In China is het inmiddels al een rage geworden ; Een sleutelhanger met een levend visje. De visjes zitten in een plastic bolletje of zakje en er zit een sleutelhanger aan. Ik dacht eerst ; Wauw, dat wil ik ook! Toen ik er eens goed bij nadacht vond ik het eigenlijk dierenmishandeling. De verkopers in China zeggen dat de visjes het wel een maand kunnen uithouden. Dit is echter niet waar, het visje gaat al dood binnen 2 dagen. De sleutelhanger zit dicht, je kunt het niet openmaken. Hierdoor heeft het visje heel weinig zuurstof en je kan het ook niet voeren. De verkopers zeggen dat er zuurstof en-voedingrijk water in het sleutelhangertje zit, maar dit is allemaal uit de duim gezogen.
Niet alleen visjes, maar ook mini-schildpadjes en kikkertjes worden gebruikt als sleutelhanger. De sleutelhangers zijn vooral populair bij de basisschoolkinderen in China. De meerderheid is er mee eens dat dit dierenmishandeling is, want je gebruikt een levend dier als speelgoed. Helaas wordt de verkoop van de sleutelhangertjes niet gestopt. De sleutelhangers zullen Europa nooit bereiken, want voordat ze aankomen in zijn de visjes allang dood.
Wat vind jij? Dierenmishandeling of niet? Moet de verkoop gestopt worden? Geef je mening!