slechte uitspraak..

Hee allemaal!

Nou ja, ik zit nu dus in 5VWO en mijn leraren verwachten dan dus best veel van je… Zo is bijna iedereen uit mijn klas heel goed in Engels, en daar ben ik dus echt héél slecht in! Mijn lerares (echt een @#($#! mens, trouwens) laat mensen altijd hele teksten voorlezen, maar mijn uitspraak is dus echt heel erg slecht. Ik klink gewoon heel nederlands en weet van super veel woorden de uitspraak niet… Ik schaam me dus altijd dood als ik moet voorlezen; begin de trillen, word rood, enz. Soms is het ook gewoon lachwekkend dom hoe ik dingen uitspreek, maar ik weet het gewoon echt niet… Iemand idee hoe je dit kan oefenen? Of voorkomen dat ik zo zenuwachtig/trillerig word als ik moet voorlezen?

Ten eerste : dit moet in het schoolforum

Ik heb ook geen geweeeldige uitspraak, maar mij helpt het om veel engelse series te kijken. Soms ook gewoon zonder ondertiteling zodat je je meer op de spraak concentreert i.pv. de ondertiteling. Ook moet je tijdens het voorlezen niet bang zijn om te ‘overdreven’ te klinken, dit had ik namelijk altijd, waardoor het dus ook heel nederlands klonk.

Ik zou vooral thuis gaan oefenen met lezen. Probeer een cd en boek te bemachtigen waarbij je de teksten voor je hebt op papier en waarbij ze de teksten ook oplezen op de cd, dan kun je het nadoen.
Je kunt er verder niets aan doen dat je uitspraak bagger is, ik heb er zelf ook heel veel last van. Oefenenoefenenoefenen! En laat je niet gek maken door je klas of je lerares, je zit niet voor niets op school, daar is het de plek om te leren. Succes!

zelfde probleem…

Veel Engelse tv, series of films kijken.

Heel veel praten! Alleen zo verbeter je je uitspraak

Of een cd opzetten (die van je Engels schoolboek als daar een cd bijzit) en de woordjes nazeggen.

Veel Engelse films en series kijken, Engelstalige muziek luisteren (eventueel met de songtekst erbij) en Engelse boeken lezen, en misschien helpen Engelstalige luisterboeken ook wel.

Idd, series kijken!

De mensen in onze klas die geen engels konden waren altijd de mensen die alleen boer zoekt vrouw keken en jan smit luisteren en verder alleen maar huiswerk maakten ;p (no offense)

Oh ik had precies hetzelfde probleem, maar sinds ik op een Engelstalige opleiding zit is mijn uitspraak ook veel beter geworden doordat je anderen de hele dag hoort praten, en films moet kijken, boeken moet lezen… Dus ik zou inderdaad gewoon de films kijken in het engels zonder ondertiteling en je concentreren op de uitspraak als je Engelstalige nummers hoort.

Inderdaad veel oefenen, je kunt niet overal goed in zijn. Je lerares die laat je vast niet lezen omdat ze je wil pesten, maar juist omdat ze je wil helpen er beter in te worden. Misschien kun je aan haar vragen of ze je niet meer voor laat lezen in de les? Dat je dan een uurtje apart met haar gaat zitten en dan voor gaat lezen uit een boek en zij je kan vertellen wat je kan verbeteren.

Wat iedereen al zegt. Veeeeeel oefenen. Als je soms wat wil zeggen, flap het er dan in het Engels uit i.p.v. gewoon in je eigen taal. En meer durven. Ik durfde gewoon geen echt engels accent aan te nemen in de klas terwijl het thuis niet eens zo slecht ging.