Slechte start in 5 vwo (afkomend van 5 havo)

Hee meiden!

Nadat ik vorig jaar goed geslaagd was voor de havo, ben ik naar 5 vwo gegaan.
Ik werk hier hard, maar helaas volgt de ene teleurstelling naar de ander.
Ik heb voor alle vakken al minstens 1 cijfer en die cijfers variëren van 4,0 tot 5,5.

Ik vraag mij af of hier nog verandering in gaat komen, aan mijn inzet kan het niet liggen namelijk…
Heeft hier iemand ongeveer het zelfde meegemaakt?

Misschien een andere manier van leren proberen? Ik heb hiermee zelf geen ervaring maar aangezien VWO voorbereidend is op de universiteit kan ik me voorstellen dat dit iets meer stof & vooral theoretisch is dan op de HAVO?

Ik ben zelf ook van havo naar vwo gegaan, gelukkig zonder enige problemen maar ik heb wel heel erg gemerkt dat ik mijn manier van leren moest aanpassen. Niet alles meer te letterlijk leren maar juist meer aandacht besteden aan het achterliggende. Het gaat veeel meer om het inzicht dan op de havo! Ook ga je er veel dieper op in. En je moet er wel rekening mee houden dat als je dezelfde toets maakt op de havo en het vwo, je op het vwo voor hetzelfde aantal goede punten vaak een lager cijfer krijgt. alles wordt gewoon net wat strenger beoordeeld. Tenminste, dat was bij mij toentertijd zo.

Op het vwo gaat het meer om inzicht en verbanden leggen tussen sommige onderwerpen. Vind ik zelf ook erg lastig!
Ik weet natuurlijk niet hoe jij leert.
Maar wat ik altijd doe is de tekst lezen, daarna een samenvatting van die tekst maken, die leren en dan opdrachten maken om te kijken of ik het echt begrepen heb…

Ik deed dat eerst ook nooit zo maar ik heb het nu echt wel nodig!

Je maakwerk heel serieus nemen. Ik weet niet of je dat al doet, maar ik ben iemand die altijd haar maakwerk een beetje afraffelt en als ik een opdracht niet gelijk snap, haak ik onmiddelijk af. Ik merk, dat als ik een keer besluit om mijn maakwerk serieus te doen, het veel makkelijker gaat. Ook zou ik altijd de diagnostische toets maken als die in je boek staat of als de leraar je er een geeft.
Op het VWO krijg je gewoon veel abstracte dingen en is inzicht een stuk belangrijker, opdrachten maken kan je helpen om dat inzicht te vergroten.

Ga naar je mentor, er zal op je school toch wel iemand zijn die iets doet met studiebegeleiding oid…?

Ik maak al-tijd samenvattingen, maar ik ben dan ook nogal een “visuele leerling”(wauw, wat een term. Bestaat dit uberhaupt? Mijn mentor noemt het zo. Anyway, maakt niet uit) Ik moet dingen zien voordat ik ze leer. Schrijf desnoods formules gewoon drie keer op. Misschien ook handig: gebruik “flashcards”. Dan schrijf je op de ene kant een term, woord, formule, whatever, en op de andere kant wat het betekent. En begin op tijd met leren! Dat helpt mij echt, ik heb superveel tijd nodig om alles te leren, maar dan haal ik het wel.
Wauw, ik voel me echt een nerd nu, haha.

Ik doe nu 4 havo. Ik wil ook graag verder gaan met 5vwo als ik zonder moeite 5havo af kan maken. Ik heb het er met mijn moeder over gehad en zij gaf mij een idee. Als ik het te zwaar heb op 5vwo en ik haal echt slechte cijfers dan kan ik me altijd nog in februari inschrijven op de HBO dus mijn tip is als je slecht blijft doorgaan zou ik als ik jou zou zijn mezelf in februari inschrijven op de HBO dan ben je maar een paar maandjes kwijt.
Eigenlijk een soort van een upje. Ik wens je in ieder geval heel veel succes en hopelijk haal je je VWO diploma uiteindelijk toch nog wel :slightly_smiling_face: