Smoothie met jus d orange?

Dag meiden, ik vroeg mij iets af.
Ik maak namelijk wel eens een smoothie met lekker vers fruit. Alleen maak ik dit altijd met water, omdat mij dat gezond leek. Nu lijkt het me ook wel lekker om er een te maken met jus d’ orange (uit pak) maar is dit dan nog wel zo gezond? Of kan ik het beter met water, melk of yoghurt maken?

Groetjes Daisy

hoi!

jus d’orange (vooral uit pak) is 1 grote suikerbom dus het is idd wel beter om water te gebruiken. wat ook lekker is, is bijvoorbeeld kokoswater, dit geeft ook een wat zoetere smaak. Natuurlijk is fruit sowieso alleen suiker (wel natuurlijke suiker uiteraard), dus het is ook een goed idee om er bijvoorbeeld spinazie of andijvie in te verwerken. wat ik zelf wel vaak doe is een banaan, spinazie en kokoswater. erg lekker!

Nouja in fruit zitten ook vitaminen, antioxidanten, vezels… (alhoewel je die misschien kapot maakt door het te blenden?)

Pers dan zelf sinaasappels inderdaad, en anders gewoon met water of melk/yoghurt.

Als je écht goed/gezond wilt eten, vind ik dat je beter geen smoothies drinken kan. Het wordt namelijk als drinken geregistreerd door je lichaam, waardoor het niet vult zoals eten.

Als je toch echt smoothies maken wilt, zou ik er nooit meer fruit in gooien dan je zelf ‘normaal’ zou eten. Dus niet het sap van 2 sinaasappels, een banaan en 10 aardbeien. Maar houd het dan in kleine hoeveelheden en mix het met (onbespoten) groente en/of yoghurt (houd ook daarvan de hoeveelheden in de gaten).

Ik heb ook ergens gelezen dat smoothies enorm veel suiker bevat. Je kunt het beter gewoon eten, want dan blijf je inderdaad goed verzadigd door de vezels…

En suiker die anders in je lichaam opgenomen worden dus daarnaast (zelfde reden waarom je eerder honger hebt) hogere/snellere vetopname. =)

En in een smoothie drink je toch veel sneller meer fruit weg dan je eet. Daar vergissen mensen zich in dus krijg je meer voedingsstoffen binnen ómdat je het dus drinkt (en meer gebruikt).

De voedingswaarde wordt minder, maar er zit wel meer suiker in dan als je het in de gewone vorm opeet: http://www.voedingscentrum.nl/nl/thema-s/dewaarheidoptafel/Gezond-eten/smoothie-en-vitaminen.aspx

Dat suiker is als je kant en klare smoothies in de winkel koopt. Fruit kan niet ineens meer suiker bevatten doordat je het pureert…

Nee, maar als je meer fruit bij elkaar doet heb je veel suiker. De kans is groot dat je zo veel suiker niet in een keer op kunt, omdat je vol raakt van de vezels. Daarom is het ongezonder dan in ongepureerd fruit.

Prachtig altijd die discussies bij food & sport.

Het suiker verandert niet en het lijkt me niet dat iemand 2 hele bananen, 2 appels en een sinaasappel tegelijk erin gooit. Verstandiger als je zelf een smoothie maakt om er groenten in te gooien.