slecht slapen.

hij wil niet meer citeren, dan maar zo
dat is een veel beter tijdstip, je hebt dan nog tijd genoeg om even rustig wat anders te gaan doen, waardoor je slaapritme waarschijnlijk wel op gang komt.
probeer het eens, niet geschoten is altijd mis;-)

een warm bad nemen en dan een glaasje warme melk?

Inderdaad, wat 98765 zegt. Je moet het niet voor het slapen gaan doen, want daardoor wordt je juist actief en dat moet je niet hebben voor het slapengaan :slightly_smiling_face: Doe het voor het eten ofzo, dat zal misschien wel helpen! Succes :slightly_smiling_face:

Probeer zeker een uur voor het slapen gaan te ontspannen, zoals op de bank tv kijken of nog beter; lezen.
&geen zware gesprekken voeren (voorkomt piekeren als je moet slapen).

Die sit ups, (spier oefeningen toch?) moet je niet voor het slapen doen. Doe dat beter om 7 of 8 uur.

Verder geen cafeïne nemen, theïne, te veel suikers en andere voedingsmiddelen die een actieve invloed hebben.

Meer tips heb ik niet. Sorry (:

Oja, slaap thee van Zonnatura werkt best goed om te ontspannen.
Best prijzig misschien, maar het werkt beter als die goedkope zooi.
:slightly_smiling_face:

Bedankt!

melatonine werkt echt supergoed! ik kon eerst ook niet slapen, rond een uur of 2… en dat is niet meer echt prettig als je er om 7 uur uitmoet… Nu neem ik het 2 uur van te voren in, en slaap ik binnen een half uurtje? met hoeveel pilletjes je neemt moet je even proberen, maar niet teveel xd, want anders kom je je bed niet uit…

mijn nacht rust is juist verstoort om dat ik oooit een soort slaapmiddel moest nemen , ik heb altijd al slecht geslapen en had er toen niet echt last van ,… toen ik die medicijenen in nam sliep is als een roosje … maar was ik overdag niet vooruit te branden , toen ben ik na 2 jaar gestopt , sinds dien is het geen uitzondering dat ik maar 2/4 uur slaap op een nacht… ik weet het het is ziek … maar op passen met slaapmiddelen … uit eindelijk kan je niet meer zonder … maar die lichaams eigenstof die je gewoon zonder recept kan kopen bij de drogist kan geen kwaad denk ik

Ik slaap al een hele tijd slecht, maar zeker de laatste tijd door stress.
Dus binnenkort ga ik gewoon eventjes langs de huisarts, melatonine-receptje vragen…

Melatonine! :wink:

Melatonine is een natuurlijke stof in je hersenen. Als het donker is, weten je hersens dat je moet gaan slapen. Ze krijgen dan hulp van die stof en zo word je moe! Als je melatonine te kort hebt, slaap je slecht.
Bij de huisarts kun je er gewoon om vragen. Meestal wel extra bijbetalen. Een pilletje halfuur van te voren innemen door 'm onder je tong te leggen en op te laten lossen.

Mensen Mensen! Een pilletje hiervoor en een pilletje daarvoor is echt slecht voor je lichaam. Je raakt er aan gewend en kan niet meer zonder. Ik kom zelf uit het onderzoek van de hersenen en kan jullie vertellen dat er ook een andere manier is om melatonine aan te maken en ja zonder pilletje!
Je hersenen en met name het gedeelte waar melatonine werkt, heeft een dag en nacht ritme. Het ideale zou zijn dat de activiteit in dat gebied overdag hoog is en 's nachts nul. Wat blijkt nu, veel mensen hebben ook 's nachts activatie in dit gebied en dat zorgt voor een onrustige slaap.
Wat kun je ertegen doen?
Uit onderzoek is gebleken dat genoeg licht overdag (dus genoeg licht op school en thuis als je ergens mee bezig bent, dus niet achter je pc in een stoffig donker hok) ervoor zorgt dat je dag nacht ritme wordt verbeterd. Zo verkrijgt dat gebied in de hersenen minder activatie in de nacht oftewel betere nachtrust. Dit onderzoek is uitgevoerd bij twee verzorgingscentra waar ouderen moeite hadden met slapen. Bij de een hadden ze de lichtintensiteit overdag verhoogd en de andere niet, en jawel hoor: waar er beter licht was ging de nachtrust meteen omhoog!
Wat nog meer?
Het blijkt ook nog eens dat dit een van de factoren die een trigger is voor Alzheimer. Dus te weinig licht zorgt eerder voor Alzheimer dan genoeg licht overdag…alhoewel er natuurlijk nog 20 andere factoren bekend zijn om Alzheimer op te wekken.

Dus:

GOUDEN TIP: ZORG OVERDAG VOOR GENOEG LICHT, ZOWEL OP SCHOOL ALS THUIS!!!