!

vaag