Slecht in wiskunde en Frans

Hi,

Ik vind school echt heel erg saai maar haal wel cijfers die ok zijn voor de meeste vakken, toch ben ik echt verschrikkelijk slecht in wiskunde en Frans. Ik sta voor beide vakken een 4 en vraag me af wat ik kan doen om mijn cijfers omhoog te halen. Ik leer wel, maar het lukt gewoon niet heel erg. Weet iemand misschien iets? (:

Je lijkt mij wel ben je een klone toevallig? Ik heb precies hetzelfde

Ik was ook heel slecht in Frans en wiskunde, voor Frans heb ik helaas geen tips, want dat dropte ik zo snel ik kon.

Wiskunde echter; ik forceerde mezelf zo veel mogelijk te oefenen, en op een gegeven moment begon ik het bijna leuk te vinden. Echt de enige tip die ik je kan geven is: oefenen, oefenen, oefenen. Als je iets niet snapt uitleg vragen, en desnoods die som daarna nog 3x maken. Meestal hebben alle sommen wel dezelfde ‘aard’ en als je het eenmaal snapt is het ‘makkelijker’.

Ikzelf stond vroeger (onderbouw) 4en voor wiskunde, maar toen ik mezelf forceerde zoveel te oefenen ging t beter, en nu doe ik zelf een (overwegend) wiskundige studie.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en heel veel succes!!!

Waarschijnlijk leer je op de verkeerde manier. Beschrijf eens wat je doet bij het leren, en hoe lang je van te voren begint.

Om wiskunde beter te begrijpen kijk ik meestal filmpjes van de WiskundeAcademie, dus wellicht kan dat je helpen.

Ha, dat waren echt precies de vakken waar ik echt super slecht in was.
(sorry voor deze mega nutteloze post, maar ik leef met je mee! :wink:

Over Frans kan ik niet meepraten. Hier stond ik zelf een 4 voor en heb ik zo snel het kon laten vallen.

Wiskunde was ik echter erg goed in en ben geslaagd met een 9 (Hell yeah!)
Wiskunde is heel erg veel oefenen. De basis is het belangrijkste. Als je de basis goed in de vingers hebt dan volgt de rest. Ik zou dus de basis eens extra doornemen. Wiskunde = Logica

Bij mij helpt het voor frans heel erg om in de periode voor een toets veel franse muziek te luisteren en ook proberen de teksten hiervan te leren kennen. Hoe het werkt, geen idee. Voor mij werkt het in ieder geval :cold_sweat:

Toen ik nog Frans had, leerde ik altijd met wrts… het hielp me geweldig.

Voor wiskunde maak ik nog steeds samenvattingen en heel veel opdrachten, als ik het niet begrijp ga ik uitleg zoeken in mijn boek, of op internet. Misschien heb je wat aan de site: wiskunjeleren.nl
Wiskunde is vooral ook een systeem aanhouden, dus alles hetzelfde opschrijven steeds. Steeds met dezelfde stappen. Probeer anders zelf een stappenplan te maken en je eraan te houden, zoals jij de opdrachten hetzelfde opschrijft.

Succes!

Meestal lees ik gewoon lijstjes waar woorden in staan met de vertaling erachter, en dat probeer ik dan in mijn hoofd te stampen. Begin er eigenlijk best laat mee, meestal leer ik twee dagen van te voren (wat volgens mij veels te weinig is /: ) Sorry voor de late reactie trouwens :c

Hey Kaya,

Misschien kan je een planning maken voor Franse woordjes,
bijvoorbeeld als je honderd woordjes moet leren… 5 dagen 20 woordjes… dat is wel te doen volgens mij. als je dan nog een dag over zou hebben zou je de woorden die je nog niet goed weet kunnen herhalen.
Wat ik doe met engelse woorden is de woorden die ik niet weet (en dus nog moet herhalen) op een apart lijstje schrijven die ik de laatste dag voor het proefwerk nog eens doorlees!

Geen probleem, ik lees mijn oude reacties nog wel eens na.

Het is duidelijk dat je aanpak veel beter kan, en ik weet zeker dat als je daar wat in verandert, dat het ook meteen veel beter zal gaan. Dit is duidelijk niet een kwestie van ‘niet kunnen’, maar ‘beter aanpakken’.

Er zijn al genoeg tips gegeven over wiskunde (oefenen, oefenen, oefenen; maar, ik wil ook toevoegen: heel goed je werk nakijken als je het fout hebt (en dan doornemen totdat je snapt wat je fout deed, of daar even hulp bij zoeken); en goed nagaan waarom je iets goed hebt terwijl je twijfelde)

Voor Frans:
Begin eerder. Liefst een week van te voren met woordjes lezen. Je hoeft er dan echt niet elke dag een uur aan te besteden, maar 15 minuutjes is genoeg. Dat heb je toch wel op een dag?
Qua woordjes vind ik zelf heel fijn om ze eerst over te schrijven, een vinkje zetten bij woorden die ik al ken of gemakkelijk vind, en dan te focussen op de woorden/zinnen die echt heel lastig zijn. Dan herhaal ik die altijd apart in een groepje. Wat ik dan doe is dat ik ze opschrijf op een notitieblaadje oid, en bij mijn computer hang, zodat ik ze vaak zie en soms even kan herhalen.

Verder zijn er ook hulpprogramma’s die je kunnen helpen bij het leren. WRTS (ken je vast), Teach2000 (gebruikte ik veel op de middelbare school), en Quizlet flashcards (heb ik de afgelopen maanden gebruikt voor het leren van woorden voor Engels op universitair niveau). Dat laatste heeft iig een app waarop je je woorden kunt leren.

Als je er toch niet uitkomt of dat het aanpakken toch niet goed gaat, kan je huiswerkbegeleiding overwegen. Ik heb zelf huiswerkbegeleiding gegeven en wij focusten altijd op het aanleren van goede studiegewoontes.

Je hebt voor frans een site www.wrts.nl daar kan je je woordjes en zinnen in voeren en dan overhoot het programma je, daar leerde ik altijd mee en het werkte supper goed voor me, ik haalde altijd 9ens enzo, maar toen ik op en gegeven moment alleen maar lees toetsen kreeg ging het mis. Dus voor woordjes en zinnen zou ik oefenen op wrts.

@R., het gaat waarschijnlijk mis op de leestoetsen omdat je alle geleerde woorden niet goed hebt opgeslagen in je geheugen. Dat kan liggen aan de manier van leren. Het beste wat je kunt doen is lang van te voren leren, en grondig leren op verschillende manieren. Dus en met opschrijven, en wrts, en flashcards, en hardop zeggen, overhoren etc. Even als tip voor TS, want het leren van woorden heeft als doel dat je later (bijvoorbeeld met lezen) een goede woordenschat hebt. Door het nu goed te doen, worden andere vaardigheden later makkelijker.