Hey,
Ik ben nu vijftien, mijn oudere zus is achttien en mijn jongere zus is net veertien. Ik kan het altijd erg goed vinden met mijn jongere zus, maar ik heb een vreselijk slechte band met mijn oudere zus. We praten nooit, en als we praten kraakt ze me eigenlijk meer af. Ze is een beetje betweterig, ik heb ook het gevoel dat ze op me neerkijkt aangezien ik vmbo-t doe en zij tweetalig vwo. Dit jaar gaan we beide afstuderen, ik heb nog helemaal geen idee wat ik wil doen, en zij gaat waarschijnlijk geneeskunde doen. Ik heb nooit een goede band gehad met mijn zus, als we bijvoorbeeld samen alleen in een auto zitten zeggen we niks en hangt er een doodse stilte. Ik wil eigenlijk niet echt met haar praten, ze kibbelt dan toch alleen maar. Volgens haar ga ik te weinig uit en zijn al mijn vriendinnen tutjes. Ik word dan ook boos en uiteindelijk verslechtert onze band dan alleen toch maar verder. Het klinkt misschien dom maar ik heb gewoon tranen in mijn ogen nu ik er over schrijf. Al mijn vriendinnen hebben een super goede band met hun zus, terwijl ik helemaal niks over haar leven weet en wat ze doet. Het grootste deel van ‘leuke jeugdherinneringen’ heb ik eigenlijk alleen maar met mijn jongste zusje.
Ik heb al geprobeerd om een gesprek met haar aan te gaan, maar ze blijft me dan een beetje afwijzen/negeren. Vaak zit ze op haar telefoon en negeert ze me gewoon, of ze zegt: ik heb nu geen tijd, ik moet huiswerk maken. Ik snap dat ze het druk heeft, maar ik heb het gevoel dat ze eigenlijk gewoon geen zin erin heeft om met mij te praten.
Ik durf het eerlijk gezegd niet echt tegen mijn ouders te vertellen. Ik ben bang dat ze me snitcherig vindt als ik erover tegen mijn ouders begin en dat het onze band nog meer verslechtert.
Nu gaat ze dus binnenkort op kamers, en dan zal ik haar dus waarschijnlijk lang niet zien. Ik weet dat het slecht klinkt; maar ik ben best blij dat ze weg gaat. Veel vriendinnen vinden het raar dat ik er zo over denk; ‘het is toch je zus?’
Ik weet nu niet echt wat ik moet doen; Moet ik blijven proberen een gesprek met haar aan te gaan? Of moet ik gewoon accepteren dat het nooit echt een geweldig goede band gaat worden?