slechte cijfers

HOi,
Ik haal de laatste tijd hele erge slechte cijfers.
Mijn moeder en ik zaten te denken dat ik verkeerd leer ofzo maar ik weet het zelf ook niet
Hoe leren jullie voor:
Engels
Natuurkunde
Scheikunde
Aardrijkskunde
Maatschappijleer
Biologie
:flushed:

Voor Engels ligt het er helemaal aan wat voor toets het is. Voor grammatica/woordjes geldt stampen, stampen en nog eens stampen. Voor leestoetsen is het handig sowieso veel Engels te lezen en te oefenen met oude examens. Voor de exacte vakken als Scheikunde, Natuurkunde en Biologie geldt om er echt heel veel mee te oefenen. Leer natuurlijk ook de begrippen en de theorieën, maar het toepassen ervan is belangrijker dan het op de letter kennen. Aardrijkskunde is weer puur begrippenleer en de connecties ertussen begrijpen. Bij de sociaal/politieke onderwerpen als globalisering helpt het om gewoon bij het meest algemene begrip te beginnen en dan aan jezelf een soort verhaaltje te vertellen waarin je de andere begrippen verwerkt, aangezien ze vaak veel met elkaar te maken hebben. Dit kun je ook doen voor de natuurgeografische onderwerpen als luchtdruk en verwering, want zo’n natuursysteem zit al helemaal in elkaar met verbonden termen. Begin bijvoorbeeld bij het ontstaan van een berg, dan verweert die berg, dan komt het in de rivier etc. Maatschappijleer heb ik zelf nog niet, maar ik zou gewoon het nieuws volgen en proberen de lessen hiermee te verbinden om het zo in perspectief te kunnen zien en het met de realiteit te kunnen verbinden. Begin sowieso voor een proefwerk minimaal drie dagen van tevoren, deel de stof in stukken en op de laatste dag herhaal je alles zodat je niet nog nieuwe stof last minute erin hoeft te stampen. Hopelijk heb je hier wat aan!

Eigenlijk heeft iedereen zijn eigen manier hoe die het beste leert, bij mij is het gewoon vaak herhalen. Maar wat over het algemeen vaak helpt is hardop uitspreken, vaak overschrijven, samenvattingen maken. En de een leert beter met muziek de ander niet. Maar als jij er wel veel tijd aan besteedt en het lukt je echt niet kan het zijn dat het niveau te hoog voor je is, je zou als je een paar onvoldoendes hebt bijlessen voor die vakken kunnen nemen, maar als echt alles een probleem is zou ik me afvragen of een niveautje lager niet beter voor je is.

Ik leerde Engels woordjes door over te schrijven en op te zeggen, maar ik ben altijd goed geweest in Engels.
Natuurkunde en scheikunde is het een lijstje van de formules, weten wanneer je wat moet doen en veel oefeningen maken. Bètavakken vereisen kilometers.
Aardrijkskunde is begrippen en inderdaad verbanden. Leer processen ook uit je hoofd. Ik had voor m’n aardrijkskunde CE enkel begrippen en processen geleerd en de regiomodules globaal, en ik had een 8,9.
Maatschappijleer is hetzelfde voor mij als geschiedenis leren, lijstjes en lijstjes maken, belangrijke dingen overschrijven etc.
Biologie heb ik nooit gehad.

Hi Annika!

Ik vind studeren ook erg moeilijk, er zijn gewoon zoveel leukere dingen! :beer:

Wat me wel heel erg geholpen heeft is een studietool die eFaqt heet. Hier worden verschillende studiemethodes gebruikt. Welke allemaal weet ik zo niet meer maar ze helpen me iig wel!

Leren is zeer lastig. Het is ook lastig om de juiste manier te vinden omdat dit voor iedereen anders is.

Talen pakte ik zo aan:

• blokjes van 5 woordjes maken
  • blokje 1, 5x overschrijven
  • blokje overhoren
  • Blokje 2, 5x overschrijven en blokje 1, 1x
  • Blokje 1 en 2 overhoren.
  • blokje 3, 5 x overschrijven en blokje 1 en 2, 1x overschrijven
  • blokje 1 t/m 3 overhoren.

Na 5 blokjes nam ik altijd een korte pauze en mocht ik 1 liedje luisteren ofzo.

Als ik foutjes maakte, accentueerde ik ze met zo’n markeerstift.
Zo zat ik dus hele dagen te leren. Hierdoor raakt je schift wel snel vol dus ik raadt je aan hier aparte (goedkope) schriften voor te kopen.

Bij exacte vakken vond ik het minder moeilijk
Ik vond dit gewoon makkelijk.
Wat ik deed was:

• Ezelsbruggetje bedenken voor de formules die ik moest leren.

• Leer goed wat die formules betekenen.
    (P = U * I) —> Weet waar je wat in moet vullen. Wat is de eenheid van P, wat is de eenheid van U en wat is de eenheid van I.

• Schrijf op je blaadje bij een vraag altijd: Wat weet ik uit het verhaaltje, Wat willen ze weten.

Door dit op de schrijven weet je welke formule je moet gaan toepassen.
Stel je weet P en I en je wil U, dan kan je de bovenstaande formule gebruiken.

Voor andere vakken heb ik niet echt hele spannende tips
Ik las gewoon altijd samenvattingen en oefende her en der wat op 't internet.