slecht slapen.

Hoi,

Ik kan de laatste tijd (ca. 3 maanden) erg slecht in slaap komen en vaak is dit in het begin van de week op zondag en maandag. Hebben jullie misschien tips om beter in slaap te kunnen komen?
Ik ben ook al naar de dokter geweest hiervoor maar die vertelde ook niet echt iets nuttigs. :frowning_face:

Je dokter kan melatonine voorschrijven, en dit kun je ook gewoon bij de drogist kopen (al is het bij de drogist minder sterk) :slightly_smiling_face:

eh, proberen elke dag rond hetzelfde tijdstip te gaan slapen…
voordat je gaat slapen ook niet teveel actieve dingen doen.
verder weet ik het niet zo goed.

schijnt trouwens dat bananen zorgen voor extra stimulatie van melatonine (je natuurlijke aanmaak dan) xD

Ga je in het weekend laat naar bed? Dan moet je lichaam er op zondagavond en op de avonden van het begin van de week nog aan wennen dat dat niet meer hoeft.

In het weekend verander je je ritme zegmaar, en je lichaam moet dan langzaam weer omschakelen.

Ik lust geen bananan --’

Komt door het weekend. Dan heb je altijd een ander ritme. Ik wordt bijv. op zondag altijd om 12uur pas wakker, dan kan ik niet om 11uur savonds weer in slaap vallen… gewoon proberen je ritme aan te houden die je doordeweeks hebt!

oké dankje.

Ik ga meestal doordeweeks tussen 10 en 11 naar bed.
En in het weekend wel 2 uur later misschien is het dat dan.

ik slaap op zondag altijd uit, waarna ik zondagavond uren kan liggen draaien. omdat ik vanmezelf een erg slechte slaper ben(altijd geweest) heb ik bij de huisarts slaappilletjes gekregen. Voor het naar bed gaan neem ik daar 2 van, tandenpoetsen e.d. en dan even liggen lezen oid en na een halfuurtje kan je je ogen niet meer open houden. Dit alleen als ik al weet dat ik klaarwakker ben en ik dan voor 3 uur niet slaap, als ik moe ben neem ik deze niet. het is soms dus maar 1 x per maand oid. dat ik ze neem, ze zijn nogal ‘verslavend’

jammer haha

Drink misschien wat melk voor je gaat slapen?
Of doe iets ontspannends zoals een bad nemen of lezen.
En ja probeer je slaapritme altijd gelijk te houden, ga dus niet veel later slapen in het weekend dan door de week en dan lukt het wel om in te slapen :slightly_smiling_face:

Doe je veel op zondag? Want misschien doe je de hele dag niks op zondag waardoor je niet moe bent. Kan je niet gaan sporten ofzo? Geen idee of het helpt, maar ik kan ook nooit slapen als ik de hele dag niks heb gedaan…

dankje iedereen.

je hebt bij de drogist van die ontspannende (bad)e, van kneipp bijvoorbeeld.

In het weekend niet veel later naar bed gaan dan dat je doordeweeks doet, dan moet je lichaam weer aan je dagelijkse ritme wennen

Ik sport bijna elke dag voor het slapen gaan.
Want op bed doe ik altijd 200 sit ups.

we hebben een oorzaak, als je je zo gaat inspannen denkt je lichaam dat je wakker moet blijven.
misschien is het een idee om dat een tijd voor dat je naar bed gaat te doen en daarna nog even wat ‘rustigs’ gaat doen, zoals even rustig douchen oid?

oké zal het proberen. Als ik dat bijv. 1 uurtje na het eten doe kan opzich ook wel ofniet?

dat is een veel beter tijdstip, je hebt dan nog tijd genoeg om even rustig wat anders te gaan doen, waardoor je slaapritme waarschijnlijk wel op gang komt.
probeer het eens, niet geschoten is altijd mis;-)