Slecht slapen

De laatste paar weken slaap ik echt super slecht. Normaal sliep ik in een keer door maar nu word ik vaak wakker en kost het me heel veel tijd om weer in slaap te komen. Sinds de winter tijd is ingegaan word ik ook automatisch een uur te vroeg wakker en kan ik niet meer slapen.

Me moeder zei dat ik gewoon wat vroeger naar bed moet gaan etc maar dat helpt ook niet, hoe vroeg ik ook ga slapen ik blijf onrustig slapen en moe wakker worden. Heeft iemand enig idee hoe dit (ineens) komt en wat ik er eventueel aan kan doen?

Slaapthee, slaappillen, lezen voordat je gaat slapen

Slaappillen is inderdaad niet goed. Ik weet niet hoe oud je bent? Maar als het goed is geven ze behalve in extreme gevallen geen slaappillen mee aan jongeren.
Wel zijn er natuurlijke slaappillen die je rustig maken, misschien werkt dat?

ik heb dat vaak als ik overdag veel stress heb of bijvoorbeeld als er heel veel nieuwe dingen zijn, weet niet of dat bij jou het geval is natuurlijk.

Wat ik gebruik is melatonine en het werkt echt perfect. Het is een natuurlijke stof (je maakt het zelf aan) waardoor het in principe niet slecht voor je is en je kunt er niet verslaafd aan raken.
Ik gebruik zelf 3 mg, er zijn heel veel verschillende doseringen maar bij mij hielp minder echt niet.
Melatonine is iig echt een aanrader!

slaap pillen raad ik ook sterk af. ik had veel verschillende pillen met hoge doseringen en daar kom je niet zo snel weer van af. ik zou ook zoals hier boven gaan lezen of eventueel muziek luisteren. (:

Thee is juist af te raden vlak voordat je naar bed gaat. Er zitten stofjes in die je hersenen wakker maken. Dus tenzij je een echte ‘slaapthee’ hebt, moet je dat niet drinken. Warme melk kan wel. Wat ook helpt is om een uur van te voren geen televisie meer te kijken en te stoppen met computeren. Het licht van die schermen activeert namelijk je hersens, waardoor je wakker blijft. Een muziekje opzetten kan ook helpen, je kamer helemaal donker maken of van tevoren douchen. Daar ontspan je ook van. En anders heb je altijd nog homeopathische pilletjes om te ontspannen, maar sowieso moet je pillen alleen nemen in overleg met je dokter en nooit uit jezelf.

Als het echt aanhoudend is kan je bij de huisarts misschien een recept voor Melatonine aanvragen. Ik kan niet meer zonder.

Ik ook niet , ik neem ze al jaren en nog nooit zonder gedaan. Heb er nu nog een soort van slaapmiddel bij van Vitotaal omdat alleen melatonine niet werkt voor mij. Kan je gewoon bij de DA halen.

Als ik s’nachts wakker moet ik altijd even lopen, want anders kan ik niet in slaap komen. Misschien een idee als je wakker word om dat ook te doen? Dan loop je naar de badkamer voor bijvoorbeeld een glaasje water of om naar de wc te gaan.

Voor de rest als je niet in slaap kan komen ga dan vooral niet iets doen. Blijf gewoon met je ogen dicht liggen. Dan rust je ook uit. Spelen met je mobiel of staren naar een digitale klok zorgen er alleen voor dat je minder moe wordt, want met licht maak je geen melatonine (stof die je nodig heb om in slaap te komen) aan.

Ik zou persoonlijk geen melanine nemen. Als je er eenmaal aan begin maakt je lichaam ook steeds minder aan waardoor je steeds zwaardere moet slikken en ervan af komen is echt heel moeilijk.

Ook kan je het beste op vaste tijden naar bed en opstaan. Zo wen je lichaam er aan en dan rond de tijd dat je naar bed moet begint je lichaam al met melatonine. Ook werkt het goed als je halfuur voor het slapen gaan een vast ritme heb en lichtgevende schermen ontloop (lees bijvoorbeeld een boek).

Belangrijk: Een vast slaapritme.
Ga na hoeveel slaap jij nodig hebt, en slaap niet veel meer dan dat. De een heeft wonderbaarlijk genoeg slechts 6 uur nodig om uitgerust het uit bed te stappen, terwijl de ander meer dan de gemiddelde 8 uur nodig heeft.

Ga door de week rond dezelfde tijd naar bed, en stap ook rond dezelfde tijd weer uit bed. Waarschijnlijk denk jij in de weekenden ‘Ach… Ik heb meer slaap nodig’, doordat je slecht slaapt, waardoor je langer in bed blijft liggen. Oftewel, 's avonds kun je weer moeilijk slapen, omdat je 's ochtends nog wat extra slaap hebt bijgetankt.

Probeer komend weekend eens om niet al té laat naar bed te gaan, en op tijd het bed uit te stappen.

weet je dat zeker? ik gebruik het namelijk al vrij lang en ik weet zeker dat als ik het een tijdje niet slik (wat ik heel af en toe doe) dat het dan niet anders is dan voordat ik melatonine slikte.

Ik denk wel dat het per persoon verschilt en natuurlijk aan hoe zwaar het is. Mijn broertje heeft wat sterkere gehad, omdat hij door zijn ADHD niet rustig genoeg in zijn hoofd word om te slapen. Hij moest van de dokter afbouwen met de sterkte zodat hij er uiteindelijk zonder kon slapen. Dat duurde ongeveer een jaar om af te bouwen, maar toen hij nog die sterkere had en hij het vergat zat hij nog recht op in bed om 1 uur terwijl hij normaal om 9 uur al lag te slapen.

Die versie die je zonder recept kan halen bij de drogist zijn zo lage dosis dat je daar (waarschijnlijk) geen problemen over hoef te maken.

Totaal ander advies, maar ik spreek uit eigen ervaring : check je bed eens. Misschien is je bed of matras kapot en dat verneukt echt je slaap.

Uitgerekend ik ben als ik niet kan slapen altijd wel in bed op mijn laptop of mobiel aan het klooien.

Op YouTube ontdek ik voor het slapen gaan altijd de meest bizarre en obscure (instrumentale) muziekvideo’s.

Zoals dit bijvoorbeeld wat ik nu op de koptelefoon luister…

Klaus Schulze - Body love

En als dat niet genoeg is is er ook nog een girlscener die mij telkens snachts probeert te verslaan onder het motto ‘‘Wie blijft snachts het langste online op GS’’ Maar ik zie haar nu niet meer op de online ledenlijst staan, en het is pas 04:00 uur geweest. ::slightly_smiling_face:

Ja dit. En tumblr. Het internet slaapt nooit, en ik nu ook niet :’)

Oei, nu wordt het menens. Dit doet mij denken aan een topic in het audiofreaks forum (subforum Grand Café) waarin een wedstrijd gehouden werd onder de doorgaans mannelijke leden ‘‘wie het langste online kon blijven’’. Daar mijn ex vriend vaak nachtdienst had, zat ik vaak onder zijn account daar als enige vrouw in dat topic de hele nacht te posten. Uitendelijk heb ik die stoere kerels daar tegen 05:30 uur allemaal verslagen, omdat ik op gegeven moment nog als enige lid nog online was. Ze schreven die bitch is niet uit dit topic weg te slaan, ze verslaat ons nog allemaal. :bowing_man:

Edit/Aanvulling. Ik mis GrayWolf en Blanches op de online ledenlijst. Meiden het is pas 04:40 uur! :flushed:

Ik ook, was alleen maar effe uitgelogd. Time out op de server.

Maar ik mis iemand…::slightly_smiling_face:

Cavarnamagica, KoosKansloos, MDLNNN, Marietje, ditxmeisjex, melkje, HappilyEverAfter., Jocelyne, capitalME, Esther, pennezakske, hondenkop, AustinCarlile, blushingcheeks, Walvisruft ,

Probeer een slaapritme aan te houden.
Ga bijvoorbeeld elke avond om 22:00 naar bed en sta om 7:00 op.
Probeer in het weekend hier niet te veel naast te zitten.

Zelf slik ik als ik al een paar nachten slecht slaap van die melatonine pilletjes.
Mijn moeder (is arts) zegt dat dat geen kwaad kan.

Ook helpt het om ontspannende dingen te doen voordat je gaat slapen.
Lees bijvoorbeeld een boek, luister naar je favoriete muziek enz.

Wat ook kan helpen is op je rug liggen en dan je handen op je buik leggen en je concentreren op je ademhaling.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Ik heb ook een periode gehad dat ik heel slecht sliep en elke nacht rond twee uur of drie uur wakker werd, waarna ik soms zelfs wakker lag tot half zes en dan nog maar een uur of anderhalf kon slapen. Het ligt soms ook aan de puberteit - zei m’n ma.
Maar ik ging altijd thee halen, een boekje of slapen met muziek in (dat helpt mij heel erg) maar het was opeens sliep ik weer een nacht door. Je lichaam raakt gewend aan het slaapritme dat je elke nacht wakker word, vmg. Dus je moet maar eens wat dingetjes hier boven proberen en dan lukt het vast wel!

Voor ik ga slapen luister ik in bed nog een beetje muziek met mijn ogen dicht, en daar ontspan ik van. Ik geraak daarna zoveel makkelijker in slaap. Gelijk mijn vriend geraakt alleen in slaap met de tv aan, en ik dus absoluut niet… Dus dan steek ik gewoon mijn oortjes in en val ik zo in slaap ^^ Iedereen verschilt dus!