Hai,
Ik wou mijn probleem even kwijt, namelijk:
Ik ben nogal slecht in gesprekken voeren.
Ik heb altijd dat het stilvalt, voornamelijk bij jongens en bij meisjes die veel over zichzelf praten. Zo heb ik ook een vriendin waarmee ik vaak naar hockey fiets, die houd van over zichzelf praten. Ik ben dus vaak stil. Bij jongens is het echt heel erg storend. Ik weet nooit waar ik nou over moet praten met een jongen. Ik weet dat het niet alleen aan mij ligt, maar dat iemand anders ook moeite kan doen om het gesprek verder te laten lopen, maar ik wil het zelf ook graag kunnen. Hebben jullie aub wat tips voor me?
Alvast bedankt x.
Hier heb ik ook last van. Ik begin dan vaak over school, huiswerk of weekenden. Dat zijn onderwerpen waar je vaak wel wat over kunt praten.
Om aardig gevonden te worden hoef je helemaal niet goed te kunnen praten. Mensen die naar anderen luisteren en geïnteresseerd zijn in anderen worden over het algemeen aardiger gevonden dan mensen die veel over zichzelf praten.
Wat ik probeer te zeggen: gebruik je ‘handicap’ in je voordeel.
Stel geïnteresseerde vragen aan de ander en reageer hier op. Misschien lukt dat?
Wat ik altijd doe als het gesprek stilvalt: vragen.
Vul ieder gat op met nog 'n vraag. De meeste mensen vinden het erg fijn om over zichzelf te praten en te antwoorden op vragen
Jkan het idd opvullen met vragen zoals iemand hierboven zegt, maar pas dan op dat het geen vragenvuur wordt; puur vragen om het vragen… En zonder echt op de antwoorden te reageren…
Maar stel een vraag, en ga door op het antwoord, en luister gewoon heel actief, zodat je echt gedesinteresseerd over komt,. Dus kijk die ander aan, knik af en toe, maak hmm geluidjes, laat merken dat je echt luistert! Omdat je dan echt geintreseert overkomt gaat die ander ook automatisch echt interessante verhalen vertellen , zodat het wel een echt leuk gesprek wordt
.
Als een gesprek niet goed loopt komt het van beide kanten niet, dus als jij de hele tijd probeert te praten en het is nog steeds stil, stop je het gesprek gewoon, want dan komt het ook van de andere kant niet.
Ik heb meestal gewoon een paar gespreks onderwerpen in m’n hoofd. School, vrienden, relaties, wie ze wel en niet kennen, familie. En uiteindelijk kom je wel op iets wat jullie gemeen hebben en waar je gewoon vlot over kunt praten.
Ik heb dat ook vaak. Dat geeft soms een nogal ‘awkward’ gevoel als je bij iemand staat te wachten of gewoon zomaar. Ik probeerde vaak om mezelf een houding te geven toch het gesprek op gang te houden ook al was ik niet helemaal mezelf (ik bedoel dan ga je soms geforceerd iets zeggen om maar iets te zeggen). Maar dat doe ik niet meer. Als zij ook geen gesprek op gang willen houden ofzo nou dan is het maar jammer en ben ik stil. Beter dan een beetje oppervlakkige praatjes houden waarin ik me toch niet op mn gemak voel!
Misschien is dat voor jou ook wel hetzelfde. Je gewoon realiseren dat je niet perse hoeft te praten. Als je echt helemaal jezelf bij een ander kunt zijn komt het vanzelf. En anders duurt dat misschien gewoon wat langer ofzo.
Echt super bedankt allemaal! Dit zijn nou typisch reacties waar ik iets mee kan! Ik begrijp het nu beter. Bedankt allemaal daarvoor, jullie hebben me er erg mee geholpen