Slechte vriend...? Afstand nemen?

Hoi allemaal,

Ik ben studerend, leuk en druk leven en genoeg gezellige mensen om me heen. Nu heb ik op de studie een vriend en ik vraag me af of hij nou een slechte vriend is, of dat ik gewoon vooral niet tegen kritiek kan. Verhaal:

Ik zit op een vooral internationale studie en deze jongen was de enige andere Nederlander in de werkgroep en we hadden dezelfde muzieksmaak waardoor we elkaar al snel vonden. We hadden een best wel intense vriendschap in het begin, vaak na school samen lunchen of gewoon niks doen. Ik vond het altijd gezellig maar wist toen ook al dat hij een vrij hard oordelend persoon is (‘o bah, dat zijn van die autistische 9gag personen, daar ga je toch niet mee om…’ :slightly_smiling_face: Lieflijk.

Ik heb eigenlijk nog nooit een complimentje van hem gekregen (niet dat dat een vereiste is voor een vriend, natuurlijk), alleen maar kritiek. En ik kan niet tegen kritiek. :slightly_smiling_face: Dat weet ik van mezelf maar ik weet nooit zo goed in hoeverre dat ook stiekem invloed heeft op mijn gevoelens tegenover mensen (tegenover hem nu).

Nu is hij vrienden met de populaire groep in de studie (het is niet per sé de ‘populaire groep’ maar ze doen me heel erg denken aan de echte populaire groep op mijn middelbare), en dat vind ik allemaal wel leuke mensen maar ik ben geen vrienden met ze. Hij lijkt dat irritant te vinden ofzoiets, krijg vaak opmerkingen als ‘je moet nu hier heen komen waar deze mensen en ik zijn anders ben je echt the forgotten girl’ of dat ik zo onsociaal ben en niet genoeg mensen ken op de studie… en ik weet niet of ik nou gewoon niet tegen deze kritiek kan, of dat hij een ‘toxic friend’ is die me alleen maar slechter laat voelen. Hmm.

Ik wil wel graag vrienden met hem zijn, en hij denk ik zeker ook met mij, maar ik zou willen dat hij ook mijn minder sociale kantjes accepteert ipv er steeds kut over te doen. :stuck_out_tongue: Maar hij zou willen dat ik meer sociaal was en met zijn vrienden om ging natuurlijk.

Heeft hij gewoon een goed punt en is het een persoonlijk gebrek van mij dat ik me hier verdrietig en onjuist benaderd over voel of is hij een slechte vriend en moet ik afstand nemen? Help.

Well, at least I tried :stuck_out_tongue:

Ik denk niet dat ik/wij op basis van dit verhaal kan/kunnen oordelen of de jongen in kwestie een slechte vriend is of niet.

Je hebt gelijk! Ik vond dat ik al te veel tekst had maar iets als dit is waarschijnlijk überhaupt niet goed in een bericht uit te drukken…

Nou het ligt nimmer bij jou of bij de vriend, maar bij de relatie. Ik denk dat het beter is om gewoon met elkaar eens te praten erover. Er is niets mis met praten. Ik vind wel dat hij jou wel op een andere manier met deze dingen mag benaderen. Misschien bedoelt hij het gewoon goed, maar kan hij zich daar niet zo in verwoorden. Geen idee, maar begin maar eens met hem hierover te praten en te zeggen wat jouw mening hierover is.
Een kleine gouden tip. Probeer niet te beginnen met ‘Jij doet dit of jij doet dat’. Zeg in plaats daarvan ‘Ik ben van mening of ik vind’ Dat komt minder aanvallend over.