slechte eter als puber

Hoi,

Ik ben 15 en een hele slechte eter. Ik lust weinig groente en heb het gevoel dat ik daardoor te weinig vitaminen binnen krijg.

Ik lustte nooit groenten toen ik klein was en dan kookten m’n ouders altijd iets anders, hierdoor heb ik de groenten nooit echt ‘leren’ eten. Als ik iets nieuw wilde proeven en het niet lustte werd mijn vader heel boos, hierdoor vind ik het nu ook lastig om nieuwe dingen te proeven omdat ik bang ben dat hij boos wordt.

Ik weet dat dit kinderachtig is, maar het lukt me gewoon niet om mij er overheen te zetten.

Hebben jullie misschien tips over hoe ik meer groenten kan leren eten??

Kan je niet groenten eten op bijv. je kamer/in je eentje?

Daarnaast is het een kwestie van doorzetten. Ik vind veel dingen niet echt lekker, maar ik eet ze wel. Ik heb jarenlang nooit groentes gegeten en rond mijn 16e besloot ik dat het anders moest.

Of je iets lekker vind hangt ook heel erg af van de manier waarop het bereid is. Mss kan je zelf eens koken, zo kom je ‘in aanraking’ met de producten. Wij hebben wat groentes in de tuin staan, en ik vind het zelf heel leuk om het dan te zien groeien. Zo weet je wat je eet. Mocht je vader boos worden, probeer dan te vragen waarom hij boos is. Je bent juist super goed bezig met willen veranderen, en dingen proeven en niet lekker vinden horen daar nu eenmaal bij!

Hey. Tot min 14e lustte ik maar een paar dingen (friet, gebakken aardappels en boterhammen. Ik luste enkel worteltjes als groente. Ik lustte zelfs geen komkommer of sla)
Ik ben gaan proberen bij andere mensen te proeven omdat ouders vaak op 1 specifieke manier hun eten maken.
Mijn moeder doet bijvoorbeeld aan alles platkoken tot het snot is.
Nu ben ik groot liefhebber van groenten.

Probeer het bij andere mensen en probeer het eens als je alleen thuis bent of zo.

Ik ben zelf een makkelijke eter, maar inderdaad wat hierboven ook la gezegd wordt: maak iets eens op een andere manier. Wat je misschien niet gekookt lust, vind je misschien wel lekker uit de wok met een lekker sausje of kruiden erop.

Ongeveer elke 7 jaar veranderen je smaakpapillen waardoor je meer dingen lekker vindt, en je moet iets ongeveer 10 keer eten voordat je het echt lekker vindt. Dus kwestie van proberen en doorzetten!
Kun je niet gewoon met je vader overleggen? Dat je graag weer eens wat nieuws wil proberen maar dat je bang bent dat hij boos wordt? Dan heeft hij er misschien wat meer begrip voor.

Hoi allemaal! Thanks voor alle tips, ik ga ze zeker uitproberen! Ik kook zelf wel al af en toe, maar dat is altijd precies hetzelfde dus ik ga daarin iets meer experimenteren.