Slechte cijfers in de proefwerkweek

Hoi!
Ik zit nu in 4VWO en doe NGNT. Ik heb afgelopen week toetsweek gehad, alleen mn cijfers die ik tot nu toe gekregen heb vallen vies tegen. Zo heb ik bijvoorbeeld voor nederlands een 4,3, voor engels een 3,9 en voor natuurkunde een 4,7. :cold_sweat: :cold_sweat: Ik heb gelukkig wel een voldoende voor frans en scheikunde. Vorig jaar haalde ik met gemak goede cijfers.
Heeft iemand een idee hoe ik het deze periode aan moet pakken om m’n cijfers te verbeteren? Hoe kan ik mijn huiswerk plannen enzo?

Alvast heel erg bedankt! :upside_down_face:

Vervelend van je cijfers! Toen ik van 3 naar 4 vwo ging, vond ik het best een omslag en haalde ik de eerste toetsweek lage cijfers. En dat was ik niet gewend, ik weet niet of jij het ook ervaart als een omslag in moeilijkheid en vooral hoeveelheid? Bij mij lag het er grotendeels ook aan dat ik moest wennen aan de andere manier van vragen op toetsen, hiervoor heb ik geen speciale tips, maar went vanzelf denk ik! Wat wel belangrijk is om je leerwerk goed te verdelen over de weken, dan heb je tijd om dingen te vragen waarop je vastloopt en beklijft het ook beter! Hiermee bedoel ik dus ook netjes je huiswerk maken, misschien dat je dat al wel deed hoor :wink: Wanneer je een vak echt niet snapt kan je misschien terecht bij een klasgenoot die er juist goed in is en anders moeten je docenten altijd bereid zijn extra uitleg te geven. Een laatste tip is om goed te kijken naar je teruggekregen toetsen, waar zitten de fouten? Inzicht , echte feiten , slordigheid?

Hopelijk kan dit een beetje helpen, succes!

Heel erg bedankt! Ik ervaar het inderdaad als een hele grote omslag. We krijgen veel zelfstandigheid en ik vind het moeilijk daar goed mee om te gaan. Ik denk als snel: ze kijken toch niet of ik m’n huiswerk maak, dus dan doe ik het niet. Ik ga zeker proberen om dat deze periode wel (altijd) te doen. De hoeveelheid is inderdaad ook ineens veel meer!

Ik zit ook in 4V met hetzelfde pakket als jij. In mijn jaarlaag hoor je op het moment ook veel slechte cijfers vooral voor natuur- en scheikunde, wisb en Engels. Ik vind het zelf ook wennen, de stap van de onderbouw naar de bovenbouw. Misschien zou je kunnen proberen om samenvattingen te maken(als je dat niet al deed), en optijd te beginnen. Als je de tijd hebt, is het handig om voor elk vak 4 a 5 dagen van te voren te beginnen, en dan elke dag een beetje zodat je de dag voor het proefwerk geen stress hebt, en voldoende nachtrust. Bij wiskunde en natuurkunde helpt het ook om bijvoorbeeld de afsluitingsopdrachten nog een keer te maken, en goed door te nemen.

Graag gedaan! En er is hoop hoor, de toetsweek erop had ik al stukken betere cijfers. Maar juist door de hoeveelheid is het huiswerk bijhouden zo belangrijk. Het loont echt!

Samenvattingen maken is een goed idee ja, bedankt!

Ik zit in 2 VWO (niet vergelijkbaar, maar okay) en ik heb ook moeite met de toetsweek. Als ik bijvoorbeeld 2 toetsen in een week heb, dan haal ik meestal een 7 of 8, omdat ik dan gewoon de tijd heb om te leren. Ik heb nu al twee cijfers terug en het zijn alle twee een onvoldoende, dus eigenlijk is mijn tip om heel erg vroeg te beginnen, zodat je genoeg tijd hebt. Meestal begin in dan 3 weken van te voren (misschien wel heel vroeg, maar het is wel heel handig en je ziet de vooruitgang aan je cijfers)