Slecht slapen ´s nachts

Ik heb al een tijdje het probleem dat ik ´s nachts niet goed slaap. Heb het echt al jaren, alleen sinds ik veel werk nu heb ik het bijna elke nacht.
Het is niet zo dat ik ´s nachts niet in slaap kan vallen ofzo, maar ik wordt vaak midden in de nacht wakker en dan ben ik een soort van aan het hallicuneren :’) Dan ga ik rechtovereind in bed zitten en dan denk ik dat ik nog op mijn werk ben, heb geen idee hoelang ik dan zo overeind zit, misschien wel uren. En soms ook meerdere keren per nacht. En soms ga ik ook echt uit bed en begin dan met spulletjes opruimen. ‘s Ochtends als ik dan wakker wordt besef ik wat ik heb gedaan en dan vind ik het echt nergens op slaan, maar de volgende nacht gebeurt het weer :’)

anyway, ik vind het best wel creepy en ik weet niet hoe ik hier vanaf kan komen. Herkent iemand dit?

Ik herken het niet specifiek, maar slaap ook niet zo goed. Heb je veel stress op je werk? Dat zou zeker een oorzaak kunnen zijn…

Wat je mss kan proberen is om aan mindfulness te doen, of iets met yoga of pilates. Daar zal je geest mss wat rustiger door worden, waardoor je ook beter zal slapen. En anders zou ik eens naar de dokter gaan om het te zeggen! Die zal je allicht beter kunnen helpen, en mss iets homeopathisch kunnen voorschrijven om beter te kunnen slapen en rustiger te worden (heeft mijn dokter ook al eens gedaan). Slaappillen zou ik zeker niet mee beginnen als het nog anders kan; dat lijkt me echt een klop van de hamer :slightly_smiling_face:.

Ik heb niet veel stress op m’n werk, maar het is wel gewoon elke dag druk en hard doorwerken. Maar dat vind ik juist heerlijk. Aan het eind van de dag ben ik altijd uitgeput.
Voordat ik deze baan had, had ik deze hallicunaties ook altijd als ik gewoon een drukke dag heb gehad, dus ik denk dat het meer aan de drukte ligt…
Yoga of pilates had ik nog niet aan gedacht, maar dat kan ik inderdaad wel eens proberen. Is mediteren ook iets wat zou kunnen helpen? In ieder geval bedankt voor je antwoord!

Het zal alleszins geen kwaad kunnen, lijkt me het proberen waard :slightly_smiling_face:!

Hmm ik herken het wel een beetje !
ik heb wel een beetje moeite met het inslaap vallen soms omdat ik dan gewoon niet moe ben, maar ik word ook vaak midden in de nacht wakker. alleen 9 van de 10 keer dat ik midden in de nacht "wakker"ben heb ik dit niet door. de volgende ochtend weet ik dan niet meer dat ik wakker ben geweest maar ik heb dan bijf op whatsapp een heel gesprek gevoerd waar ik helemaal niks meer van weet, de ene keer is het onzin de andere keer is het heel sirieus. tis miss iets heel anders, maar ook wel een beetje vaag , ik heb ook geen idee wat dit is … en t is ook echt heel raar, ik heb zelfs een keer midde in de nacht mijn brandwond helemaal open gekrabt, en toen zat het bloed zelfs op mn muur aan de andere kant van mn kamer… ( beetje goor ikweethet XD )

maar pff ik hoop echt dat iemand weet wat dit is !
Ik zat net zelf te denken hmm zal ik topic maken misschien dat mensen het weten, en toen kwam ik deze tegen haha :stuck_out_tongue:

Ben je tijdens het hallucineren bewust van wat je doet?
Dan kan het ook makkelijker zijn dat je lucide dromen hebt.

Ik kon een tijdje geleden ook niet goed slapen en ik werd altijd rond hetzelfde tijdstip wakker midden in de nacht (heb dan vaak het gevoel of ik me verslapen heb en niet op tijd kom op bijv. mijn werk) en op een of andere manier heb ik dat altijd als ik de volgende dag een drukke dag heb ofzo.

Maar ik zou begot niet weten hoe dit soort rare dingen gebeuren haha.

Ik heb dat soms ook. Geen idee waar het aan ligt. Ik probeer nu een ritme te houden en dat helpt wel. Dus ik ga op een vast tijdstip naar bed en sta op een vast tijdstip op.

Een rust moment voor jezelf nemen als je thuis komt uit werk of voordat je naar bed gaat kan misschien ook wel helpen. Rustgevende thee drinken, lekker in bad of douchen, ontspannen muziekje en/of boek lezen en yoga en meditatie is misschien ook wel goed.

Misschien helpt het ook wel om in een hele nette en niet te volle kamer te slapen. Dus niet te veel troepjes en frutseltjes maar alles strak en netjes (kan ook gezellig zijn!)

yep slaapverlamming, zelf heb ik dit ook. is heel eng maar heb er nu mee leren omgaan. Kijk maar even op google naar slaapverlamming. wat wel hielp bij mij is dat ik een ritme aanhield met eten en slapen. ging ik de ene avond om 11 uur slapen en de volgende dag om 1 uur dan had ik het zoizo. je komt in je remslaap voordat je in slaap valt. Dus je bent wakker terwijl je droomt.

Ik denk niet dat het een slaapverlamming is, het zit meer echt in mijn hoofd ofzo, het is heel moeilijk uit te leggen.
Ik lig ‘s nachts in bed, ik ga overeind zitten en als ik om me heen kijk zie ik gewoon mijn slaapkamer. Maar in mijn gedachten is mijn slaapkamer dan het restaurant waar ik werk. En dan denk ik dat ik schoon moet maken, maar dat gaat niet want ik lig nog in bed met alleen ondergoed aan:’) ja echt vaag
en ik mag van mezelf ook niet terug gaan slapen want ik kan natuurlijk niet gaan slapen op mijn werk, soms mompel ik ook iets van ‘ik wil slapen’

maar ik ZIE dus wel gewoon mijn slaapkamer. En ik heb ook controle over wat ik doe en denk, ik besef alleen niet dat ik niet hoef te werken

Ik ben bewust van wat ik denk en de handelingen die ik doe, maar ik ben niet in staat om te beseffen dat ik niet goed wakker ben. Maar eigenlijk zijn het geen dromen, want ik kijk gewoon om me heen en verplaats spulletjes rondom mijn bed, en ik zit ook overeind op bed met mijn ogen open

Géén slaapverlamming, want dan kun je, je namelijk niet bewegen (check wikipedia)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapverlamming omdat je geest eerder wakker word dan je lichaam (vet eng)

Ik denk dat rust (niet als je wil gaan slapen tv kijken/whatsappen/laptoppen oid, ga in bad/douchen of een stuk lopen) ,regelmaat (op tijd gaan slapen) en ontspanningsoefeningen probeer dat een weekje uit en kijk of het dan beter gaat :slightly_smiling_face:

Ik denk dat het iets van slaapwandelen is!

Ik heb het heel vaak door mijn stoornis, en het is gewoon inderdaad je gedachte dat je iets moet doen terwijl dat eigenlijk helemaal niet kan, haha. Gewoon wakker worden, je bed uit, naar beneden, even wat drinken en wat gaan doen en na 5 minuten ofzo weer na bed en verder slapen in een andere positie… Het komt op bijna hetzelfde neer als een slaapverlamming eigenlijk… Je hebt je droom al gehad en je geheugen is nog bezig dat te verwerken terwijl je eigenlijk al wakker wordt. Doordat je geheugen nog bezig is je droom te verwerken blijft dat in je hoofd dwalen. Vreselijk irritant dus…

Zorg dat je goed uitrust na je werk omdat het heel druk is. Lekker wandelen, in bad, douchen, boekje lezen of inderdaad meditatie, yoga oid werkt goed. Toen ik alleen nog maar gewoon wandelde werd het wel minder, maar nu ik ook aan pilates doe heb ik er nog nauwelijks last van eigenlijk… Of als ik daar even geen zin in heb gewoon lekker een boekje lezen