Slecht cijfer = boze ouders.

Morgenochtend is mijn moeder weer thuis, en tja, dan moet ik dus mijn zoveelste onvoldoende vertellen.
Hoe moet ik dit aanpakken?
Mijn moeder kan alleen maar boos reageren en scheld me soms zelfs uit…
En daar word ik alleen maar onzeker van.
En nu heb ik dus gezegd dat ik een heel goed gevoel had over de toets van duits. En dan verwacht ze minstens een 8 ofzo. En toch had ik ineens weer een 5.2.
Hoe moet ik dit vertellen, uitleggen en verklaren?

Het kan toch gewoon voorkomen dat je een keer een onvoldoende haalt? In principe is daar niks ergs aan, zolang je er niet op blijft zitten. Ik vind dat je jouw moeder er wel iets relaxter op mag reageren. Ze kan best laten weten dat ze het niet zo leuk vind maar schelden of boos worden gaat te ver (tenzij jij er niks aan hebt gedaan, dan vind ik boos worden nog niet zo verkeerd).

Ik zou het of niet vertellen of alleen vertellen als ze er naar vraagt. Ik vertel ook niet altijd al mijn resultaten die ik heb behaald.

Het probleem is een beetje dat ik de laatste tijd de ene onvoldoende naar de andere haal. Ik kan het beter maar wel vertellen, want als ze op de cijfer site (SomToday) kijkt, en het dan ziet, ben ik echt de pineut.

Als je zoveel slechte cijfers haalt is het dan misschien geen idee om er iets aan te gaan doen? Zoals huiswerkbegeleiding of bijles? (Ik ga er even vanuit dat je hard geleerd hebt)

Als je aan je moeder vertelt dat je weer een onvoldoende hebt gehaald maar dat je nu hulp wil omdat je voldoendes wil halen kan ik me niet voorstellen dat ze boos wordt.

Uhm, ik vind een 5,2 niet zo heel slecht hoor? Maar ja, ik kom dan aan met onvoldoendes zoals een 1 of een 3.
Ik vertel het mijn moeder ook nooit, maar ze komt er idd altijd achter via de site. Toch, het maakt me dan niks uit. Als ze dan boos wordt, word ik ook boos. Ze moet gewoon niet naar me cijfers kijken, ik los het zelf wel op denk ik dan. Ze bedoelt het vast wel goed, maar ja alsnog. Ik weet niet hoe boos ze wordt, maar als ze echt heel boos wordt als ze erachterkomt door die site, zou ik het haar wel vertellen.

Wauw, wat een goede instelling, lekker stoer :’)

Ehh wat?? Het lijkt me niet meer dan logisch dat je ouders naar je cijfers kijken en dat je deze ook gewoon verteld als ze dat graag willen weten.

Anyway, ieder geval wel gewoon vertellen zoals je zelf ook al zegt. Misschien word ze minder boos als ze weet dat je er heel hard voor geleerd hebt?

Mijn ouders werden dan juist pissig als ik had gezegd dat ik er hard voor geleerd had. :’) Dan vonden ze al helemaal dat ik gefaald had. Wat ben ik blij dat die middelbare school periode achter de rug is.

Hm ja, iedere ouder is ook anders natuurlijk. Mijn ouders werden sowieso nooit boos als ik een onvoldoende had.