Slecht betaalde banen

Waarom zijn belangrijke banen minder betaalde banen? Van de mensen die een hbo opleiding doen weten alleen Rechten studenten, accountancy studenten en engineers dat zij later een goed betaalde baan krijgen. Logopedisten, optometristen en farmakundigen zijn net zo belangrijk maar krijgen niet zoveel betaald. Denk € 2500 bruto zo iets. Je moet doen wat je leuk vind, maar hoe ga je bijvoorbeeld een huis kopen? Moet ik voor de rest van mijn leven in een sociale huurwoning wonen? Ik wil dat helemaal niet. Ik wil ook gewoon op vakantie gaan enzo.

Er zijn banen die meer zekerheid geven en een hoger salaris. Dat heeft te maken met verantwoordelijkheid, monopolieprijzen, en nog wel wat dingen.

Ik zou je aanraden te doen wat je leuk vindt. De meeste mensen moeten nu eenmaal hard werken om rond te komen, en dan kan je beter werk doen waar je een passie voor hebt dan werk waar je van 9 tot 5 chagrijnig bent.

Hoe makkelijk / moeilijk het is om een huis te kopen ligt ook aan of je een partner heb, eventuele onverwachte kosten, ga zo maar door. En een huis kopen geeft misschien meer zekerheid dan huren, maar is ook niet het antwoord.

Als je na dat alles overwegen geld verdienen nog steeds het belangrijkst vindt, dan moet je gewoon voor een baan kiezen die veel verdient. Dat is ook helemaal prima en voor veel mensen een bewuste keuze.

Ik weet zelf dat ik met mijn beroep nooit super veel ga verdienen, maar ik heb wel de kans om daadwerkelijk een verschil te maken in de samenleving en verveel me nooit. Ik vind het natuurlijk jammer dat ik nooit een heel hoog salaris ga krijgen, maar zou niet willen ruilen denk ik.

1 like

En: er staat tegenwoordig heel veel druk op een goede baan vinden, genoeg vrije tijd hebben en toch op vakantie kunnen (en het liefst vaak). Althans, dat ervaar ik zelf wel (en ik ben wat ouder dan jij, moet je nagaan). En het is natuurlijk de ideale situatie, maar bedenk ook dat het hartstikke fijn is als je later gewoon een fijne baan hebt en tijd kan besteden met de mensen waar je van houdt. En als jij de opleiding kiest die je leuk vindt en gemotiveerd bent voor je baan, dan komt dat echt wel goed. En dan kan je ook nog op vakantie.

1 like

Dankjewel voor je positieve kijk🤍

No worries. Ik herken de gedachtes wel hoor. Aan de andere kant denk ik: zo lang ik 's avonds samen met mijn vriend op de bank zit ben ik al zielsgelukkig. De rest is mooi meegenomen, als het kan. En anders niet. :slight_smile:

Huh, waar haal je het vandaan dat logopedisten, optometristen en farmakundigen slecht betaald worden? Afgelopen jaren heeft er juist een verschuiving plaatsgevonden. Het klopt niet wat je hier beweert, maar oke. Daarnaast haal je wel/niet conjunctuurgevoelige sectoren door elkaar en moet je kijken hoe het salaris na x-aantal jaren werken ontwikkeld. Iets wat je niet moet vergeten. Vervolgens is €2500 bruto ongeveer het startsalaris van alle bovenstaande opleidingen die je hebt opgenoemd. Misschien dat het startsalaris van Accountancy en Engineering iets hoger ligt. Er zit vaak wel een klein verschil in, maar het verschil is echt niet groot groot. Significante verschillen blijven uit.

Om je vragen te beantwoorden. Ongeacht welke opleidingsachtergrond je hebt, iedereen zit met dezelfde struggles als starter. Je bevindt je niet in een unieke situatie. Ik loop soms met dezelfde vragen rond of ik heb dezelfde kijk als jou, maar tegelijkertijd ben ik ook bewust dat genoeg mensen (starters) huizen kopen etc. In mijn kringen gebeurt dit tenminste wel. Misschien een tip om naar je uitgavenpatroon etc. te letten, als je niet kan rondkomen of niet op vakantie kunt gaan of niet kunt sparen. Ter volledigheid, ik sluit me aan bij de eerste reageerder. Je moet doen wat je leuk vindt, anders ben je veel verder van huis. Ik zie in mijn sociale kringen veel (jonge) mensen met burn-out klachten of uitwijken voor een ander beroep omdat het niet gaat. Studeren is één ding, maar verantwoordelijkheid kunnen dragen, balans kunnen bewaren zijn andere dingen ;-).

1 like

Dankjewel

Je hebt vaak bij een bedrijf salarisschalen dus naarmate langer werkt, blijf je echt niet je hele leven hetzelfde verdienen, dan gaat je salaris omhoog :blush:. Als je het goed doet heb je misschien kans om door te groeien. En misschien dat je binnen een bedrijf weer in een andere bedrijfstak gaat werken, waar je weer meer kan verdienen. Je weet niet wat het leven brengt! Naarmate je langer werkt maak je ook weer nieuwe contacten, die je misschien weer aan een nieuwe baan kunnen helpen. En ja, soms moet je misschien werk doen wat je niet helemaal ligt, maar als het goed verdient, kun je dat geld wel weer uitgeven aan je leuke hobby’s, uitjes en vakanties.

1 like

Oh dat wist ik niet. Dankjewel💖