Slapen in de middag

Als ik 's middags slaap word ik er echt beroerd van. Zijn er meer mensen die daar last van hebben of mensen die weten hoe je er van af komt? Want als ik een keer heel moe ben dan moet ik echt tot 's avonds wachten tot ik naar bed kan.

Waarom slaap je dan nog 's middags? (of is dit een rere vraag)

uhm… niet in slaap vallen tussen de middag

Gewoon wakker blijven?

Ik herken het wel. Het idee dat je even een paar uurtjes op bed ploft als je zo moe als de pestpokken bent… Ik heb sowieso nooit zo’n sterk besef van tijd gehad,maar als ik 's middags een ‘powernap’ doe wordt dat vaak alleen maar erger en ben ik vaak lamlendig voor een paar uur.

En waardoor het komt? Wellicht iets met je ritme?

Ik slaap heel vaak even 's middags. Soms zelfs wel meer dan een uur.
Maar bij mij werkt het wel goed! Tenminste, het eerste uur na het slapen voel je je heel lamlendig maar daarna heb je gewoon weer energie.
Ik heb verder ook geen problemen met 's nachts slapen als ik 's middags heb geslapen.

Ik had dat ook, maar toen vertelde iemand mij dat het hielp om je tanden te poetsen voordat je gaat slapen. Bij mij hielp het en nu kan ik zonder problemen 's middags slapen.

je slaapt meestal in middag voordat je je huiswerk heb gedaan en geleerd heb.
dus als je wakker word stress je een beetje.
want je weet dat je nog veel moet doen.
ik zou gewoon eerst alles doen, slapen, en dan bijv eten.

Ik zou gewoon proberen niet te slapen 's middags, hoe moe je ook bent. Op een gegeven moment raak je er gewend aan, en dan wil je elke middag slapen. Plus 's middags slapen zorgt ervoor dat je 's avonds slechter slaapt, waardoor je overdag juist weer moe bent en wil slapen. Zoek afleiding, zodat je niet de kans hebt in slaap te vallen!

Ik heb dat ook altijd als ik 's middags slaap!
Al slaap ik eigenlijk nooit 's middags, maar heel af en toe als ik echt bijna door m’n benen zak en nog ergens heen moet. Maar meestal voel ik me dan gewoon ziek de paar uur daarna.
Ik zou als ik jou was gewoon niet gaan slapen maar proberen dan 's avonds maar wat eerder naar bed te gaan. Juist van hangen/slapen word je nog vermoeider en als je dat regelmatig doet word het steeds erger.

Wtf slaapt iedereen 's middags? :flushed:

Ga 's avonds dan gewoon eerder naar bed?

Als je in de middag slaapt dan maar een half uurtje of max een uurtje slapen, of veel langer…

Maar vaak is een power nap van minimaal een kwartier en maximaal een half uur het beste.

En dat is compleet normaal. Puberteit en schooltijden zijn namelijk een beetje raar ingesteld. Pubers zouden beter werk verrichten als school zou beginnen om 1 uur tot in de avond. 8 uur in de ochtend is er totaal geen focus en dat vermoeid. En hoe ouder je word, hoe vaker je een middag dutje doet.

Als kind slaap je vaker, en ga je eerder op bed. Veel volwassenen slapen ook gewoon tussen de middag. In feite gaan “volwassenen” te laat op bed. Eigenlijk zouden we net als kinderen om 8 uur al naar bed moeten. Alleen bedenken we zelf dat we zo laat op bed gaan. Vandaar :grin:

Ik zie mijzelf als een ervaren dutjesdames. Vind het heerlijk, en blijf tegelijkertijd ook langer op :slightly_smiling_face:

Ik voel me daar inderdaad ook niet wakkerder of alerter door. Mijn vriend wel, maar die komt ook uit een cultuur waar een siesta vrij normaal is. Ikzelf kan de slaap ten eerste overdag al niet vatten en ik knap er ook niet van op, dus dan maar even doorbijten tot bedtijd. :9

Op een heel intensieve dag doe ik ook wel een dutje. Maar liever niet. Als ik 's middags een dutje doe zit ik echt vrijwel de hele dag in die net-wakker roes en dat is niet echt productief.

Mijn familie op de Antillen doet het btw wel, maar het levensritme is daar heel anders. Daar staan ze gewoon op rond 4/5 uur 's ochtends en gaan dan rond 1 uur 's middags ff slapen om vervolgens weer laat naar bed te gaan.

Dat jullie daar tijd voor hebben?:face_with_raised_eyebrow: Geen school en werk/stage of andere verplichtingen?
Het leven is in Nederland niet gemaakt om middagdutjes te doen, wat hierboven al gezegd wordt over de Antillen, dat merk ik ook wanneer ik 's zomers in Marokko ben, alleen gaan zij in de avond wat langer door.

Ligt aan je werk. Sommige mensen hebben ploegendienst. Of zoals mijn schoonvader, die een boerderij heeft, die slaapt ook tussen de middag.

Ik slaap dus meestal om 5 uur, als ik terug was van school. En soms in de trein terug naar huis.
En het werk wat ik nu doe werk ik tot 1 uur in de middag, dan ben ik tot 4 uur vrij en moet ik weer naar het werk tot 7 uur.

Ik probeer dutjes ook zoveel mogelijk te vermijden. Had nu 2 dagen vrij van werk, en ja hoor was vanmiddag zo dood als een pier. Oogjes vielen dicht dus toch de tv maar uitgezet en meer als een uur getukt XD. Vorige winter heb ik heel veel geslapen overdag, vooral na werk, had waarschijnlijk wat een winterdip. Het rare is nu wel dat na een dag lekker werken (van 7 tot in de middag) ik vaak geen behoefte heb aan middagdutje XD. En als ik vrij heb wel. Vaak voel ik me wel beter door een dutje, maar probeer dan alsnog niet later dan normaal op bed te gaan (en nu zie ik dat het al na 11en is, dus computer maar afsluiten XD).

Zou zeggen, als je er beroert door wordt, dan toch proberen zo min mogelijk dutjes te doen, en misschien iets eerder op bed. Zodat je iets meer slaap krijgt snachts zodat de dag iets minder lang wordt. Kan soms al veel schelen!

Heel herkenbaar, fijn om te zien dat meer mensen er last van hebben. Ik heb deze week tentamenweek en elke dag als ik thuiskom na een tentamen val ik als een blok in slaap en als ik wakker word ben ik echt niet lekker. Misselijk, geen honger en helemaal de weg kwijt. En aan avondeten moet ik al helemaal niet denken! Vaak even naar buiten, frisse neus halen, en water drinken helpt wel om weer ‘wakker’ te worden!

Ik slaap ook wel eens in de middag (heerlijk gewoon) en moet soms oppassen dat ik niet in slaap val, maar ik hoef dan ook niet smorgens vroeg op en heb dan ook overdag geen verplichtigen zodat ik snachts weer moeilijk kan slapen.