Slechte start in 5 vwo (afkomend van 5 havo)

Hee meiden!

Nadat ik vorig jaar goed geslaagd was voor de havo, ben ik naar 5 vwo gegaan.
Ik werk hier hard, maar helaas volgt de ene teleurstelling naar de ander.
Ik heb voor alle vakken al minstens 1 cijfer en die cijfers variëren van 4,0 tot 5,5.

Ik vraag mij af of hier nog verandering in gaat komen, aan mijn inzet kan het niet liggen namelijk…
Heeft hier iemand ongeveer het zelfde meegemaakt?

Misschien een andere manier van leren proberen? Ik heb hiermee zelf geen ervaring maar aangezien VWO voorbereidend is op de universiteit kan ik me voorstellen dat dit iets meer stof & vooral theoretisch is dan op de HAVO?

Ik ben zelf ook van havo naar vwo gegaan, gelukkig zonder enige problemen maar ik heb wel heel erg gemerkt dat ik mijn manier van leren moest aanpassen. Niet alles meer te letterlijk leren maar juist meer aandacht besteden aan het achterliggende. Het gaat veeel meer om het inzicht dan op de havo! Ook ga je er veel dieper op in. En je moet er wel rekening mee houden dat als je dezelfde toets maakt op de havo en het vwo, je op het vwo voor hetzelfde aantal goede punten vaak een lager cijfer krijgt. alles wordt gewoon net wat strenger beoordeeld. Tenminste, dat was bij mij toentertijd zo.

Op het vwo gaat het meer om inzicht en verbanden leggen tussen sommige onderwerpen. Vind ik zelf ook erg lastig!
Ik weet natuurlijk niet hoe jij leert.
Maar wat ik altijd doe is de tekst lezen, daarna een samenvatting van die tekst maken, die leren en dan opdrachten maken om te kijken of ik het echt begrepen heb…

Ik deed dat eerst ook nooit zo maar ik heb het nu echt wel nodig!