Slechte referentie - mijn exwerkgever heeft zonder toestemming zelf gebeld

NIEUWE WENDING! ZE HEEFT ZELF GEBELD ZONDER TOESTEMMING VAN MIJ, DAT HEEFT ZE MIJ VANMIDDAG OVER DE TELEFOON VERTELD!

Hallo Hallo,
Ik ga het kort proberen te houden. Ik had een aantal weken geleden gesolliciteerd voor de bbl opleiding verzorgende ig, via een instelling dus dan heb je een baan, en je studie die betaald word. Naja ik mocht op gesprek komen, en ze wilde graag dat ik solliciteerde voor verpleegkundige niveau 4 en vond het wel een mooie kans dus ik nam de kans aan. Ik mocht vandaag op tweede gesprek…
Ik had twee referenties op mijn CV staan en ik doe vrijwilligerswerk bij die zelfde instelling bij dementerende ouderen. Al vanaf juni zit ik daar en ik heb nooit gehoord dit doe je verkeerd of wat. Wel soms van dit moet je anders aanpakken maar ik had ook geen ervaring in de zorg dus ja ik was blij met die tips want ik doe graag dingen goed.

Ze hadden dus de eerste referentie gebeld en mijn vrijwilligerswerk. Mijn oude stagebegeleider was gewoon positief maar ook toen ik daar stage liep kreeg ik ook gewoon opbouwende feedback en werd mij geleerd hoe ik iets anders moest doen. Dus toen ik daar klaar was, was er ook gewoon vrij weinig aan mij op te merken. Volgens hem dan, hij had mij geapt nadat ze hem gesproken hadden. Maar goed, toen vertelde de vrouw van het tweede gesprek dat mijn vrijwilligerswerk niet positief was over mij, vooral hoe ik zou praten over de cliënten en dat ik mij negatief uit. Ik was verbaasd want als ik zo slecht was en gemeen waarom zouden ze mij dan nog daar in dienst hebben als vrijwilligster. Dus ze zei dat ik zei ja ik ga nooit van mijn leven konten wassen. Het enige wat ik mij kan herinneren is dat toen ik er net kwam, ik totaal geen beeld er bij had en hun vroegen geregeld de eerste paar keren waarom ga je dit niet doen, en toen zei ik ik weet niet of het verzorgen of mensen wassen wel wat voor mij is.

Uiteindelijk ben ik een keer met een vriendin meegegaan. Zij werkt bij een andere instelling als verzorgende IG en ze zei ook hoe kan je zeggen dat dit niks voor je is als je het nooit gedaan hebt. Dus ik mee, en zag inderdaad oh het valt allemaal reuze mee. Maar goed, ik heb mij verder nooit negatief geuit over de cliënten. En ik vind de opmerking ik weet niet of verzorgen of mensen wassen wat voor mij is erg breed. Ik heb niet specifiek gezegd mevrouw die en die op deze woning ga ik nooit wassen.

Maar goed, ik heb afgelopen jaren in een depressie gezeten, vorig jaar huilend aan de dokter gevraagd of ik mocht opgenomen worden op de paaz en het laatste half jaar gaat het echt super goed met mij. Iedereen merkt het aan mij, ik merk het aan mij. En ik ben ook altijd wel op mijn hoede van oh jee het gaat al wel erg lang goed, wat gaat er straks fout.

Ik ben zo boos, ik weet ook niet wat ik met die woede aan moet. Ik heb huilend mijn vrijwilligerswerk opgebeld en gezegd dat ik voorlopig niet meer kom, want het voelt even erg slecht. En toen vroeg ze waarom dus heb ik ook huilend verteld dat iemand van hun een slechte referentie heeft opgegeven over mij. Ze steunde mij gelukkig en was begripvol, en ze zei ik ga dit voor je uit zoeken want dit snap ik niet. Ze zei dat ik gewoon een goeie vrijwilligster was. Dus toen ik rustig was had ik haar terug gebeld, en ik zei ja bedankt dat je zo lief reageerde maar ik ben gewoon zo verdrietig. En toen vertelde ze dat het de teamleidster was die dat zei. De mevrouw van het gesprek zei letterlijk dat ze mij daar niet goed genoeg vonden voor de zorg. En tegen de collega die het voor me ging uit zoeken heeft ze gezegd dat ze bedoelde dat ik misschien beter met niveau 3 kon beginnen en daarna niveau 4 kon doen, en ze had ook die mevrouw gebeld om het een en ander recht te breijen want ik denk ook dat ze geschrokken was dat ik zo overstuur was.

volgens mijn zus mag je ook niet eens een slechte referentie geven. Maar ik ben ook gewoon zo boos, het voelt zo oneerlijk. Dit gaat over mijn toekomst. NIet zomaar een baantje als orderpicker of een krantenwijk. Als ik deze baan krijg, dan kan ik de uitkering uit, want ontvang momenteel aanvullende bijstand. Dan kan ik gewoon sparen en voor mijn gevoel kom ik dan ook verder in mijn leven dan met mijn diploma detailhandel. Het voelt gewoon alsof mijn toekomst als een kaarthuis in elkaar dondert.

Weet ook gewoon niet wat ik anders moet doen als ik niet aangenomen ga worden. Dit voelt gewoon als het laatste wat ik kan doen om mijn leven beter te krijgen

Ik heb hier allemaal niet zo veel verstand van. Maar wat een vieze, lage, klote actie om zo negatief over jou te zijn, nota bene vrijwilliger(?)swerk. Ik snap heel goed dat je daar niet meer naar terug wil en ik snap je woede.
Maar probeer toch rustig te blijven, je bent nog niet geweigerd. Misschien wordt je wel gewoon aangenomen! Zelfs als je niet wordt aangenomen is je toekomst niet voorbij. Er komen vast nog een heleboel mooie dingen op je pad.

Ja maar na jaren opleidingen doen en stoppen (4, 2 afgemaakt) dacht ik eindelijk dit is het. Mijn meest recente diploma is detailhandel maar het gaat zoooooo slecht met de winkels, dat ik nu ik 23 ben beter wat anders kan zoeken. En ik heb hier echt een jaar of langer of nagedacht, eindelijk de knoop doorgehakt, een mooie kans en dan dit.
En vrijdag gingen we nota bene nog uit eten met zijn alle, werd ik uitgenodigd voor een high tea met de bewoners en sinterklaas, ik stelde voor wat voor kerst te koken en dan blijkt dat ze toen al zn kut referentie had gegeven en gewoon aardig doen in mijn gezicht.

anders ga je toch gewoon niveau 3 doen? tussen 2 en 4 zit ook veel verschil

Ik heb al een opleiding afgerond op niveau 3. Vandaar dat ik niveau 4 zou mogen doen. Bedoelde in mijn eerdere post dat ik 4 opleidingen heb gedaan waarvan 2 afgemaakt.

ahh zo. vervelend. gaat ze je nu niet aannemen op basis van die slechte referentie? wel echt klote man

Ik ben nog niet definitief afgewezen maar ben bang van wel. Ik had gelukkig een hele goede referentie van mijn oude stagebegeleider gekregen en ze vonden dat ik het eerste gesprek goed gedaan had.
Maar ben bang dat ik toch niet aangenomen word… Heb de hele middag zitten janken, mijn ogen doen er nog pijn van

Ik heb niet alles gelezen, maar een slechte referentie geven mag niet.

Dat weet ik niet zeker, maar las op internet dat je niet verplicht bent om een referentie te geven en dat je ook in plaats van een slechte referentie gewoon kan zeggen nee ik ga er geen geven.

Heb je niet van tevoren gevraagd of ze een referentie wilden geven dan? Dan weet je ook een beetje wat je kan verwachten. Althans, ik ben dat zo gewend van mijn (bij)baantjes en de baantjes waarvan ik niet wil/niet nodig vind dat ze een referentie geven (denk aan bijv. eerste bijbaantjes als vakkenvuller enzo), geef ik gewoon niet op. Zo kan je dat een volgende keer eventueel voorkomen.

Dat je geen negatieve referentiën mag geven is natuurlijk onzin, hoe lullig ook mag dat gewoon. Gebaseerd op jou verhaal is het wel een naaistreek. Het komt rop neer dat dit achter je rug word gedaan want je hebt van die teamleider dit niet eerder gedaan. Persoonlijk zou ik eens een goed gesprek met diegene aangaan want je doet vrijwilligerswerk en dat word vervolgens blijkbaar door iemand in stank afgenomen.
En over je opleiding, gewoon even afwachten en je nog niet te druk maken over de uitslag die er nog niet is. En sowieso, er is niks mis met niveau 3 hoor. Maar je daar maar geen zorgen over!

Ik heb de teamleider nog niet gesproken. Maar dat ze vroegen kwam een beetje onverwachts. Ik had namelijk het eerste sollicitatiegesprek met twee personen dan van de organisatie, maar een daarvan was de locatiemanager van de plek waar ik vrijwilligster was. En zij vroeg aan het einde mag ik eventueel naar die locatie bellen? Dus ik zei ja dat mag van mij (ik had nooit negatieve feedback gekregen, dus dacht dat zit vast goed) en toen vroeg ze of ze de teamleider mocht bellen en toen zei ik nee je kan beter naar 2 andere vragen want ik heb misschien 3x gewerkt met de teamleider en dat is ook al een aantal maanden geleden.
Maar ze heeft toch de teamleider gesproken…

Maar heb nog niks gehoord of ik ben aangenomen of afgewezen. Denk zelf dat ik vandaag eens even bel, om te kijken hoe het er voor staat want ben echt letterlijk ziek van al deze stress. De teamleider zou nog wel contact met mij opnemen, maar dat heeft natuurlijk geen haast voor haar want heb nog niks van haar gehoord.

Klopt, normaal bespreek ik het ook altijd met een (ex)werkgever of ze een referentie willen geven, en baantjes waar ik geen goed gevoel bij had met het afsluiten van mijn contract heb ik ook niet gevraagd. Maar dit kwam nogal onverwachts, omdat ze er aan het einde om vroegen. Omdat ze de personen van de locatie waar ik vrijwilligster was ook kenden.

Ik ben dus niet aangenomen.

Je moet altijd vragen aan het bedrijf waar je een referentie van wil of ze een positieve referentie willen geven! Als je nee zeggen of je vraagt niks en je zet ze toch op je CV als referentie, ja dan heb je kans dat ze negatieve dingen gaan zeggen. Dat mogen ze gewoon doen namelijk. Sterker nog, het zou erger zijn als ze zouden liegen en net doen alsof je zo geweldig was terwijl ze je eigenlijk helemaal niks vonden.

Heb je het gevraagd, zeiden ze ja en hebben ze toch iets lulligs gezegd dan is dat echt super achterbaks van ze.

Ik heb ze niet op mijn CV gezet. Ze vroegen of ze mochten bellen en toen noemde ik twee specifieke namen die ze konden benaderen. Daarna hebben ze als nog de persoon benaderd waarvan ik gezegd heb dat ik daar nooit mee werk.
Maar ik heb nooit van hun gehoord dat ze niet tevreden waren over mij, werd ook mee gevraagd voor team uitjes, terwijl ik niet echt part of the team ben omdat ik geen volwaardige collega ben zeg maar… Vraag vaak genoeg feedback, want ben gewoon super onzeker en doe het liever meteen goed dan drie keer fout. Dus dan vroeg ik af en toe hoe ze over me dachten. En altijd dat ik dingen goed oploste, dat ik het goed deed etc.

Maar vind het gewoon erg jammer, bedoel als ze duidelijk negatief waren over mij dan was ik daar sowieso niet gebleven maar dan had ik ook geen toestemming gegeven dat ze een referentie mochten opvragen. Dacht gewoon dat ze het oprecht goed met mij meenden, maar dan zie je weer de ware aard van sommige mensen. Vind het ergste gewoon dat ze daar allemaal wisten dat dit veel voor mij betekende en ook voor mijn toekomst. En nu hebben ze dat gewoon verpest.
Ik heb zelf jaren lang met een depressie getobd en vorig jaar zo erg ingestort dat ik huilend aan de huisarts vroeg of ik naar de paaz mocht voor een opname. En het gaat eindelijk zo goed! Ik heb weer oprecht zin om te leven, om door te gaan met mijn leven, wat te doen met mijn leven. Om te werken. En dan krijg je z’n klap.
Ik ben wel blij dat ik hulp heb gezocht en nog steeds krijg op de paaz, als dit vorig jaar was gebeurd was ik misschien wel zo labiel geweest dat ik mijzelf wat zou aan doen. Ik voel me nu op dit moment ook niet meer boos of verdrietig. Heb er niet om gehuild. Ik ga niet met de pakken neer zitten en ga gewoon nu solliciteren bij andere dicht bijzijnde steden en thuiszorg organisaties in de buurt.

En ga deze ‘baan’ op mijn CV veranderen als was vrijwilligster bij deze organisatie, naar vrijwilligster geweest met dementerende ouderen. En als ze ooit vragen waar en of ze een referentie mogen vragen dan zeg ik lekker nee, ze doen het maar met de referenties die op mijn CV staan en mij wel steunen en een positieve referentie geven.

Wat een naaistreek dat ze een slechte referentie geeft terwijl je vrijwel niet met haar werkt.

OKE HET HEEFT DUS EEN ANDERE WENDING GEKREGEN.
De teamleider heeft mij vanmiddag gebeld en ze heeft zelf gebeld! Die instantie heeft zij zelf gebeld omdat ik niveau 4 niet aan zou kunnen. Die instantie heeft haar gewoon nooit gebeld. Zij heeft zonder overleg over mij gebeld.

Huh wtf, hoe gaat het nu verder dan?

Ik heb een hele mooie mail gestuurd naar die instantie, hoe de vork dus echt in de stil zit en dat ze dus nooit objectief met mij het gesprek zijn ingegaan. En ze hebben tegen die teamleider gezegd dat ze mij niet gaan aannemen omdat ik emotioneel zwak overkwam omdat ik zo overstuur raakte nadat die bom gedropt werd van hee ja ze zeggen dit over je.

Dus ja heb gevraagd of ze mij nog een kans willen geven enzo, maar ik reken echt nergens op.
Ben ook al met het juridisch loket over en weer aan het mailen wat mijn rechten zijn, of ik eventueel recht heb op een schadevergoeding, of op een nieuwe sollicitatie procedure die wel eerlijk verlopen, of ik aangifte kan doen van smaad dus ben even ook bezig met wat zijn mijn rechten hier in. Ben ook veel aan het googlen maar daarmee kom ik ook niet ver.